I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att göra en konkurrentanalys

Att veta mer om vilka dina konkurrenter är och vad de erbjuder är på många sätt avgörande för att ditt företag ska kunna växa. Att se närmare på vad konkurrenterna erbjuder kan ge dig idéerna som förbättrar dina produkter/tjänster och din marknadsföring. Det hjälper dig också att skapa konkurrenskraftiga priser och att svara på deras kampanjer med egna initiativ.

Du kan använda kunskapen om konkurrenterna för att skapa marknadsföringsstrategier som utnyttjar konkurrenternas svagheter och förbättrar ditt eget företags prestationer. Du kan också möta de hot som kommer från både nya aktörer och dina gamla konkurrenter. Nu ska du få se vad du ska titta lite närmare på.

För det första så har alla företag konkurrens. Det spelar ingen roll om du driver den enda restaurangen i stan, du har ändå konkurrenter om kundernas pengar. De har ett visst antal kronor och de räcker inte till allt. Dessutom erbjuds mer och mer varor och tjänster direkt från internet, så du konkurrerar inte bara med företagen runt om dig rent lokalt, utan också med företag i hela Sverige och kanske även från andra länder. Din konkurrent kan också vara ett företag som erbjuder en ersättning eller liknande produkt som du säljer och som gör det du säljer överflödigt. Konkurrens handlar inte bara om att ett annat företag tar pengar från dig. Det kan också vara en annan produkt/tjänst som utvecklas just nu och som du också borde sälja eller ta fram en liknande av för att hänga med.


Det här behöver du minst veta om dina konkurrenter:

• Det de säljer och hur de marknadsför det.
• Priserna och vad kunderna får för pengarna.
• Hur de levererar det de säljer.
• Vad de gör för att skapa lojala kunder.
• Vilka värden de laddar det de säljer med.
• Om de utvecklas (kommer på nya produkter och nya metoder att sälja på).
• Hur många anställda de har och hur skickliga de är.
• Hur de använder internet (säljer de från en sajt eller har de inte börjat än?)
• Vem som äger företaget och vad det är för slags person.
• Årsredovisningar för de senaste tre åren – läs dem och se deras utveckling.
• Vad köper de själva för produkter och tjänster och från vem?
• Vad deras kunder ser som företagets styrkor och svagheter.
• Vilka kunder de antagligen är ute efter.
• Vilka nya produkter de utvecklar.
• Vilka ekonomiska resurser de har.


Så här får du informationen om konkurrenterna

Beställ deras broschyrer och marknadsföringsmaterial. Läs tidningar. Får de mer publicitet än ditt företag – i så fall vad beror det på? Jobbar de mer aktivt med PR än du?

Kolla deras hemsida och jämför den med din egen. Vad gör de bättre än du? Gör de något som verkar fungera bra – hur ska du göra samma sak fast ännu mycket bättre? Företagens hemsidor brukar vara fantastiska informationskällor där du får veta mer än i broschyrerna. Du får veta mer om personalen och vad de har för utbildning. Du kan få se kundlistor som de skryter med och som du nu själv också kan börja bearbeta. Du kan få veta mer om företagets historia och framtidsplaner.

Gå ut på nätet och sök efter de produkter som du säljer. Ta reda på vilka mer som säljer samma eller liknande saker och hur de säljer dem. Lyft ut deras goda idéer och förstärk dem. Njut av deras dåliga idéer.

Prata med dina konkurrenter. Ring och beställ broschyrer, fråga efter priser och om man får rabatter vid större beställningar. Hur ser rabattsystemet ut? Att ringa eller besöka företaget ger dig också ett bra intryck av deras stil. Hur bra bemöter de kunderna? Vad gör de som inte du också gör och vad kan du lära dig av det?

Lyssna på dina egna kunder och leverantörer. Fråga dina kunder vilka av dina konkurrenter som de också handlar av och hur ni står er i en jämförelse med dem - och använd ditt omdöme. Om dina kunder säger att du är dyrare kan det handla om att kunderna bara vill förhandla ner ditt pris. Dina leverantörer kan hjälpa dig genom att svara på frågor om vad deras kunder gör. De kan ha vettiga saker att säga även om de säkert mörkar en del.


Så här använder du informationen du skaffar

Utvärdera informationen du får om konkurrenterna. Det kan hjälpa dig att upptäcka dina egna svagheter eller luckor på marknaden som du sedan kan fylla. Du kan också upptäcka att det finns områden som är överetablerade – saker som alla säljer och som ger dig vägledning om hur du kan styra om företaget till mindre konkurrensutsatta områden. Gör det här enkelt genom att placera in det du upptäcker i tre kategorier:

1. Vad konkurrenterna gör bättre än du och vad du kan lära dig av dem.
2. Vad de gör sämre än du.
3. Vad de gör likadant som du.

1. Vad de gör bättre än du och vad du kan lära dig av dem
Om du är säker på att konkurrenterna gör något bättre än du, så måste du förändra saker och ting snabbt. Det kan handla om allt från att förbättra kundservicen, utvärdera priserna eller uppdatera produkterna till att marknadsföra dig bättre, ändra broschyrerna eller bygga en mer säljande sajt.
Nyckeln här är att göra saker bättre, inte imitera. Du ska tillföra mer värde än de värdena som konkurrenterna erbjuder, inte bara lägga dig på samma nivå som dem.

2. Vad de gör sämre än du
Njut en stund av deras svagheter. De kanske har dålig service, snorkig personal eller en produkt som inte känns så aktuell. De kanske har långa leveranstider. Det här är goda nyheter för dig, men du måste utgå från att ägarna är medvetna om problemet och kommer att korrigera det. Var helt enkelt inte nöjd med att ha upptäckt att dina konkurrenter har dåliga sidor. Ditt eget erbjudande till marknaden kan alltid förbättras. Det blir aldrig tillräckligt bra.

3. Vad de gör likadant som du
Det här är en intressant fråga som gör det hugget som stucket för kunderna att välja dig eller konkurrenten när de står med era namn framför sig och fingrar på plånboken. Ta en lång promenad och fundera över hur du kan vässa era erbjudanden, så att ni inte gör likadant som konkurrenterna. Att göra likadant är aldrig bra.


Konkurrentanalys - verktyget

Här får du ett verktyg som hjälper dig att tänka igenom hur dina konkurrenter arbetar och lär dig att få veta mer om dem. Tricket är att tänka på en konkurrent i taget och se dem från en mer analytisk vinkel.
Har du fler konkurrenter så kopierar du de här sidorna. Idén med den här frågelistan är att när du tvingas svara på frågor om dina konkurrenter, så kommer det att hända magiska saker i ditt huvud. Du kommer att se besvärande likheter mellan konkurrenterna och förhoppningsvis också tydliga skillnader eller luckor där ditt företag kan fylla en viktig uppgift för marknaden.


Konkurrentens namn:

-------------------------------------------------------------

1. Hur länge har företaget funnits?
2. Var i mognadsprocessen befinner sig deras produkt? Är den ny, gammal eller någonstans mitt emellan?
3. Vilka historier finns det om företaget? Vilken typ av historia har de och hur använder de den?
4. Vilken storlek är det på företaget? Vilka är fördelarna och nackdelarna med storleken?
5. Vilka fördelar har deras produkt/produkter?
6. Vilka produkthistorier använder de? När och hur gör de det?
7. Vilka egenskaper har deras produkt/produkter?
8. Vilka egenskaper är minst viktiga för köpare?
9. Vilka egenskaper kan man anta att produkten/produkterna har, men som inte nämns?
10. Vilka priser har de?
11. Var ligger deras priser i jämförelse med andra liknande produkter?
12. Vilka känslomässiga behov möter deras produkter?
13 Vilka fysiska behov och önskningar fyller deras produkter?
14. Säljer deras produkt/produkter olika under året? Om ja, när var och varför?
15. Har de ett kontor man kan besöka? Finns det några fördelar med läget? Hur är det med deras sajt och domännamn? Finns det fördelar och nackdelar med dem?
16. Var annonserar de om sina erbjudanden? Hitta annonserna och studera dem.
17. Har de något särskilt pressmaterial? Skaffa det.
18. Vilken typ av kundservice erbjuder de?
19. Erbjuder de någon form av rådgivning?
20. Vilka garantier har de på det de säljer?
21. Hur får kunderna sina produkter?
22. Hur snabbt får kunderna sina beställningar levererade?
23. Vilka typer av frågor och svar ger de kunderna om produkterna?
24. Hur lång tid tar det för dem att svara på e-post med frågor?
25. Vilka betalningsvillkor och betalningsalternativ erbjuder de?
26. Vilken policy har de för sin kundservice?
27. På vilka sätt kan kunderna kontakta dem? Testa de sätten och se hur väl de fungerar.
28. Vilka öppettider har de?
29. Hur skickar de sina varor? Finns det fördelar och nackdelar här?
30. Erbjuder de rabatter? Vad krävs för att få dem?
31. Erbjuder de något extra vid köp – till exempel gratisprylar, support eller något annat?
32. Är deras anställda viktiga för deras framgång på något särskilt sätt? Är de extra utbildade eller tränade på något särskilt sätt?
33. Erbjuder de utbildning för kunderna?
34. Vad skulle göra dig glad över att sälja deras produkter?
35. Vad säger deras kunder antagligen om det unika i deras produkter?
36. Vad säger de själva om det unika med deras produkter?
37. På vilket sätt förändrar deras produkt köparens liv?
38. Hur länge räcker deras produkt för den som köper den?
39. Hur ofta ändrar de på produktens egenskaper och marknadsför den som en uppdatering?
40. Hur snabbt kan den som beställer få produkten?

Jämför nu konkurrenterna med ditt eget företag och besvara också frågorna för ditt eget företag som om det vore en konkurrent som ställde dem.

Där har du det.

P.S Läs gärna min bok om hur man får ett företag att växa - inget för fegisar:
Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?