I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så gör du ett fantastiskt intryck på kunden första gången ni träffas


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Här är tio tips för dig som vill få den nya kunden på din sida:

1. Se er som jämlika
Låt dig aldrig hamna i en underordnad sits mot kunden. Det är därför du inte ska komma till kunden med din snitsiga Powerpointpresentation. Istället ska du komma med attityden att ni två tillsammans ska utforska möjligheten till en professionell relation där båda parter kan acceptera den eller förkasta den. Skönt va! Jag har alltid gjort så här för att det ligger i min personlighet att inte ens tänka tanken att vi ska göra annat än att hjälpa varandra, inte kränga på folk saker de inte vill ha. Om de inte behöver det jag kan erbjuda så är det inte ens kul att sälja det.

2. Ha tålamod
Så fort det blir tyst så ska du inte börja pladdra om ”era lösningar”. Du är inte där för att sälja – du är där för att utveckla en relation. Det kan ta flera möten att göra det.

3. Våga fråga
Utmana kunden genom att ställa frågor som gör att han/hon börjar prata om sig själv eller i alla fall om företaget. Visa intresse för kunden och företaget.

4. Gör din hemläxa
Lär dig kundens historik, lär dig om konkurrenterna och om deras marknad. De kommer att bli imponerade av dig och börja lyssna på annat som du har att säga.

5. Stå emot ibland
Välj några situationer där du inte håller med kunden. Erbjud alternativa synsätt. Relationer är baserade på ärlighet och öppenhet. Jag menar inte att du ska säga emot som en treåring, men stå för det du faktiskt är bra på.

6. Var konkret
Erbjud ett direkt värde genom att demonstrera några tekniker som kan vara användbara för kunden. Lulla inte runt i teorier. Och gör inte misstaget att snacka budget. Det händer mig hela tiden när man pratar men reklamfolk. Det enda de pratar om är "Vilken budget har du?" Prata om vad du kan göra så pratar vi pengar senare.

7. Ta din kund i din famn
Prata om ”oss” och ”vi” och koncentrera ert samtal runt hur ni två gör något ihop, inte vad ”du” kan göra för ”dem”. Uppmuntra kunden att tänka sig er två jobba tillsammans så att han/hon ser det framför sig.

8. Prata bara om målet
Fokusera på resultatet istället för att prata om vilken vägen är dit (det kommer senare).

9. Håll och upprätthåll en professionell framtoning
Klä dig snyggt, även i informella situationer. Lite dyrare vardagliga kläder brukar vara ett kännetecken på framgångsrika människor. Det är lite av hemligheten. Den som vet, den vet.

10. Ta initiativet
Fråga om och föreslå nästa steg. På det sättet beter du dig som en person som är van vid att umgås jämlikt på en högre nivå. Självförtroendet kommer att märkas och göra kunden trygg.

Extratips
Jag brukar säga till mina barn att de ska ”bete sig som om” varje gång de blir osäkra i en situation. Om de är nervösa när de ska redovisa i skolan – bete dig som om du vore säker så blir du säker. Det kräver övning men ger alltid bra resultat. Testa själv. Om du är på fest – bete dig som om du vore värden/värdinnan.

Gasa på nu.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Stjärnsäljaren här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.