I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Varför ska jag handla i din butik?


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Tycker du att rubriken är provocerande? Bra.

Kan du i så fall i en mening svara på frågan varför jag ska handla i din butik och inte i den över gatan? De flesta butiker jag pratat med kan inte ge ett rakt svar på den frågan.


Om du kan göra det gratulerar jag dig. Då är du en av dem som insett att de gamla luddiga fraserna om "kunden i centrum" och sånt bara är just luddiga fraser som inte betyder något för dina kunder. Det handlar istället om att på ett tydligt sätt visa kunderna varför de ska handla av dig. Du måste börja tänka annorlunda i din marknadsföring om du vill få ett tydligt försprång.

Söndagens annonsblad är nog bra för att kunderna ska få en vägledning för veckans inköp men vad gör du för att kunderna ska knytas känslomässigt till dig? Vad gör du för att ge dem så bra service att de inte har något annat val än att handla i din butik? Har du givit kunderna ett enkelt sätt att tala om vad de tycker om din butik till exempel? Det är inte säkert att de kommer att svara särskilt ofta men det viktiga är att du visar att du är mottaglig för vad de har att säga när de har något att säga.

Tar du reda på om de saknar något i sortimentet eller litar du på att de ska säga till (det kommer de inte att göra)? Har du en lista på vad du kan skaffa åt kunderna utanför standardsortimentet? Har du en skylt där det står "Vi växlar gärna till parkeringspengar".

Kort sagt: Gör du saker som sticker ut och får folk att inse att du bryr dig om dem, inte bara just när de sträcker över pengarna.

Om en person köper ett visst märke av en viss produkt, ser du till att de har lätt att få information av dig när nästa produkt av det märket kommer på marknaden. Varför har till exempel inte den stereobutik jag handlade av sist tagit mina adressuppgifter och kommit tillbaka till mig med erbjudanden om kompletterande produkter av samma märke? Jag förstår inte det här. Förstår du?

Det jag förstår är att om du kan göra din butik till en bra plats i kundernas medvetande så kommer du också att se vinsterna stiga.

P.S. Ett konkret tips till alla detaljister. I Sverige flyttar årligen 1 850 000 personer. Varför inte hålla en bevakning på folkbokföringen och se vilka som ska flytta in till ditt kundområde, packa en påse med något från din butik och ring på dörren och hälsa dem välkomna. Det är ytterst troligt att det blir din butik de kommer välja för att göra sina inköp i framtiden D.S.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.