I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

21 jobbiga frågor om din internetmarknadsföring


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Var beredd på att kavla upp ärmarna nu för nu ska vi prata om vad du måste göra för att nå framgång med din Internetmarknadsföring. Här kommer 21 jobbiga frågor för dig att svara på för att du ska lyckas med din marknadsföring på Internet, det som brukar kallas Internetmarknadsföring.

1. Har din webbplats ett tydligt syfte?
Vilket är syftet? Är det att identifiera möjliga kunder? Är det att sälja direkt eller indirekt? Är syftet med din webbplats att informera? Är det att ge support åt återförsäljare eller vad är det? Definiera syftet och bygg sidorna efter det. Marknadsföring på Internet handlar om att ta ett större grepp om Internetsatsningen.

2. Vem har något att vinna på att komma till din webbplats?
Om det inte är tydligt för dig vem som har något att vinna kommer det inte vara det för besökaren heller. "Alla" är inte svar nog på frågan. Din marknadsföring på Internet måste alltid ha med besökaren på tåget.

3. Laddar sidorna snabbt?
Det ska gå så snabbt som möjligt att komma in på din startsida. Ta fram ett tidtagarur och ta tid på hur många sekunder det går innan din startsida är uppe. Är det mindre än 10 sekunder så är det okej. Ladda ner din sida från ett gammalt modem och se till att nedladdningstiden är godkänd. Internetmarknadsföring inbegriper snabbhet.

4. Har du begränsat antal val för besökaren?
Varenda länk, bild eller knapp måste utvärderas av dig. Behöver du dem verkligen? Finns de bara där för att fylla upp utrymmet? Ju färre val besökarna har desto lättare är det att fatta beslut om vad de vill titta på. Ju fler val de har desto mindre är chansen att de gör val över huvudtaget. Om du säljer en produkt, visa vägen fram till köpet på ett enkelt sätt. Gör valen enkla genom att se till att produkten går att beställa med en knapptryckning för den som redan bestämt sig. För den som vill veta mer ska vägen till köpet leda genom rik information.

5. Går det att nå vad som helst på din webbplats med tre klick?
Hårda krav men om du kan uppfylla dem kommer det märkas i kassan. Som Internetmarknadsförare gillar du klirr i kassan.

6. Leder navigationsstigarna djupare ner till mer och mer specifik information?
Ju längre in på sidorna din besökare väljer att gå, desto mer specifik information vill han/hon ha. Tillfredsställ behovet ända ner till ritningarna om du kan. Det gör alla som intresserar sig för marknadsföring på Internet

7. Har du ett användbart innehåll?
Alla som besöker en webbplats letar efter något de har saknat, något de vill veta mer om. Och de vill ha det nu! De vill inte ha det med posten om två dagar, inte ens om en kvart. NU! Om du inte kan tillfredsställa den önskningen så surfar besökaren vidare till någon som kan det. Och det räcker inte att du har det, det ska kännas att det är nytt och fräscht, inte att det är gammal skåpmat som inte gäller längre. Om du säljer samma saker som alla andra måste du därför krydda ditt innehåll med något besökaren inte får någon annanstans. Besökaren har ett problem och är i behov av en lösning. Besökaren har frågor och har behov av svar. Hur kan ditt innehåll uppfylla de behoven?

8. Har du låtit besökarna veta vem du är?
Lägg gärna in bilder på dig själv, kontoret. Om du har en trevlig fasad med en snygg skylt, lägg in en bild så besökare ser att ni också finns på riktigt. Att inte ha en personlig touch på webbplatsen är ett stort misstag som gör det svårare att tro på det du säger.

9. Ger du löften på sidorna om när kunderna kan förvänta sig svar på e-post? Kan du hålla det?
Berätta gärna för kunderna hur länge de kan få vänta på svar på en förfrågan, men ännu hellre, chocka dem med att svara snabbt. Det kan bli ditt viktigaste verktyg för internetmarknadsföring.

