I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

6 saker som gör det lättare för dig att övertyga kunderna om att du är bäst


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare

Det finns massor skrivet och talat om om hur en säljare ska vara men faktum är att det lättaste sättet att bli en bra säljare är att kopiera dina egna bästa erfarenheter av möten med säljare. I rollen som köpare är det lätt att se vad som är en bra säljare.

Jag är ju förespråkare för en mjukare variant av försäljningsteknik, det vet du redan men även om man inte skriker KÖP i örat på kunden så måste man se till att nå fram ordentligt. Det är det du ska få tips om nu.


6 enkla tips om hur du övertygar kunderna att du är bäst

1. Sälj det du tror på
DU måste känna att det du säljer är bra och att du gör köparen en tjänst när du säljer till honom/henne. Då går ofta resten av sig självt – du säljer mer, sover gott om nätterna och går gärna till jobbet. Allt det där syns på dig och din entusiasm är säljande i sig. Om du inte tror på det du säljer - sälj något annat.

2. Visa din kund vad han/hon tjänar på att lyssna på dig
Kundfokus är ett enormt utslitet ord i alla säljorganisationer. Knappt någon verkar veta vad det betyder. Visa din kund att du är villig att sätta dig in i hans/hennes situation och att du är mer än professionell partner till din kund än en traditionell säljare. Jag tror stenhårt på att försäljning handlar om att göra sig till kundernas vän. På riktigt.

3. Se till att ha svar på alla invändningar och frågor
Även om din kund håller med om fördelarna du just berättat om så finns det ofta invändningar och frågor som måste bemötas rätt. Det här handlar förstås till en del om erfarenhet. Bra säljare samlar på invändningar, kommer på egna och förbereder sina svar så att kunden blir säker. Och om det är något du inte kan svara på – då fungerar gammal hederlig ärlighet bäst: jag kan inte svara på det just nu men jag tar reda på det och återkommer inom en timme. Det är okej att inte veta. Det är inte okej att hitta på svar.

4. Ställ frågor hellre än att komma med påståenden
Frågor ger dig kontrollen eftersom du får veta vad kunden tänker där inne i huvudet. Med frågor får du reda på vad din kund tycker är viktigt. En kund kanske struntar fullkomligt i att din skrivare skriver ut med fotokvalitet – han vill bara ha en riktigt snabb skrivare. Du måste fråga saker för att få veta. Om du inte gör det så börjar din kund tänka på annat=vilka andra företag som kan lösa hans problem. Med frågor kan du identifiera olika personlighetstyper och varför de vill köpa. Du kanske tycker att kunden klarar sig med kameran c200 och det är ju snällt av dig men kunden orkar inte leva med tanken att inte ha den vassaste kameran i grannskapet. Människor är olika. Alla är inte ute efter det billigaste. Alla är inte ute efter det bästa. Alla är olika och dina frågor leder dig fram till vem du pratar med.

5. Släng fram bevisen för att du är bäst
Det finns inget som gör mig som kund mer avslappnad än att få veta att manicken X fick bäst i test i tidningen. Och lika bra är det att få reda på vad andra i min situation har tyckt om det jag ska köpa. Om andra har gillat det jag står där och är lite osäker på fortfarande, då känns allt mycket lättare. Hrm hrm (det där var en harkling) - du har väl frågat dina gamla kunder vad de tycker är bäst med att göra affärer med dig så du kan använda dem som referenser. Har du inte gjort det? Herregud, jag har ju tjatat på dig i flera år att du ska göra det. Gör det nu så kommer du att sälja mer.

6. Visa varför det är värt pengarna
Hur riskfritt kan du göra köpet för kunderna? Jag tycker att det är alla säljares plikt att göra det så lätt som möjligt för kunderna. Som kund vet man redan tricken: Först är säljaren jättetrevlig eftersom han vädrar en affär – men när jag väl köpt och något händer blir han jättesvår att få hjälp av. Just den här oron är löjligt lätt att ta bort från kunden. Ett bra sätt är att göra ett enkelt A-4-brev med några punkter som visar kunden vad han/hon kan förvänta sig efter köpet. Det kan handla om hur supporten ser ut (Vi hjälper dig inom 24 timmar), vad som händer om manicken går sönder( vi byter ut eller lagar inom 24 timmar), ångerrätt (Du har fri bytesrätt inom tio dagar) osv. Testa att göra ett sånt här dokument så får du se hur många av de osäkra köparna som faktiskt slår till direkt bara för att de känner sig säkrare.

Kör på nu

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.