I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur man behåller sin bästa personal

Det största misstaget en chef kan göra är att ta det som fungerar bra för givet och det är precis det som många chefer gör. De har så många andra problem att brottas med och de är så vana vid att Hanna Nilsson alltid presterar bra, så att de glömmer att berömma henne och visa hur mycket hon betyder för företaget. En dag ligger Hannas uppsägningsbrev på skrivbordet. Då är det för sent.

Och så här är det överallt och genom hela livet. Bråkstaken i klassen får all uppmärksamhet. Den gnälliga föräldern på dagis skapar förmåner för sina barn eftersom personalen inte orkar bråka. Av två syskon lägger föräldrarna mest engagemang på den som är strulig. Det kanske inte händer medvetet, men det händer. Som amerikanerna säger ”the squeaky wheel gets the grease”.

Därför måste vi nu prata om dina stjärnor på jobbet. Dem som du lägger minst tid på, men som bidrar mest. De är säkert självgående och duktiga, men utan att någon ser det tar de snart sin självgående attityd och lämnar ditt företag för ett där de syns mer. Risken finns.

Jag läste just en undersökning som visar att upp emot 60 % av alla anställda i Storbritannien planerar att byta jobb eller yrkesinriktning inom den närmaste tiden. Säg att man kunde översätta den här statistiken till Sverige (det är inte alls orimligt). Då betyder det att flera miljoner är på väg att, eller åtminstone vill, byta jobb. Och det är ju inte så konstigt – möjligheterna är ju oändliga idag. Det tar väl ett par timmar på nätet, så har man både lagt in profiler på alla jobbsajter och gjort samma sak hos de favoritföretag man har där ute. Kroken är agnad dygnet runt, helt enkelt.

Det läskiga med det här är att det ofta är din bästa personal som är på väg bort. Om de gör bra grejor för dig på jobbet, så är det ganska rimligt att de är bra på att göra bra saker åt sig själva också – de vill framåt. Det tråkiga är att det oftast är de minst ambitiösa och de största latmaskarna som stannar kvar på jobbet. De orkar inte ens tänka på att ta initiativet på arbetsplatsen, så varför ska de göra det genom att ge sig ut i det okända?

Så hur håller du fast vid dina talanger – och ser till att skaffa nya? Här kommer några bra tips som kan hjälpa dig i framtiden:


• Rekrytera rätt. Det där är lite att skriva ”på näsan”, men det är likafullt sant. Att utvärdera och testa dina kandidater innan du skriver kontrakt med dem är otroligt viktigt. Jag rekommenderar dig att läsa ”Handbok i att anställa för första gången”. Den finns i din egen bokhandel – se också slutet av den här boken.

• Erbjud dina stjärnor attraktiva och konkurrenskraftiga fördelar, gör det nu direkt och inte när de knackar på dörren och vill ”prata om en sak”. Ge dem förmåner som de inte får någon annanstans. Det är precis som i förhållandet till dina kunder. Kunderna vill veta varför de ska göra affärer med ditt företag. Det är samma sak med anställda. De vill veta varför de ska investera sin tid hos dig. De vill kunna skryta om hur bra de är på sina jobb för sina vänner. De vill känna sig privilegierade som jobbar hos dig. Var kreativ och personlig när det gäller förmåner.

• Engagera dina medarbetare. Uttråkade personer är varken glada eller produktiva. För att hålla dina bästa anställda engagerade och tillfredsställda, måste du ge dem utmaningar och möjligheter att växa och utvecklas. Utbilda din personal, inte bara för det jobb de har nu, utan för det jobb du vill ge dem i framtiden.

• Spara inte på berömmet. Om någon gör ett bra jobb – se till att han/hon får veta det. Så enkelt kan det vara att motivera. Sitt inte och tjuvhåll på beröm för att du tror att han/hon ska komma och kräva löneförhöjning om du gjort det tre gånger. Om du har en anställd som du verkligen är imponerad av, så kommer han/hon att uppskatta ditt beröm fast du tror att hans/hennes prestationer är belöning nog för honom/henne. Det är det inte. Även den som är bäst på något vill ha beröm och inte tas för given. Om du har chefer under dig, så måste du ge dem befogenhet att belöna sin personal när det går att göra det. Det är härligt för en anställd att komma hem med blommor så att även familjen får veta att partnern är värdefull på jobbet.

• Ha koll på hur deras livsvillkor förändras. Livet förändras för alla och när din anställde får barn till exempel, så kanske han/hon vill resa mindre eller få en chans att flexa mer, jobba hemma en dag i veckan eller något annat som förbättrar deras livssituation. Om du kan se hur dina anställdas livssituation ser ut och anpassa och förbättra där det går, så visar du också att du ser dem som människor och inte som bara kuggar i din maskin. Du hjälper inte bara dem att skapa stabilitet i sina privatliv, du visar även din lojalitet med dem och får också samma lojalitet tillbaka.

• Ha informella möten som kollar av läget. Du kan själv se de här mötena som “stanna-kvar-möten” där du stämmer av vad som rör sig i huvudet på dina anställda. Om de är nöjda. Om det finns något mer de vill göra och vad de har för slags idéer för att ta sina jobb framåt.

• Håll fast vid en arbetsmiljö där folk kan göra sitt bästa och inte känner sig bundna eller står utan makt. Om du låter dina anställda utveckla och förverkliga sina egna idéer inom organisationen, så hjälper du också dem att behålla passionen för jobbet.

• Skapa ett mentorsprogram där de får träffa den som har det jobb de vill ha och lära sig mer om det.

• Fira framgångar. En sak som alltid fascinerat mig är hur dåliga företag är på att fira att de når olika mål. Jag tror att det har med både Luther och Jante att göra. Man ska inte förhäva sig. Man ska inte tro att man är något. Och framför allt – om vi firar den här nya affären, så kommer väl det att straffa sig på något annat sätt (Luther igen). Det får inte vara för kul på jobbet, helt enkelt.

• Hjälp din personal att hitta en bra balans mellan jobb och fritid. Det är lätt att låta anställda jobba hemifrån idag med all billigt teknik som finns tillgänglig, men problemet är att företag då förväntar sig att de anställda ska vara tillgängliga jämt på grund av det. Om du ger dina anställda det intrycket, så förstör du deras livspussel. Dagens anställda går inte med på det och söker aktivt efter företag som tar hänsyn till människors behov av balans mellan jobb och fritid. Det är inte som på åttiotalet coolt att jobba jämt. Man är inte beundransvärd för att man inte tog ut någon semester förra året. I typiska högprestationsbranscher är det därför viktigt att den främsta förebilden – du – tar semester (eller låtsas att du gör det). När din personal har semester – ring dem inte. Låt dem få slappna av och låt dem själva ta alla kontakter.

• Ta hand om problemanställda. Dina bästa anställda på jobbet kan se sig om efter andra jobb om de känner sig motarbetade av negativa personer, slöfockar och gnällspikar. Det är ditt jobb som chef att ta hand om personer som förstör bra stämning och som försvårar för dina stjärnor på jobbet. Det där låter elitistiskt och jag skäms inte över det. Företag som har problematiska anställda har stora problem som bara blir ännu större om ingen gör något åt det.

• Delägarskap. Om du har någon eller några anställda som firman skulle gå under utan, kan det vara dags att erbjuda dem delägarskap. Du kanske inte ens har något val. Företaget vinner på det och de anställda vinner på det. Du kanske får en liten självförtroendetörn eftersom du själv hade tänkt driva och äga det här företaget, men tänk istället på vad som händer om dina bästa medarbetare tar sin kunskap och startar ett konkurrerande företag.

• Glöm inte backarna. Det finns stjärnor på alla nivåer i företag, men de flesta brukar bli bortglömda. Vad får dina extremt noggranna bokföringsansvariga för uppskattning? De gör aldrig fel och ändå är det bara säljarna som får roliga saker och roliga uppgifter. Din vaktmästare som alltid är så snabb med att ställa upp de där borden du glömde att ni behövde ha. Han gör det trots att posten ska iväg och andra saker också måste göras. Alla de här positiva anställda som du har, men som inte kommer in och klingar i orderklockan – vad har du gjort för dem på sistone?


Till sist
Var bergsäker på en sak – dina bästa anställda har ögonen öppna. Det är ju så det är med duktiga människor. De vill vidare. De vill lära sig saker, utvecklas, bli sedda och ta för sig här i livet. Hjälp dem att tillfredsställa det behovet, så kan du också få behålla dem.

Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?