I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Alla som hatar att stå i kö räcker upp en hand- tips för dig med butik


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Jag viftar med min hand, ser du det?
Kunder avskyr att vänta men de hatar ännu mer att ha negativa känslor när de väntar - som att stå och titta på hur ineffektivt kassan sköts eller att oroa sig över om man har hamnat i fel kö igen. Helt enkelt ett slöseri med tid. Undersökningar har visat att personer som har väntat i en och en halvminut har en bra uppfattning om hur länge de har väntat men går tiden över detta blir överdrifter vanliga. Säkert tio
minuter
kan man få som svar om det gått 2 minuter.


Det går att göra en del saker åt det här och här kommer fem förslag:

1. Låt kunderna interagera med något.
Du kanske kan ha ett tidningsställ med tidningar relaterade till vad du säljer. Låt kunderna bläddra i dem. Ha produkter som är trevliga att titta på - för att inte säga produkter som du säljer. Om du har kunder med barn - försök ha en plats med kassorna inom synhåll dit barnen kan gå och göra något istället för att stå och tjata och stressa sina föräldrar. Bra skyltar, informativa texter och annat är också bra i anslutning till kön.

2. Försök att ha ett gott humör i kassan.
Du kan bli den som underhåller folk i kön genom att vara trevlig. Fråga folk om de fick tag i det de sökte. När det märks att du har kul gör det stämningen lättare för kunderna. Bjud på dig själv. Visa att du fattar att folk inte är förtjusta i att vänta. Säg något i stil med: "Köer är precis vad man vill stå i när man har hundra saker att göra på lunchen, eller hur! Vi ska rappa på här så ni får komma vidare."

3. Håll dig vaken på hur folk beter sig i kön.
Så fort du ser sura miner och suckar, be om ursäkt om det inte finns fler kassor att öppna och säg att du tänker lägga in turbon nu. Gör det lättsamt för dem som står och väntar. En kö kan vara världens tystaste grupp av människor.

4. Sätt upp ett budskap som passar dina kunder - Råd och tips om att möblera om - 5 tips om att göra en bra soppa.

5. Se till att köerna är raka linjer och inte en massa människor i klump.
Det gör bara folk oroliga. Om kunder ser att de blir expedierade i samma ordning de kom blir de avslappnade. Det är ditt jobb att skapa den avslappningen. Inte en expedit som ropar. "Vem tur var det?"


Just det - och varför gör du allt det här - för att dina konkurrenter inte gör det

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.