I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

15 sätt att skapa mer affärer NU!


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

- Åhh, det är så segt. Samma samma samma hela tiden. Hur ska vi göra för att dra in fler affärer egentligen?

Svaret på frågan är ganska enkel: Om du gör som du alltid har gjort så får du ungefär det du alltid har fått.

För att få in mer affärer måste man kavla upp ärmarna och ta tag i surdegen. Brödet bakar sig inte själv (Ja, förlåt matmetaforerna - jag är lite hungrig).


Här kommer 15 snabba förslag som kan ge dig mer pengar på banken inom tre månader.


1. Bli bättre på att sälja. Lägg ner en kvart om dagen på att läsa säljböcker eller gå en kurs och börja använda de tekniker som faktiskt är bevisade istället för att göra som du alltid gjort ute hos kunderna.

2. Bli ett mer komplett företag för kunderna. De kunder du redan har kan ha behov som du inte kan leverera lösningar på idag. Se till att erbjuda en mer komplett lösning eller starta ett samarbete med andra företag som kan hjälpa dig att bli det.

3. Berätta vitt och brett att du belönar folk som hjälper dig att skaffa fler kunder. Företag som gör det till rutin att sprida ordet tjänar mycket mer pengar. Börja berätta det för dina leverantörer. Fortsätt med kunderna och se till att det blir värt för dem att referera kunder till dig.

4. Om du säljer tjänster, fundera över vilka produkter du kan komplettera dina tjänster med.

5. Om du säljer produkter, fundera över vilka tjänster du kan sälja som kompletterar produkterna.

6. Om du säljer tjänster i en friare form, till exempel konsulttjänster, sätt namn på tjänsterna och ge dem fasta priser om du kan. På det sättet kan du sälja mer och om du redan har en process för vad du säljer så vet du ungefär vilken tid det tar och kan ta ett högre pris.

7. Rekommenderar du ofta kunder att höra av sig till andra leverantörer som kompletterar ditt företag? Prata i så fall med de leverantörerna och se till att du får hittelön för varje kund du ger dem.

8. Fråga dina kunder vad de vill att du ska göra för dem nästa gång. Ett bra exempel på det är hur vi på Redaktionen gör - vi frågar kunderna varje halvår vilka deras största problem är och så hittar vi lösningarna på de vanligaste problemen. Det mest aktuella resultatet är boken 444 smarta tips för dig som säljer tjänster. Den finns bara för att kunderna ville ha den. Vad vill dina kunder ha av dig?

9. Om du säljer din kunskap - fundera över om du kan överföra den till en kurs, antingen på nätet eller som något du kan göra framför levande publik - och ta betalt för.

10. Vilken är den senaste trenden i din bransch? Kan du snabbt få fram och sälja något som tillfredställer behovet av det nya? Kan du skriva artiklar i branschtidningen om det? Allt gör att du tar plats som det första vi andra tänker på när vi ska köpa.

11. Vilka aktörer finns det som du skulle vilja samarbeta med för bådas bästa? Kontakta dem och se till att ni får en styrka tillsammans och kan ge varandra affärer.

12. Kan du hitta återförsäljare av dina tjänster/produkter? Testa!

13. Anställ en säljare. Om du redan har en - anställ en till. En säljare är en fantastisk typ av människa som gör grovjobbet i alla företag - om du inte vågar/orkar/vill/kan göra det själv.

14. Det finns en sak som du vet skulle öka din försäljning. Eller hur? Det är något som är lite obekvämt för dig och som du dragit dig för att göra. Erkänn! Jag vet att det är så. Och nu när jag har kommit på dig så är det bara för dig att bita i det sura äpplet och göra det.

15. Inse att inget av det ovanstående kommer att hända om du inte vill det tillräckligt mycket. Skriv ner på en lapp vad du får om sex månader ifall du anstränger dig mer idag. Lägg lappen i fickan och låt den följa med från plagg till plagg till du har nått målet.

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.