I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kalla samtal - cold calling - så lyckas du


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer


Att ringa kalla samtal, dvs ringa för att sälja till någon som inte vet vem du är är en skräck för många. Samtidigt är det ett mycket bra och billigt sätt att sälja - det gäller bara att förstå hur man gör och här kommer därför en enkel guide som du kan använda nästa gång du ska ringa kalla samtal.


Hur man ringer kalla samtal

1. Ha många att ringa
Ju fler du har att ringa till desto mindre viktiga blir var och en av dem. Det viktiga med cold calling är att vaska fram dem som vill göra affärer med dig - de få guldkornen i en näve med grus.

2. Gör en snabb kvalificering
Innan du börjar ringa måste du undersöka om det är rimligt att de kan vara intresserade av det du erbjuder eller åtminstone har så många som möjligt av de kriterier som du ställt upp för en möjlig kund.

3. Lär dig när du kan släppa någon
Slösa inte bort din tid på att ringa någon speciell person flera gånger - om ni inte får kontakt, släpp dem och gå vidare eller lägg namnet i botten på din lista.

4. Ha ett mål när du jobbar
Varför ringer du? Är det för att sälja direkt, få information, få ett möte? Vad du än har för mål så måste det vara tydligt för dig när du ringer.

5. Slösa inte med tiden
Om en person du ringer till säger att han inte är intresserad just nu så försök inte att övertala honom. Gå vidare istället (den här tekniken är omdebatterad eftersom många anser att man ska försöka ta sig förbi de första invändningarna - jag tycker inte det). Jag tycker att det är bättre att jobba bort invändningar när man träffas ansikte mot ansikte. I telefonen fungerar det inte.

6. Kom ihåg varför du ringer
Det är lätt att bli distraherad av alla nej man får som telefonsäljare. Håll målet framför dig och jobba hårt mot det. Strunta i alla nej och tänk att det behövs massor av nej för att du ska få ett ja.

7. Gör ett schema för när du ringer
Avsätt tid för att ringa dina kalla samtal. Det hjälper dig att komma igång och inte bli distraherad av annat och dessutom hjälper det dig med disciplinen. Det är läskigt att ringa kalla samtal i början men det blir bättre. Du måste ge det en ärlig chans.

8. Skriv ner vad du gjort
Eftersom kalla samtal oftast ger en låg procent utfall så är det lätt att tappa motivationen och känna att man inte kommer någonstans. Just därför är det viktigt att du skriver ner vad du gjort så du ser att det faktiskt blir resultat till slut. Ditt mål är kanske att ringa tjugo kalla samtal i veckan - se då till att räkna vad som hände efter de samtalen så du ser att det är värt ansträngningen.

Lästips som andra har gillat

Lyckas med kalla samtal - 244 tips som gör dig bekväm med att ringa och sälja

"Boken "Kalla samtal" är lätt att ta till sig oavsett vilken nivå säljaren ligger på. Våra säljare använder den som ett uppslag, och det är enkelt att läsa ett par sidor med tips innan passet börjar!"
Mattias Kindgren, UMS Media Sverige

"Boken "Kalla samtal" har gjort hela skillnaden i mitt jobb som anställd säljare. Först var jag skeptisk men eftersom alla råd är så konkreta kunde jag bara välja och vraka vilka jag vågade börja med. Det tog inte lång tid innan jag fattade hur enkelt det är att nå ut om man har rätt attityd. Om jag kunde förklara för mina barn att morötter är nyttiga också, precis på samma sätt som den här boken gör telefonförsäljning enkel."
Torbjörn Blom, Alingsås

"Det absolut bästa med boken är att den är så simpel, ett enkelt tips per sida, ingen tung läsning med andra ord. "lyckas med kalla samtal" hjälper mig med motivation varje dag, en simpel påminnare mellan kaffet och duschen om vad som är roligt med jobbet och sparkar in hjärnan i "sälj-läge" redan innan man satt sig vid telefonen. Innan man lämnat huset ens!"
Jesper Arnesson, Kristianstad

"Boken är informativ och lättläst och trots att jag redan jobbar som mötesbokare har jag fått nya insikter och kunskaper. Det är bra med sifferformatet. Jag läste boken med minst en ”regel” om dagen.”
Vivi-Ann Olsson, VACCON

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.