I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur hanterar man personalkonflikter?


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det är helt omöjligt att undvika konflikter när folk ska jobba tillsammans. Du kan göra mycket för att se till att dina anställda hanterar meningsskiljaktigheter på ett smartare och mer produktivt sätt genom att använda dig av gammal hederlig konflikthantering.


1. Vad är problemet? Se till så att de som är inblandade vet exakt vad det är problemet handlar om och varför de bråkar om det. Prata om det till alla är överens om att det finns ett problem och förstår vilka delar problemet har.

2. Låt alla inblandade vädra sitt perspektiv och sina åsikter om problemet. Om det är nödvändigt kan du ge dem en tidsgräns, t ex fem minuter per person, och se till så att varje person håller sig till tidsgränsen. Det är ditt ansvar att se till att alla inblandade känner sig säkra och har ditt stöd

3. Identifiera vad det mest idealiska resultatet skulle vara från varje läger. Det kan överraska dig när du kan få veta att båda vill samma sak

4. Fundera ut vad som inom rimligheten och realismens ramar kan göras för att båda parter ska kunna få vad de vill ha.

5. Hitta en kompromiss som fungerar för båda parter. Finns det någon del i bråket som båda är överens om – vad är de inte överens om? Vad kan varje part tänkas att kompromissa om?

Översätt gärna de här punkterna till barnuppfostran med bråkiga syskon – fungerar galant:)


Konflikthantering är också att tänka efter före för att slippa ta hand om skiten efter:

• Lyft fram oroshärdar innan de har blivit till riktiga problem – skygga inte.
• Ha en process färdig för att konflikthantering – lär helt enkelt alla du jobbar med exakt vad ni gör hos er när det kommer meningsskiljaktigheter. Träna på dem
• Se till så att alla förstår företagets mål och förväntningar, inklusive vad som förväntas av varje individ. Ha tydliga arbetsbeskrivningar, ansvarsområden och territorier.
• Belöna och erkänn bra saker. Om anställda känner sig värderade och blir uppskattade för sitt jobb är det mindre sannolikt att de börjar slåss om köttbenen
• Stoppa skvaller och skitsnack är förebyggande konflikthantering
• Se till att dina förväntningar på personal och medarbetare är realistiska och peppande
• Glöm aldrig att lite gammal hederlig artighet på jobbet skapar fred och lugn mellan människor

Där fick du lite tips om konflikthantering

Konflikthantering för dig som vill bli ett proffs

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



Om författaren: Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen