I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så blir du en fantastisk nätverksbyggare

Många av oss ser nätverkande på samma sätt som vi ser på ett tandläkarbesök. Vi vet att vi måste göra det men har egentligen ingen större lust.

Och det finns ett inbyggt problem i traditionella nätverksmöten och det är att så fort någon ropar nätverksmöte så står där genast 100 personer som har svårt att få uppdrag på samma plats med gapande munnar och vill ha saker av andra utan att ge bort något själva. Det funkar inte. Jag vet faktiskt flera tjänsteföretagare som gått omkull för att de nätverkar för mycket.

Istället för att göra det där jobbiga som allt företagande egentligen handlar om – ringa möjliga kunder, knacka på dörrar, jaga folk – så klär de sig snygga och åker iväg och äter frukost på ett hotell.
Istället för att utsätta sig för det farliga ordet nej i telefonen eller ute hos kunder, så går de på trygga möten där de tror att de ska sälja in sig själva till alla. En del säger att att de som behöver gå på nätverksmöten är sämst i sin bransch eftersom de behöver gå på nätverksmöten.

Nätverkande, som det presenteras, känns inte så tilltalande och trotsar våra naturliga tendenser: Det känns falskt och ytligt och för den som inte är så utåtriktad kräver det att man ska bli en helt ny person. Men ack så fel det är. Nätverkande handlar verkligen inte om att tvinga sig själv genom dörren till något event där man ska langa fram sin hisspresentation och le som en försäljare av begagnade och undermåliga bilar medan man delar ut sitt visitkort till så många som möjligt. Nätverkande handlar om att utveckla genuina relationer med folk som kommer att finnas där även när du inte behöver dem.

Så hur gör man det? Ja, det är löjligt enkelt.

1. Bli en person som andra vill träffa
Va! Wow! Hade du inte tänkt på det? Varför jobba häcken av sig för att träffa folk när du kan lägga samma energi på att bli en intressant person inom ditt eget område och sedan vinna igen genom att få samma personer som du vill träffa – att vilja träffa dig? Att träffa folk ger dig inget om du inte själv har något intressant att erbjuda.

2. Utvärdera varje inbjudan du får och gör det med magen
Känns det som att det kommer att finnas folk där som du kan vara till nytta för och som senare kan vara nyttiga för dig?

3. Bestäm dig för vad du ska åstadkomma redan innan du går dit
Låt inte slumpen slösa bort din tid. Du ska prata med minst 5 personer du inte känner och veta något.
The big fish - Finns han eller hon där? Hur ska du nå fram till honom/henne?

4. Var mer intresserad av andra än du är av dig själv
Nästan alla människor är mer intresserade av att prata om sig själv än att prata om dig. Och nästan alla pratar hellre om sig själva än lyssnar på dig. Så, skilj dig från mängden och bli genuint intresserad av andra. Det finns något intressant med alla människor och om du inte kan hitta det med den du pratar med, gå vidare. Det fina med nätverkande är att et handlar med om kvalitet än kvantitet. Du behöver inte klicka med eller bli vän med alla. Lär dig varför blyga personer alltid verkar vara så trevliga. Vet du varför? För att de frågar
dig saker istället för att framhäva sig själva. De ber ofta om råd och låter dig stå i rampljuset.
Även om du inte är blyg, så kan du i alla fall ta till dig lite av det i ditt minglande.

5. Var mer intresserad av att samla kontakter än att dela ut ditt visitkort
Om du tror att visitkortsutdelningarna man ibland hamnar på är ett bra sätt att skapa nya kontakter så har du fel. När du ger någon ditt visitkort utan att få deras så har de plötsligt fått ensamrätt på bollen. När du får någons kort, skriv ner vad ni pratade om på baksidan och följ upp dagen efter. När du är så snabb är det mer sannolikt att personen kommer ihåg dig. Påminn om vad ni pratade om och visa att du verkligen har lyssnat på vad de sa. Det ger ett riktigt bra intryck.

6. Vad ska du säga?
Här är tio smarta inledare du kan skriva ut och komma ihåg till nästa gång du behöver dem. Vitsen med de här är att faktiskt få igång ett samtal, snarare än att köra ett sång- och dansnummer som beskriver det du säljer.

1. Vad tycker du mest om med det du gör?
2. Vad är den konstigaste eller roligaste saken som hänt i din bransch?
3. Vilken marknadsföringsåtgärd har varit mest effektiv för er?
4. Vilken är er huvudprodukt?
5. Vad tycker folk mest om med er?
6. Vad är det viktigaste för er just nu?
7. Vad tycker du har varit bäst här?
8. Vilka trender har du sett just nu?
9. Vilken är er ideala kund?
10. Hur tänker du att den här tillställningen ska hjälpa er? Varför är du här?


7. Inspektera och underhåll dina broar
Ett sätt att behålla sitt jobb i en dålig ekonomi är hur bra du inspekterar och underhåller dina affärsbroar. Om du inte har några speciella, unika, extraordinära talanger så behöver du andra människor. De människorna är dina affärsbroar. De kan vara en del av ditt nätverk men framför allt så är de på något sätt knutna till ditt företag eller bransch på något sätt och de känner massor av andra människor. Den första regeln med affärsbroar är att inte bränna någon av dem. Ja, jag vet, de flesta av oss har några brända broar bakom oss och när vi gjorde det kändes det säkert jättebra, men så smart var det inte. Så gör det inte igen Du vet aldrig när, var eller varför ditt namn kommer upp i ett samtal och din gamla chef sitter där och säger att du är en idiot. Jobbigt. Tekniken har krympt ihop världen till ett litet russin och ryktena går snabbt. Det spelar ingen roll hur korkad du tycker att någon är, håll tyst om det. Du behöver inte vara allas kompis, bara vara artig och trevlig. Det handlar om affärer, inte om något annat. Ibland får man se sina nödvändiga affärsrelationer som kläderna man har på sig. De måste tvättas och hållas fräscha hela tiden.

8. Gå med i saker
Gå inte med i organisationer bara för att träffa folk i nätverk, det ser de flesta igenom. Gå med i organisationer för att du är genuint intresserad av dem. Då har du i alla fall minst en sak gemensamt med de andra som är där och du får en bättre chans att utveckla relationer som en dag kan leda till chanser. Den som inte lägger till nya kontakter i sitt nätverk hela tiden kommer till slut att stå ensam eftersom det alltid faller ifrån några av olika skäl. Nya kontakter är nya möjligheter. Du kanske till och med har hoppat av någon särskild organisation som gäller ditt jobb. Gå med igen.

Så enkelt är det

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.