10. Har du förstått att besökare inte har någon användning för alla saker som "snart" kommer på din webbplats?
Ordet "snart" är helt meningslöst på din webbplats. Det du har där är allt besökaren kan se. Slösa inte bort människor tid med ordet "snart".

11. Har du förstått att en nyhetssektion som inte uppdateras skadar ditt företag?
Att ditt företag anställde 3 personer 1997 är inte en nyhet idag. Besökaren kommer att undra om din webbplats är ett öde skepp på drift på nätet, eller undra om ni inte gör något.

12. Leder alla länkar till det besökaren blir lovad?
Skicka inte besökaren till andra sidor än du lovat i länken. Det finns företag som lovar bra innehåll men det man kommer till är en försäljningssida. Det blir bakåtknappen och sedan ut från webbplatsen och man kommer aldrig mer igen. Internetmarknadsföraren här får skämmas.

13. Har du berättat om vilken programvara som krävs och var man laddar ner den när dina besökare ska ladda ner något?
Det är viktigt att upplysa dina besökare vad ett klick betyder. Förutsätt inte att din besökare kan lika mycket om hemsidor och Internetmarknadsföring som du.

14. Har du en plan för att samla adresser från besökare?
Ge besökaren en anledning att redan på förstasidan ge dig sin e-postadress. Erbjud en gratis prenumeration på ert nyhetsbrev, starta en lista där kunderna kan få erbjudanden när ni har extrapriser. Ge bort gratisprover, ha en tävling, vad som helst, men se till att få deras adresser för framtida bruk. För att övertyga besökarna om att de ska ge dig sina e-postadresser är det två saker du ska tänka på. 1. Att du kommer att skicka dem saker som är nyttiga för dem. 2. Att du inte kommer att sälja eller hyra ut adresserna till andra företag.

15. Finns ditt MWR inbyggt på ett naturligt sätt i alla sidor?
Det första du ska ge en besökare är det han/hon kom för, men du ska också leda honom/henne mot ditt syfte med sidorna oavsett om det är att kontakta dig eller att beställa något direkt.

16. Har du tänkt på allt du kan göra för att göra det både lätt och riskfritt att köpa från dig?
Starka garantier som visar att kunderna kan ångra sig är det lättaste sättet att få din besökare att bli kund. Referenser från andra nöjda användare är ett annat sätt.

17. Kan du hålla allt vad du lovar?
Innan du börjar lova saker på webbplatsen så måste du se till så att du kan hålla vad du lovar, att det finns rutiner för att hålla löften. Var beredd att börja leverera produkter och tjänster omedelbart. Kunden köper för att han/hon vill ha varan. NU - inte om två veckor. Det är som att gå in i en stereobutik och säljaren säger att leveranstiden är två veckor Det duger inte. Jag vill hem och öppna upp kartongerna nu. Det negativa med webbförsäljning är att tiden mellan köpet och att komma hem och öppna kartongen är längre än den någonsin kan bli offline. Vad du däremot alltid kan göra är att erbjuda snabba leveranser. Posten har flera tjänster som du kan använda.

18. Vet du hur ska du få med webbplatsen i den vanliga vardagen?
Hur ska du planera din och dina anställdas tid för att ta hand om webbplatsen. Sätt upp ramar för skötseln.

19. Har du förstått och använder metataggarna som de ska användas?
* Dina titeltaggar på varje webbplats är noga analyserade eftersom du vet att sökmotorerna använder titeltaggen som rubrik vid en träff.
* Din beskrivningstagg på varje sida säljer sidan samtidigt som den informerar vad man får där.
* Antalet ord i din beskrivningstagg är omkring 10 eftersom du vet att sökmotorerna inte har rum med hur långa beskrivningar som helst och klipper av det som inte får plats
* De flesta av dina sidor är optimerade för ett eller två nyckelord för att de ska vara mer specifika.
* De viktigaste nyckelorden och fraserna på varje sida finns i rubriken och i innehållet på själva sidan.
* I dina beskrivningstaggar och nyckelordstaggar är de viktigaste orden placerade först.

