I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Är du konkurrenskraftig på arbetsmarknaden? Testa själv

Titta en gjutform! Kul. Vad står det på instruktionen: ”Den här formen kan du fylla med olika egenskaper som skapar en oumbärlig person, en person som vilken arbetsgivare som helst skulle jaga efter och betala mer för att få jobba med än andra. En person som utan problem kan konkurrera om vilka toppjobb som helst därute.”

Spännande. Ska vi börja hälla?

Vad har du i den där gjutformen idag? Är det bara toppmaterial i den? Är det bara sånt som arbetsgivare ser som ädla ämnen? Finns det brister som behöver rättas till?. Oanade möjligheter som du inte sett? Låt oss göra en avslöjande Swot-analys på dig nu direkt (trodde du att det här var en mysig artikel?).

Som gammal marknadsförare är SWOT-analyser en del av mitt livsblod och det finns all anledning att inte bara göra det när man ska ta fram affärsplaner, utvärdera nya produkter/tjänster eller sjösätta något annat riskfyllt. Det är också bra att göra en genomtänkt SWOT-analys på produkten du själv säljer – dig alltså.

En SWOT-analys hjälper dig när du har karriärambitioner men inte riktigt vet hur du ska nå hela vägen fram eller när du känner att du har fastnat och är otillfredsställd med det du gör just nu. Du kan också göra en SWOT-analys för att få en bättre känsla av vad ditt nästa karriärsteg ska bli.

Nu slutar vi prata – nu gör vi det här:
Det här vet du säkert redan men SWOT i ordet SWOT-analys står för Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (eller på svenska - Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Risker/hot). SWOT-analysen är alltså en kartläggning av dina styrkor och svagheter och de möjligheter och hot som kommer från omvärlden.

SWOT-analysen gör allt det här jobbet åt dig:
1. Den visar de styrkor och svagheter och hot och möjligheter som kan ha betydelse för din karriär.
2. Den blir ett informationsunderlag som du kan använda för att verkligen se vad du behöver göra för att bli mer säljbar.

Ditt jobb är helt enkelt att ta öppna ett tomt dokument och börja analysera dina Styrkor, Svagheter, Möjligheter och vilka Hot som finns.

1. Strengths - Styrkor
Skriv ner dina säljbara färdigheter, kunskaper och erfarenheter. Fokuser på tekniska och mjuka färdigheter. Ta ned dina personliga egenskaper, värderingar och tidigare prestationer. Vilka fördelar har du som andra inte har. Vilka speciella resurser har du?

2. Weaknesses - Svagheter
Skriv ner vad du kan förbättra. Vilka negativa arbetsvanor (oorganiserad, ofta sen, perfektionist som tar lång tid på sig) du har. Finns det andra personliga brister (Kort stubin, pratar för mycket eller är för intensiv som person) som kan vara dåliga för dig i karriären?

3. Opportunities - Möjligheter
Låt tankarna vandra till möjligheter du ser runt omkring dig. Är din chef på väg i pension? Är det nya projekt eller chanser på gång i din närhet? Växer din bransch? Har du ett bra och starkt nätverk? Finns det ett behov du kan tillfredsställa i ditt företag eller i din bransch?

4. Threats - Hot
Vad kan gå fel – ett chefsbyte, lägre budget, nedskärningar, outsourcing, sammanslagningar, uppköp, din hälsa eller förändringar i din familj? Finns det någon av dina kollegor som konkurrerar med dig om projekt eller positioner? Är ditt jobb på väg att förändras till något du inte är bekant med? Kan någon av dina svagheter leda till att bli hot?

Nu har du blivit så klok att du kan ställa de här frågorna:
• Hur ska jag göra för att behålla och förbättra mina styrkor?
• Hur ska jag göra för att minimera/eliminera mina svagheter?
• Hur ska jag göra för att ta tillvara mina möjligheter?
• Hur ska jag göra för att förebygga och neutralisera riskerna/hoten?

Ser du, när du har gjort den här analysen så är du minst dubbelt så klok som tidigare. Nu är det bara att hantera det du kommit fram till, göra något åt det. Sannolikheten för att du ska lyckas är såklart allra störst om du får chansen att använda dina talanger hela tiden. Och du kommer att ha färre problem om du är medveten om och kan hantera dina svagheter. Du måste också veta om vilka hot som kan dyka upp och vilka möjligheter som kan ta dig till nästa steg i din karriär.

Lästips
Handbok för karriärister