I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Jämställdhetsplan - vad är det som gäller egentligen?


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Vilka företag måste göra en jämställdhetsplan?
  • För företag med minst 25 anställda gäller att de måste upprätta en plan för sitt jämställdhetsarbete vart tredje år.
  • För företag med mindre än 10 anställda krävs inte en jämställdhetsplan men företaget måste enligt lagen bedriva "målinriktat jämställdhetsarbete".
  • För företag med mellan 11 och 24 anställda så kräver jämställdhetslagen att man gör en årlig plan för jämställdhetsarbete.


  • Krav på en jämställdhetsplan

  • Den ska ange antal anställda (alla anställningsformer ska vara med).
  • Den ska vara ettårig men behöver inte följa kalenderåret.
  • Den ska vara daterad och undertecknad.
  • Den ska göras i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare (det är viktigt att det framkommer att representanter för arbetstagare medverkat).
  • Den ska ha med en gedigen utvärdering av föregående år vad gäller metoder, mål och effekter.
  • Den ska beskriva nuläget och en kartläggning av de åtgärder man planerar för nästa år.
  • Den ska ha mätbara mål och inte vara flummig.
  • Den ska innehålla mål för föräldraskap.
  • Den ska innehålla en policyförklaring och en definition av begreppet sexuella trakasserier på grund av kön och en beredskapsplan att använda om problemet uppstår. Den ska också innehålla vem eller vilka de anställda kan vända sig till med en anmälan eller för att få råd.
  • Den ska innehålla vilka åtgärder som vidtas vid händelse av sexuella trakasserier.
  • Den ska innehålla vilken utbildning som ska erbjudas till de personer som kan komma i kontakt med en anställds frågor eller anmälan.
  • Den ska innehålla en jämställdhetsanalys av löner där det framgår vad det är som bestämmer lönerna.


  • Tips

    Lär dig mer om jämställdhet på jobbet


    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.