20. Har du gjort ett användartest?
Det finns inget som det är så lätt att ha en åsikt om som en webbplats. Jag hör ständigt folk säga att min webbplats är ful och amatörmässig. Är en webbplats som säljer för omkring fem miljoner om året amatörmässig? Naturligtvis inte. Men alla kommer att ha en åsikt om hur din webbplats ser ut. En del tycker att det är den bästa webbplatsen de sett i hela världen (din mamma) och andra säger att den är rörig och amatörmässig (din kompis som gått en webbkurs). Hur mycket ska du bry dig om vad de säger? Det beror på vem som säger det. Med dina vänner kan du ju alltid ta en diskussion för att det är roligt att de tycker saker om det som handlar om dig men det betyder ingenting eftersom det inte är de som är dina kunder. Det är dina kunder som avgör om sidorna är bra eller inte. Det är det konkreta resultatet av din webbplats som avgör hur bra den är. Hur många kontaktar dig? Hur många är det som beställer i förhållande till antalet besök? Hur många gör helt enkelt det du byggt sidorna för? Är det tillräckligt många är din webbplats bra. Så enkelt är det att avgöra hur bra din webbplats är. Men det är ändå alltid bra att ha testat så mycket du kan. Här kommer några saker du kan göra:

* Skriv ut alla sidor på din webbplats och bläddra mellan dem. Känn efter hur det skulle kännas för olika besökare att navigera på sidorna. Är det lätt att beställa direkt? Finns det naturliga vägar för den som behöver information?
* Är din målgrupp bred - låt någon under 25 och någon över 40 år testa webbplatsen.
* Be dina vänner testa din webbplats. Ge dem olika uppgifter där de ska ta fram viss information från din webbplats. Ställ frågor om vad som var svårast och hur de upplevde innehållet och de naturliga stigarna. Du vill inte höra att de säger att webbplatsen är "bra". Du vill höra dem kommentera saker "Får man verkligen en sån gratis när man beställer via nätet?"

21. Kan du lära dig att älska Internet?
Kan man lära sig att älska Internet? För min egen del har det faktisk gått lite längre än så. Jag räknar numera mitt liv före och efter Internet. Jag kan nämligen inte se hur jag skulle klara mig utan nätet idag. Jag skulle känna mig instängd och borta. Om jag ville veta mer om spindlar (ett intresse jag har) så skulle jag vara tvungen att gå till biblioteket där de i alla fall inte har någon bok om min favoritspindel Atrax Robustus. Den informationen finns bara på nätet. Det finns till och med speciella webbplatser om den här spindeln. Och böcker jag aldrig skulle hitta annars, som jag nu köper i drivor. Och jag har e-postkontakt med Lyn Abra, en australiensisk forskare som bara jobbar med den här spindeln. Fantastiskt. Och det är mitt privatliv.
När det gäller mitt yrkesliv är det ännu mer fantastiskt. Jag får ibland 50 e-postmeddelanden om dagen från kunder, journalister, studenter och faktiskt gamla kompisar jag inte hört av på tiotals år men som nu jobbar med saker som befruktar det jag jobbar med idag. Webbplatsen är en ständig källa till förnyelse, kul jobb och tester av konstiga saker som aldrig skulle gå att testa i den verkliga världen. Och jag har kunder över hela världen. Möjligheterna är mycket mycket större än jag kan hantera och det är samma sak för dig. När du börjar se att din webbsatsning fungerar kommer du att älska din situation. Du kommer att se fram emot att göra din webbplats bättre för besökarna, ditt nyhetsbrev vassare för prenumeranterna. Snart sitter du där och ser fram emot att lägga in nya, smartare saker till besökarna. Du ser fram emot att tillfredsställa besökarnas behov och överträffa deras förväntningar. Tänk efter: Du har ett företag och det finns människor som gillar det du gör så mycket att de faktiskt vill stoppa in pengar i det. Kan man annat än tycka väldigt mycket om såna personer?
Och du vet vad Evert Taube sjöng om bagaren i San Remo: " Han sjunger när han bakar, och arbetar med fröjd. Det ökar varans värde och köparen blir nöjd. "

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.