I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bättre kundrelationer för konsulter


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


En av de viktigaste egenskaperna en konsult kan ha är att hålla relationen till kunderna professionell och varm på samma gång. Jag vet massor av konsulter som inte är bäst på det de gör (en del är till och med ganska mediokra) men som har långt fler kunder än de bästa inom sitt område.

Skälet är att de är fantastiska på kundrelationer. Just därför ska du idag få några tips som jag hoppas påminner dig om det du antagligen redan vet om att förbättra kundrelationerna - de är enormt viktiga så jag kommer att tjata lite.


10 tips om bättre kundrelationer

1. Ha ett tydligt kontrakt med din kund
Utan ett bra kontrakt blir rollerna otydliga när det handlar om ansvar, deadlines, leveranser, metoder och hur ni mäter jobbet. Kunden blir osäker och du vet inte riktigt vad du ska göra. Båda förlorar.

2. Lär känna din kund bättre
Lär dig mer om kundens intressen. Du kommer sannolikt att spendera mycket tid tillsammans med kunden och att veta att han/hon gillar segling, drejning, bergsklättring och att spela Fia (vilken komplex, motsägelsefull och intressant person) gör er relation djupare och bättre. Det här är viktigare för en del kunder än andra men det är alltid bra att ha saker att prata om som ligger utanför jobbet.

3. Ställ fler frågor
När vi ställer frågor förstår vi situationen bättre. Du vill veta vad din kund tänker och känner och du vill förstå kundens observationer under processen ni är inblandade i.

4. Var inte så rädd för att säga nej
I många fall frågar ju kunderna oss om saker som inte varit överenskommet från början eller som vi helt enkelt inte kan. Att säga nej betyder att du tar ansvar för att hålla projektet på banan och göra det som ni kommit överens om från början istället för att allt börjar spreta iväg. Det viktiga är att du förstår kunden skäl för sin fråga. Du ska inte säga ja bara för att "kunden alltid har rätt". Att säga nej ska betyda att du tar ansvar för det ni kommit överens om från början. Att säga nej betyder också att du sätter gränserna för jobbet och om kunden vill expandera ditt åtagande så är det en ny diskussion som måste till.

5. Var inte rädd för att säga ja
Ibland är ja rätt svar - och bara du vet när. Att säga ja när du kan lära dig något nytt på köpet är nästan alltid rätt. Sängtestet funkar också. När du vaknar på morgonen och tänker på det som kunden ber dig om, tänker du då "Det här ska bli spännande". Då är det rätt att säga ja.

6. Lös problem och leta efter lösningar
Kunder anlitar oss för att lösa deras problem. Ju mer problem vi kan hjälpa dem med desto bättre. Det här rådet ligger i linje med punkt 5 och säger egentligen emot punkt 4 men värt en egen punkt. Ibland kommer du att se saker som kunden inte ens sett själv och då är det din plikt att belysa det du upptäcker och informerar kunden så att han/hon kan ta ställning till det. Du vet mer än kunden och jag tycker att det ligger i konsulters ansvar att ta sitt jobb ett steg längre än bara beställningen i sig. Kunderna känner att du tar hand om dem.

7. Håll lite distans
Med det menar jag att din roll måste vara konsult och inte mysfarbror (eller mystant) Du blir mer värdefull för kunden om du har en viss distans och fritt kan komma med värdefulla råd och lösningar. Berätta gärna för kunden att du helst håller lite distans så att du inte ingår i "familjen" mer och mer. Kunderna kommer att uppskatta det. Det är ett välkänt faktum bland terapeuter att man inte kan hjälpa en familj om man tillhör den.

8. Behåll ditt fokus
Att hålla ett fast grepp om ditt kontrakt och det du ska leverera är det bästa du kan göra för att underhålla din relation med kunden. Prata om deadlines och vad som ska göras och när under de möten ni har så känner kunden att du är fokuserad, värdefull och inte flummig.

9. Lär dig saker
Att vara öppen för att lära sig nya tekniker och ta emot nya idéer ger dig förmågan att närma dig varje nytt projekt med friska ögon. Det finns få saker som är lika avtändande på kunder som en konsult som omedelbart kommer med lösningen och utgår från att problemet är "exakt likadant som fem andra som du sett". Det finns alltid nyanser som skiljer dem åt. Ta dig tid att lära dig mer om nyanserna och ta med dem i din lösning.

10. Jobba på relationerna
Kundrelationer är faktiskt en del av ditt jobb även om du inte tänker på det alltid. Konsulten kunden anlitar måste "kännas" rätt. Det spelar ingen roll hur många diplom och certifieringar du kan visa upp om inte kunden känner att du är rätt person för jobbet.


Jobba på nu :-)

Sveriges populäraste bok om att komma framåt

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: