I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att behålla dina kunder.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Tror du mig om jag säger att Sverige står inför en nödvändig revolution när det gäller att ta bättre hand om kunderna?

Tänk efter. När behandlades du med perfekt service senast? När kände du dig senast helt trygg efter ett köp? Jag gissar att det var ett tag sedan. Men när det hände blev du så överraskad att du genast berättade det för alla dina vänner.

Många Svenska företag befinner sig mentalt någonstans mellan gamla Sovjet och USA, med en dragning åt Sovjet. Det finns alldeles för många säljare som är så missnöjda med vad de gör att de låter det gå ut över kunderna. Det är dålig service, folk som inte ringer tillbaka. Har vi det lite för bra? Är konkurrensen för klen? Har företagen så många kunder att det inte spelar någon roll om några faller ifrån?

Till dagens ämne: Hur ska du få kunderna att alltid komma tillbaka?


1. Belöna den trogne kunden.
När jag var huvudförfattare för TV-såpan Vänner >< Fiender, så skrev jag ofta in saker som belönade den trogne tittaren för att hon (oftast en hon) tittade varje dag. Det var små saker. Ett föremål som det varit en historia om återkom 30 avsnitt senare för att ge lite mer åt dagens historia, bara för den som var invigd. Det här kan tillämpas av vilket företag som helst. Låt kunderna vara med i processen mer genom att undersöka vad de tycker om ditt företag. Och när du gjort ändringarna som kunderna ville ha, berätta det för den kunden. Visa att du gör det du gör för deras skull. Jag brukar säga att om du ger kunderna det de helst vill ha, så får du också det du helst vill ha. Vad är det du helst vill ha? Är det en Porsche? Är det en sjötomt i skärgården? Är det frihet? Att belöna den trogne kunden är ett sätt att i slutänden ge dig själv vad du vill ha.


2. Ge ett konkret erbjudande på nästa köp, direkt.
Skicka en så kallad bounceback med alla leveranser. En bounceback är precis vad det låter som, något som ska studsa tillbaka snabbt. Säg att du skickar ut din produkt en måndag. Då kan du direkt med leveransen ha ett erbjudande på en kompletterande produkt. Erbjudandet gäller fram till på fredag. Om du har en butik, lämna ett rabatterbjudande på nästa köp av en kompletterande produkt så att kunden vill komma tillbaka.


3. Försvara din plats i kundernas hjärtan.
I perioderna mellan köp måste du visa kunderna att du finns. Skriv brev till dem. Ge ut ett nyhetsbrev som berättar om nyheter i företaget på ett ickesäljande sätt. Visa att du finns där när behovet av det du levererar dyker upp i deras huvuden. Behov går efter cykler. När det är dags för kunden att handla blir det ditt företag som ligger på förstaplats i medvetandet.


4. Visa kunderna att de är viktiga för dig.
Om det inte går att få tag i dig, se alltid till att det finns någon att prata med på ditt företag även om det är just dig kunden söker. När din kund har ett behov av ditt företag ska inte ansvaret ligga på kunden att få kontakt.


5. Ta reda på vad kunderna vill ha förutom det du ger dem nu.
Om din produkt är blå, hur vet du att det är den färg kunderna verkligen vill ha? Fråga dem. Ta reda på hur de vill att din produkt ska vara för att de ska vilja köpa den.


6. Skapa förutsättningar för att handla på det sätt kunden vill.
Om kunden alltid har behov av artikel nummer 3, se till att kunden har en orderblankett med allt ifyllt utom kvantiteten av artikel nummer 3. Att göra det lätt för kunderna är att visa att de är viktiga för dig. Läs 75 konkreta förslag i kapitel 15.2 i boken Gerillaföretagaren.
Går det att dela upp betalningar? Kan man betala med kort? Är det möjligt att beställa via fax, telefon, internet, per brev? Gör det så enkelt som möjligt för kunden att beställa. Idealet är att om kunden önskade sig din produkt eller tjänst så skulle den stå på bordet framför honom/henne i nästa sekund. Ta din produkt/tjänst så nära den punkten du kan.

Så här: Du som nu vill beställa boken "Gerillaföretagaren", kan klicka direkt på Gerillaföretagaren och du kan ha boken hos dig imorgon.


7. Skapa lojalitetsprogram.
Alla gör det numera. Och det är ju ganska roligt att få en extracheck på 100 kronor från Åhléns att handla för. Kan du göra det också? Det finns två vinster med systemet:
a) Din lojala kund får 100 kronor extra att handla för.
b) Antagligen handlar han/hon för mer än de 100 kronorna när checken löses in mot varor.


8. Överraska dina kunder med en rabatt de inte förväntat sig.
Om du har en kund som alltid handlat av dig, ta inte den kunden för given, det är livsfarligt. Om du fakturerar kunderna varje månad, dra av 20 procent någon gång som en trevlig överraskning. Har du en butik kan du säga att du bjuder på något idag. Det är de små detaljerna som gör det. Har du en kund som varje morgon handlar lunchmackan, bjud på en dricka ibland. Gör det trevligt och glatt att handla genom att visa att du känner igen kunden och är glad över det dagliga besöket.


9. Visa din kunskap.
Det är enkelt. Om du säljer t.ex. datorer, då är du antagligen tillräckligt duktig för att ta fram ett frågeformulär där kunderna kan svara på frågor om vad de ska ha datorn till. På det sättet kan ni komma fram till vilken dator din kund faktiskt behöver. Visa att du vill att det är kunden som ska bli nöjd, inte din revisor. Kunden vill ha den dator som de behöver, inte din dyraste eller den du har högst marginaler på. Om kunden kan känna det här så kommer du att få något som är värt mer än 1000 kronor idag - en långsiktig relation.


10. Visa att du är här för att stanna.
Ditt företag ska signalera kontinuitet och stabilitet för att vi andra ska tro på det. Visa kunderna din affärsidé.
Visa hur du har tänkt göra livet lättare för dem. Visa din profil och hur den skiljer sig från andra företag. Visa hur skillnaden syns antingen i kvalitet eller i kundens plånbok. Visa hur det ska ske på kort och på lång sikt. Visa vad ditt företag ytterst handlar om. Varför finns det? Det är den frågan kunden gärna vill ha svar på och svaret ska skilja sig från vad dina konkurrenter säger.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.