I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du bygger en fantastisk lista med e-postadresser


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Grattis till dig för att du läser den här artikeln. Det här med e-postlistor är så viktigt för vilket internetföretag som helst att du bara måste lägga ner massor av tid på att skapa en e-postlista med adresser till människor som du vill imponera på med din kunskap.


Rätt gjorda utskick till en e-postlista är fantastiska av flera skäl:

1. Kunder får nyttig information om din värld.
2. Möjliga kunder får chansen att se vad du är för någon och vad du står för innan de bestämmer sig för att inleda en affärsrelation med dig.
3. Du håller dina egna kunskaper om ditt ämne på topp eftersom du måste överraska i varje brev.

Bra va

Puh!
Men, tänker du, det verkar vara otroligt jobbigt och ta lång tid att att samla in adresserna och att skapa en relevant lista som ger något tillbaka för alla dina ansträngningar. Ja, det tar lite tid men ditt företag är ju här för att stanna och det som tar lite tid nu kommer att betala tillbaka sig flera gånger om på lite sikt, jag lovar


Det här är vad du ska tänka på för att få prenumeranter:

1. Börja med att skriva några nyhetsbrev som du kan visa upp på sajten för att besökarna ska se vad de får när de ger dig sin e-postadress. Det är viktigt att visa prenumeranterna vad de får så de känner att de inte bara hamnar på en utskickslista du ska använda för att kränga saker.

2. Motivera besökare att börja prenumerera genom att ge bort något gratis (någon värdefull information som kommer i e-posten direkt när de börjat prenumerera till exempel).

3. Igen - Berätta vad man kan förvänta sig att få om man börjar prenumerera - skriv inte bara "Prenumerera på vårt nyhetsbrev". Du måste berätta varför någon ska ge dig sin e-postadress.

4. Ha en tävling där du lottar ut något från din sortiment så att du kan samla in e-postadresser av dem som tävlar.

5. Se till så att dina boxar där man kan börjar prenumerera syns på viktiga sidor på sajten.

6. Begär inte för mycket information av dina prenumeranter. Det räcker med e-postadress. Så fort du börjar begära in namn, adress och andra kontaktuppgifter kommer du att förlora många möjliga prenumeranter. Om du sköter ditt nyhetsbrev så kommer du att få de där uppgifterna till slut i alla fall - eftersom prenumeranterna kan bli kunder.

7. Berätta vad du kommer att göra med prenumeranternas adresser - en privatpolicy helt enkelt - så att besökarna känner sig säkra på att de får just det du lovat och inget annat och att du inte samlar adresser för att sälja dem eller byta dem med andra.

8. Lägg till en rad som uppmuntrar läsarna att vidarebefordra brevet till sina vänner i varje tipsbrev.

9. Lägg till en uppmuntran att prenumerera på ditt brev i din signaturfil så att du marknadsför nyhetsbrevet automatiskt med varje mail du skickar.

10. Och det självklara - lockas inte av att köpa några tusen e-postadresser för att börja spamma. Det spelar ingen roll om det är tillåtet att skicka e-post till företagsadresser - ingen gillar det. Skapa istället en e-postlista som har egen kraft att växa med hjälp av ett bra innehåll och stark integritet.


Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.