I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

8 tips om att hantera negativa människor på jobbet

Alla arbetsplatser har en eller flera gnällspikar som sprider dålig stämning och stjäl tid och kraft från sin omgivning. Det spelar ingen roll vad du pratar med dem om – det finns alltid en negativ vinkel. Jag är inte en person som tror att människor alltid ska stråla av glädje över hur allt är eller vad som händer, men det finns verkligen skäl att göra något åt dem som gnäller jämt eftersom det sprider sig till andra – ja, en gnällspik kan dra ner en hel avdelnings lust att jobba (och frågar man så är han ändå inte nöjd med att ha klarat det).

Du känner igen det, eller hur?

Så vad gör du åt det här? Ja, om du inte kan få dem att byta arbetsplats (jag menar allvar), så försöker du säkert med de här sakerna först:

1. Du försöker muntra upp dem med ” Ja, men det här kan vi ordna” eller ”Kom igen nu, så farligt kan det inte vara”. Det går inte eftersom de älskar att gnälla mer än att lösa problem.

2. Du föreslår lösningar ” Men, om vi gör så här istället så…”, ”Har du provat att…”. Det hjälper inte av samma skäl – de vill inte lösa problemet.

3. Ju mer du föreslår lösningar, desto större motstånd får du. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att vara en gnällspik är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift, som de aldrig låter dig ta ifrån dem.

4. Att säga att de måste skärpa sig är detsamma som att du visar att deras problem är obetydligt och att de bara behöver rycka upp sig för att lösa det.

5. Att klaga på den som klagar – gör dig själv också till en gnällspik.

6. Att strunta i dem funkar inte heller eftersom du inte längre verkar höra deras klagovisor. De tänker att de måste sjunga ännu högre för att få dig att se och bry dig om dem.

7. Att hålla med dem. "Allt är skit". "Ja, den här rutinen är värdelös". Det är ju lite bekvämt att göra så här för det skapar ju lite samhörighet i alla fall. Men det fungerar inte eftersom ju mer folk klagar, desto mindre benägna är de att göra något åt det.

8. Konfrontera dem. Du kan ta en riktig fajt med gnällspiken och trycka ner klagomålen, men bara så du slipper höra dem. Det enda resultatet blir att alla andra får höra gnället istället.


Ok, men vad är det som fungerar då?

Här ska du få höra ett hemligt trick som en smart kompis till mig använder när han pratar med sin dotter när hon klagar över att hon inte har en viss sak eller att ”alla andra” har den senaste mobilen. Hon är dessutom en mycket bestämd ung dam och har alltid varit det, så han vet att inget fungerar – utom det här:

Scen: De sitter och äter.

Dottern säger plötsligt något om något hon inte har eller får göra eller (fyll själv i något annat tonårigt tjafsande i den här parentesen) och efter att han lyssnat uppmärksamt på hennes klagolåt en stund, så brukar han säga: ”Otroligt, det där låter ju hemskt. Jag hade ingen aning om att du hade så många problem just nu”.
Vet du vad hon svarar då: ” Eh … men SÅ farligt är det inte”.

Det här fungerar för att det hon vill ha är sympati, inte hejarop, inte lösningar, inte att hon ska rycka upp sig. Hon vill bara ha förståelse för det hon upplever som en jobbig situation. När han då tar till det stora artilleriet och verkligen tycker synd om henne, så får hon ett nytt perspektiv på sina problem. Det tog min kompis 15 år att knäcka den nöten. Nu använder han (och även jag numera) den metoden nästan varje dag i alla situationer med gnällspikar – superbra. Men det handlar så klart om att inte vara sarkastisk, utan faktiskt empatisk. Du behöver inte hålla med om att problemet är stort, bara erkänna att gnällspiken ser det som ett sådant och visa medkänsla för det. Du måste förstå att ett invant beteendet att gnälla är svårt att ändra på utan omfattande terapi – och du är inte terapeut. Jag är inte heller terapeut och kan inte med belägg säga att gnällspikar gnäller för att bli sedda, men jag tror att det är så. Visa att du ser och sympatiserar med dem så mår de bättre – och blir därmed mer motiverade.

Testa själv att visa sympati - och gör det med hjärtat. Gnällspiken behöver någon som bryr sig och lyssnar.

Konflikthantering för dig som vill bli ett proffs

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.