I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Klarar du de första 60 sekunderna med kunden i butiken?


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det är många saker som måste fungera i varje säljmöte. För den som har butik är varje mötet med en kund ett sanningens ögonblick där allt du gör avgör hur motiverad kunden blir att köpa.


Det här är läskigt!

För det är verkligen så att de första sextio sekunderna kan fixa allt – eller inget.

I klartext: Om du inte vet hur man närmar sig en kund kan affären vara borta innan den ens visade sig.

Det finns sju steg som visar hur du ska göra när du närmar dig en kund och här kommer de:

1. Hälsa på kunden och gör det på ett sätt som inte känns hotande eller krävande för kunden. Kunden behöver 10-20 sekunder på sig för att känna sig bekväm i butiken. Under den tiden kan en kund känna sig obehaglig till mods om du hälsar för snabbt. Om du hälsar för sent – efter 30 sekunder kan kunden känna sig ignorerad och få en känsla av att du inte är intresserad.

2. Skapa ett bra första intryck genom att vara vänlig och uppriktig. Dagens kunder ser rakt igenom falska leende och påklistrat intresse (en fråga om vilka du anställer också).

3. Börja kontakten genom att tänka att du ska hjälpa till. Det ger en bra ingångstanke för dig och kommer att märkas av kunden. Kunden ska känna sig avslappnad och lugn i din närhet. Ta det lugnt när kunden visar lite försvarsmekanismer – det ingår i kundernas oro över att någon ska sälja på dem något de inte vill ha. Din vänlighet kommer att ta bort den oron.

4. Ta försiktigt reda på vad kunderna vill ha och behöver. Det gör du genom att ställa frågor och observera hur kunden reagerar på de varor han/hon kommer i kontakt med.

5. Blanda in positiva ord i ert samtal, som till exempel hur länge du haft ditt företag, storlekar och modeller och vilka produkter och tjänster du har och vilken utbildning du själv har på området.

6. Börja ta fart framåt genom att se till så att kunden blir informerad om någon utförsäljning du har, att varulagret är begränsat, att tiden är begränsad, finansiering – vad som helst som hjälper kunden att ta ett beslut NU är viktigt att ta upp.

7. Kontrollera med frågor. Den som ställer frågor har alltid kontrollen över samtalet. Det här är viktigt att göra så tidigt som möjligt. Kunden har bara en viss tid för dig och om du inte hinner få tillräcklig information av kunden så tar den tiden snart slut och dina chanser försvinner. Frågorna du ställer ska givetvis vara konverserande - det är inte ett förhör du ska hålla

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.