I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Komma ihåg namn - så här gör du


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Vill du lära dig namnen på dina kunder?

Det finns ord som är starkare än andra. Som fångar vår uppmärksamhet mer än andra. "Sex" och "Gratis" är två av de orden. Men att höra våra namn är starkare än allt annat. Du kan till och med höra ditt namn uttalas på andra sidan rummet mitt i sorlet på en fest.

Som säljare gör det såklart enorm skillnad att komma ihåg namn och det finns trick som du kanske inte har tänkt på.

Idag ska vi prata om hur du kan komma ihåg namnen på de kunder du träffar.

Häng med.


6 utmärkta sätt att komma ihåg namn


1. Sluta säg "jag är så dålig på att komma ihåg namn"
Många personer koketterar med att de är så dåliga på att komma ihåg namn. Genom att göra det har de redan bestämt sig och glömmer alla namn nästan direkt eftersom de förväntar sig att de ska göra det. Sluta säga att du är dålig på att komma ihåg namn. Det stämmer inte. Du har bara glömt att skapa ett system för hur du ska komma ihåg dem. Och så är du kanske lite lat.

2. Se ansikten framför dig
Om du redan känner en person med samma namn, försök det här:
1. Föreställ dig den kända personens ansikte
2. Låt det kända ansiktet hoppa upp och ner framför dig
3. Se nu den nya personens ansikte hoppa upp och ner bredvid din bekant.

3. Använd ljudtricket
Om du inte känner någon med samma namn prova att skapa ett ljud:
Repterera namnet flera gånger i huvudet medan du överdriver namnet. Mitt namn skulle kunna bli Steeeeeeeeee-Faaaaaaaaan. Ju roligare och mer irriterande du kan få ljudet desto lättare att komma ihåg och koppla ihop. Du kan också prova att associera namnet med en rolig mening. Stefan kan bli en Djävul som du ska steka. ”Stek den Fan”. Här handlar det inte om att vara rumsren eller politisk korrekt. ("Stek Den Fan" myntades av en kollega som alltid kallade mig Staffan).

4. Hör ljudet repeteras
Se personen i ögonen och repetera namnet flera gånger. Det hjälper dig att koppla ihop namnet med ansiktet.

5. Skriv ner namnet
Se till att ha med dig en bit papper och en penna och när personen inte tittar, skriver du snabbt ner namnet – gärna med något karaktärsdrag kopplat till.

6. Träna
Ofta är vi så upptagna av oss själva när vi presenterar oss att vi glömmer att höra vad andra säger. Börja träna på att minnas namnen med den teknik som passar dig bäst. Gör det till en sport att bli den som kommer ihåg allas namn på nästa fest du går på till exempel. Du kan.

Öva nu och bli en mästare på att säga ordet som alla älskar att höra :-)


Lästips som andra har gillat

Konsten att småprata

"Boken är lättläst och humoristisk. Den tar upp vikten av till synes betydelselöst småprat, som kan medverka till att bryta isen, göra dig till en bättre säljare, och lära känna nya människor, samt vad man kan göra om man hamnar i jobbiga situationer. Efter att ha läst boken har jag börjat testa att prata med främmande människor i affären, på gymmet, osv. Det har lett till flera trevliga möten. Jag har blivit bättre på att berätta om mig själv och saker som jag varit med om, istället för som tidigare, utgå från att det inte kan vara av intresse för andra. Mitt nästa steg blir att prova de olika teknikerna för att bli av med jobbiga människor :)"
Paula Ode, Tomelilla

”Boken var lättläst och tydlig. Många praktiska tips, roliga och slående exempel från verkligheten och media. Jag har börjat tillämpa de olika tipsen/råden och övningar. Det har gett mig mer säkerhet i situationer där jag tidigare var tyst och avstod från att prata. Därigenom har jag fått nya kontakter både i mitt privata liv och i mitt affärsliv.”
Sten Lövgren

”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström

”Den här boken är en liten del av verklighetens pussel. Att lära sig att bli social är något vi alla kan behöva eftersom definitionen på social idag är så konstig. Småpratet har en viktig funktion och i med den här boken kan alla lära sig det. Dessutom är boken rolig.”
Evelina Mellquist, Trelleborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.