I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får fler besökare att bli kunder


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Ok, du sitter där och kliar dig i huvudet och funderar över varför inte fler av dina besökare slår till och köper, ringer, mailar eller gör det som du hoppas att de ska göra på din sajt. Du har ju slitit för att få allt att bli så bra. Lagt ner pengar, tid och energi på att få fart…men du är inte riktigt nöjd.

Ett nyckelbegrepp på det här området är conversion rate, alltså konverteringsgrad.

Konverteringsgrad = Hur stor procentandel av dina besökare som du fångar upp genom att sälja något, får kontakt med eller får en adress ifrån.

En vanlig siffra som anses vara rimlig för en sajt är 1-3 %, dvs att 1-3 av 100 besökare agerar aktivt på sajten. Ditt jobb är såklart att öka konverteringsgraden så mycket du kan.


Nu ska du få några snabba tips som du kan mäta din sajt emot för att se hur attraktiv du gjort den för att besökarna ska bli sugna på att slå till och ta ett steg närmare dig helt enkelt.

1. Har du ett bra innehåll?
Att nå upp till en högre konverteringsgrad kräver att du visar framfötterna för besökarna och ger av dig själv och din kunskap. Det innebär också att du visar ditt erbjudandes höga värde för besökarna. Du måste bli bra på att visa varför det du säljer gör deras liv så mycket bättre.

2. Är din sajt aktuell?
Många som söker efter det du säljer hittar fram till din sajt men känner inte till ditt företag. Ett första viktigt steg för att få beökarnas förtroende är att visa att din sajt är aktiv, gärna genom att visa nyheter men också genom att ha en bra sida ”om oss” där du berättar om era villkor och hur ni ser på kundservice på internet. Besökare som ska bli kunder vill veta att du kommer att leverera och att ni prioriterar internethandel lika mycket som er verksamhet utanför nätet.

3. Fånga besökarens uppmärksamhet snabbt
Säg det viktigaste och mest intressanta du har att säga direkt på förstasidan så det inte går att missa det. Konkurrensen är stenhård där ute och du måste ta chansen att säga något fantastiskt direkt för att fånga vår uppmärksamhet.

4. Svara på frågan ”Vad får jag”
Dina besökare struntar i hur bra du tycker att du är. Den enda frågan de ställer sig när de sitter vid sin dator är ”Vad får jag”. På nätet är vi totalt illojala. Om vi inte får det vi vill ha av dig så finns det hundra andra att välja på bara genom att gå tillbaka och söka igen. Ge besökarna ett blixtsnabbt svar på frågan om varför de ska stanna kvar och ge dig en chans. Glöm inte att alla som besöker din sajt har en särskild sak i åtanke när de besöker dig. De har något som inte är löst för dem. Om du ger dem lösningen så har du chansen att få dem som kunder.

5. Se till så att alla sidor är byggda för din målgrupp
Det är inte alls säkert att dina besökare kommer till din startsida först. Och om du annonserar med Adword till exempel är det viktigt att besökarna styrs direkt till det innehåll de klickade på annonsen för att få. Se till att skapa sidorna så att besökaren kommer dit han/hon ville direkt.

6. Gör det löjligt lätt att beställa
Lägg köpknappar vid alla produkter direkt och tvinga inte kunder att registrera sig som kunder innan de beställer. Det sistnämnda är det dummaste man kan göra om man vill nå nya kunder eftersom det bara är krångligt. Du får ju ändå deras uppgifter när de gör beställningen.Tvinga inte kunderna att göra något som du själv inte skulle göra för att beställa en produkt eller att ta kontakt. Det finns företag som har kontaktformulär där man ska fylla i allt från namn och adress till faxnummer bara för att få ställa en fråga. Gör inte det misstaget.

7. Förbättra alla dina texter
Dina texter på sajten ska inte bara informera besökarna om vad din sajt handlar om, de måste också förklara varför det du erbjuder ger besökaren det han/hon letar efter och önskar sig. Men, strunta i marknadsföringssnacket och bjud istället in läsaren till att se fördelarna med det du erbjuder med samma ton du skulle använda för att förklara dem för din bästa vän. Kom ihåg – det du lovar måste hållas om du vill överleva på internet (och kunna sova gott på nätterna). Det är inte bara korkat att utesluta obekväma sanningar, det är förödande för er framtida relation.

8. Visa vad andra tycker
Vad du tycker om det du säljer kan alla gissa, men vad tycker de som redan använt det du säljer? Försök att få gamla kunder att berätta och publicera det på lämpliga ställen för att visa att du är här för att stanna och att du är en seriös aktör på internet.

9. Bli en statistiker
För att få total koll på vad du behöver förändra och förbättra är det nödvändigt att kunna granska några nyckelfaktorer hela tiden. Viktiga saker att titta på varje dag är antal besökare, vilka de mest populära sidorna är, var trafiken kommer ifrån, hur många som påbörjar köp men inte avslutar, vilka annonser som drar bäst och andra viktiga nyckelfaktorer (som kan vara specifika för just din sajt och/eller bransch). Du kanske märker att det är lika många som läser om din produkt X och produkt Y men det är bara produkt Y som har tillräckligt stor försäljning. Kanske att texten om produkt X måste ändras eller göras om på annat sätt. Du kanske upptäcker att de flesta som kommer till din sajt kommer in på en eller flera särskilda undersidor och då inser du att det är just de sidorna som behöver bli ännu bättre.

10. Bevisa att du finns
Gör det lättare att kontakta dig med frågor och ge besökarna chans att beställa eller kontakta på andra sätt än via sajten. En del besökare, framför allt de som aldrig hört talas om dig kan känna ett behov av att se om det finns någon bakom sajten innan de slår till. Andra är rädda för att beställa över internet av andra skäl och vill prata med en människa istället.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.