I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Effektiv e-posthantering - så gör du


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Varje morgon när jag öppnar e-posten har spamgänget slagit till igen. Imorse var det 20+ brev och det brukar ligga där någonstans eftersom jag normalt slutar jobba vid 0030 (säg inte det till någon bara)
kvällen före och redan hunnit tömma kvällslasten innan jag kastar mig i bingen.

Men jag är inte så orolig. Har man sin e-postadress på flera sajter, driver nyhetsbrev och syns med
adressen här och där på nätet – så är det ofrånkomligt. Dessutom har jag tagit relativ kontroll över e-posten. Jag menar verkligen relativ när jag säger det eftersom det dråsar ner sådär 100 viktiga meddelanden om dagen i min låda och jag tyvärr inte hinner med allt.


Så här försöker jag göra – och om du vill kan du göra likadant:

1. Läs e-posten på speciella tider. Skapa en ”e-posttid”. Om du gör det blir du inte distraherad av vad du borde svara på och hackar inte sönder tiden utan koncentrerar alla svar till ett och samma tillfälle.Testa att göra så här imorgon så ska du få se hur lättande det är. Kolla e-posten klockan 10 och klockan 15 till exempel.

2. Använd Delete-knappen. Om du inte känner igen avsändaren eller känner spamdoften direkt i meddelandefältet – inse att det är något du inte kan komma tillrätta med, ett ogräs som du bara tar bort rutinmässigt så fort det kommer.

3. Ta dig tid att säga upp prenumerationer du inte bett om , men gör det med omdöme. En del av den skräpmail – rysk, engelsk framför allt, tar du bara bort eftersom ditt försök att ta bort din e-postadress från deras register bara bekräftar för dem att din adress är aktiv och att de kan skicka mer skräp till dig.

4. Nu har du bara de viktiga meddelandena kvar. Svara på det som du behöver svara på och skapa en mapp för den personen och lägg meddelandet i den om du behöver spara det. Släng allt du inte behöver spara.

5. Använd filter eller ”regler för e-postmeddelanden” som det heter i outlook. Med det verktyget kan du se till att meddelanden går direkt till en mapp som du bestämt att de ska hamna i. Smart och det gör det lätt att hitta meddelanden senare.

6. Skapa några fler mappar – ”Att göra den här veckan/den här månaden”, ”Intressant kontakt”, ”Att bearbeta” osv som du kan ta hand om när du har mer tid än just nu.

De här stegen ger dig en bra kontroll över e-posten. Testa får du se själv.

Tråkigt eller kul på jobbet - välj själv

Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare

”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”

Anette Palm

”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi

”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby

”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän



Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.