I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

e-postpanik - så här blir du av med den


Allt om hur du säljer mer på nätet och med hjälp av nätet

Vaknar du med ett skrik på natten av en dröm där du öppnade e-posten och hade 320 nya meddelanden?

Om det fanns en "Most wanted-lista" över tidstjuvar på kontoret så skulle e-post kvala in bland de första fem tidstjuvarna tillsammans med privatsurfande på nätet. Det är så lätt att fly från det man egentligen ska göra för att “bara kolla mailen först”. Jag är exakt likadan. Mailen och internet finns hela tiden där som ett ständigt sug. “Har hänt något?”. “Jag undrar hur debatten går på min favoritsida”. Det här är egentligen bara undanflykter för att slippa jobba med det där man har framför sig.

Så hur gör man för att bli effektivare med e-posten och inte låter den stjäla värdefull tid varje dag. Här kommer dina tips:

1. Om det inte är ditt jobb att tömma e-posten var och varannan kvart för att du har en webbutik eller liknande, skapa tid för e-posten två eller tre gånger per dag. Kolla om det är något viktigt du måste svara på nu. Är det inte det – jobba vidare med det du egentligen ska göra. Avsätt en särskild tid varje dag till att svara på e-post, helst under en tid när du inte är så produktiv. Skälet är såklart att varje e-postmeddelande distraherar dig och skickar dina tankar åt andra håll än där du bestämt att de ska vara. Att svara på e-post brukar inte kräva så mycket kreativitet.

2. När du sedan går igenom e-posten börjar du med att ta bort allt som är skräp så du bara har väsentliga saker kvar. Jag får ibland 200 e-postmeddelanden om dagen och om jag inte redan bestämt vilka meddelanden som var viktiga så skulle jag få en hjärtinfarkt inom en månad. Så är det. Det är många som vill saker och för att det här företaget ska finnas kvar så måste vi tjäna pengar. Med andra ord, allt som drar in pengar har första prioritet på jobbet. Enkelt. Cyniskt? Nej, det är ren överlevnad. Om jag lade all tid som andra vill att jag ska lägga ner på dem, så skulle jag aldrig träffa min fru och mina barn som har första prioritet efter klockan 17 varje dag och på helgerna. Vilka prioriteter har du?

3. Bestäm hur länge du ska svara på e-post idag. Ibland får du många meddelanden och kan bli sittande länge för att ta hand om saker. Då är det bra att säga till dig själv att “jag ska stänga ner det här klockan 1500. Då måste jag vara klar. Det finns något magiskt i att bestämma hur lång tid man har på sig med saker – de har en benägenhet att alltid bli klara. Fantastiskt. Och du gör det såklart efter prioritetslistan. Saker som inte blir klara, eller som inte känns prioriterade kan du lägga in en mapp du kallar fredagsmappen. Den lägger du tid på under fredag eftermiddag – om du hinner.

4. Ta dig tid att filtrera din e-post. Om du alltid får e-post från vissa personer eller avsändare kan du lägga in funktioner som gör att meddelanden direkt hamnar i rätt mapp, istället för att belasta inkorgen. Med egna mappar för sortering av alla meddelanden blir det lättare att hitta rätt senare
Du kan skapa mappar för olika avsändare så att e-posten hamnar direkt i en egen mapp.
”Mamma”, ”brorsan”, ”Irriterande men bra att ha”, kalla det vad du vill, men låt e-posten gå direkt till en egen mapp som du kan öppna när du har tid

5. Varje meddelande du öppnar ska du göra något med. jag brukar tänka på meddelanden som en boll på fotbollsplanen. Den ska framåt, inte vara hos mig. Någon annan ska ha bollen så vi får in den i mål någon gång.

6. Avboka prenumerationer på nyhetsbrev du inte läser direkt när du får dem. Respektabla avsändare har en länk att följa direkt till en avbokningssida.

7. Roliga historier, stöd för Afghanska kvinnor i nöd måste du få välja om du vill ha (jag tycker nog att det är bättre att betala en slant till ett postgiro än att veva runt ett mail till alla man känner för att döva samvetet). Säg till dem som skickar sånt här att du inte vill ha det om du blir störd.

8. Var försiktig med att börja skriva ut e-post. Jag vet folk som gör det för att de ska läsa senare. Det vanligaste är att de istället för att läsa får en stor hög med utskrivna meddelanden som bara bidrar till oordningen på skrivbordet.

9. Använd autoresponder på ett smart sätt. Normalt använder människor autoresponder bara till att meddela att “jag är på semester och kommer tillbaka den 24/6” och det är ju bra upplysningar men säg att du lägger dit information om var den som mailar kan få svar på det de undrar. De flesta av oss får ungefär samma typ av frågor från kunder och om det finns ett svar på de frågorna som kan automatiseras är det bra att använda det såklart. Du kan hänvisa till din sajt, till ett dokument som går att ladda ner eller referera till olika personer som har hand om specifika ärenden – allt beror på vad som passar det du jobbar med. När du sedan kollar e-posten kan du direkt se om det är något du behöver ta hand om eller om den som skrev antagligen redan fått svar på frågan utan att du behöver svara.

10. Och till sist. Alltid när du svarar eller skriver ett e-postmeddelande. Utgå från att alla i hela världen kan få läsa det eftersom det går att vidarebefordra. Skäll inte, prata inte skit om folk eller avslöja saker om dig själv. Svara inte argt när du är arg. Vad har det med att spara tid att göra? Allt, e-post kan skapa mycket tidskrävande problem om du använder den fel.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.