Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

9 steg som får ditt företag att växa med raketfart


Tänk dig den mest stenhårda affärskonsult du kan föreställa dig. Han kommer direkt från USA där han har rensat upp i olika företag och vilt och ohämmat svingat sin skarpslipade yxa. Hans jobb handlar om att skapa vinster till ägarna genom att granska företaget och vässa det. Han har provision på sitt jobb och ser allt.

Och… gulp… nu knackar han på din dörr!


1. Han kommer att titta på dina kostnader
Vad kostar allt? Kan ni få det billigare utan att sänka kvaliteten? Hur? Varför inte? Varför har ni inte gjort det redan? Jaha, ni gör som ni alltid har gjort. Vem är ansvarig för det? “Hämta hit honom och be honom rensa sitt skrivbord på en gång!”

2. Han ser var pengarna kommer in
Vår tuffing kommer att kliva in och öppna bokföringen och undra: Var kommer pengarna in? Vad är det som säljer bäst? Vad säljer sämst? Varför säljer det sämst? Vem är ansvarig?
Kan vi föra över kunskapen från det som säljer bäst till det som säljer sämst? Vad tjänar ni inga pengar på alls och varför håller ni fortfarande på med det? Vad skulle hända om ni slutade sälja det som säljer sämst och lägger mer krut på det som säljer bäst? Blir det några negativa konsekvenser för vinsten?

3. Han ser på er omsättning
Ja, det är ju roligt att gå in på www.allabolag.se och se att din omsättning ökat för varje år de tre senaste åren, men varför har inte vinsterna ökat? Är det tack vare investeringar? Jaså, inte. Men vad beror det på att ni inte tjänar mer? Omsättning är inte att tjäna pengar. Jaha, du visste inte det.

4. Han ser på era prestationer
Har du rätt man på rätt plats? Vad gör folk hela dagarna? Varför säljer inte säljarna? Varför håller de på med administration istället för kundbesök? Vad kostar säljarna och vad ger de tillbaka? Hur motiveras säljarna att sälja mer? Va, utbildas de inte hela tiden? Va, läser de inga böcker om försäljning? Hur utvecklas de i så fall? Jag förstår inte …

5. Han går runt och mäter saker
Han tittar först på era marknadsföringskostnader och ser till sin förskräckelse att den senaste kampanjen varken har mätts eller utvärderats på något sätt. Dessutom syns ingen försäljningsökning. Hur tänkte ni där? Gillar ni att kasta pengar i sjön? Snälla, svara ja för annars fattar jag ingenting. Han tittar också på er annonser i kataloger och adressregister och frågar: Varför har ni de här annonserna? De är dyra, men jag antar att de ger pengar tillbaka. Förlåt, har ni inte mätt det heller? Men, era broschyrer och annat tryckt material då – det mäter ni väl i alla fall resultatet av? Men … Hur vet ni då om de fungerar?

6. Han vill se era system för att hitta nya och behålla gamla kunder
Efter tre timmar suckar han högt och säger: Menar ni att ni inte har koll på vad de gamla kunderna har köpt, när de köpt och gjort en plan för nästa steg? Han får inget svar och tar ett djupt andetag: Och det här med nya kunder – att de ofta ringer er av sig själva … Har ni alltid litat på det systemet?

7. Han låter allt gå igenom en prövning
Allt på din arbetsplats måste försvara sig självt. Det gäller allt från lokal till processer. Varför gör ni dubbelt jobb här och varför är det tre personer som gör det där? Varför har säljarna betalt som säljare när de jobbar som ordermottagare? Varför är de inte ute på kundbesök? Hur kan det komma sig att du låter säljarna slippa obekväma saker som att knacka dörr hos möjliga kunder oanmälda. Du anställde väl dem som säljare och förklarade att säljare ska klara sånt?

8. Han är intresserad av hur ni belönar folk som presterar
Va? Gör ni inte det? Nu förstår jag inte ... Den amerikanska konsulten tar av sig cowboyhatten och kliar sig förvånat i huvudet. Menar du att de som presterar bäst får samma ersättning som de som presterar sämst? Tur för dig att du äger det här företaget, annars hade du åkt ut med huvudet före!

9. Till sist vill han se er plan för framtiden
Du rycker uppgivet på axlarna och gör dig beredd med en bortförklaring när du plötsligt kommer på något. Du springer in till ditt skrivbord och hämtar en bok - den här - och viftar kaxigt med den framför honom. Han säger att det är bra att du har skaffat boken, men det räcker inte. Nu måste du göra det som står i boken också.

Allvarligt talat – hur mycket av allt det här dåliga skulle han se hos dig? Härmed överlämnar jag både yxan och affärskonsultens cowboyhatt till dig. Nu är det dags för dig att kliva in på ditt jobb som han skulle göra för att hjälpa ditt företag att få högre vinster.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se