I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad folk hatar mest med sina medarbetare

När folk klagar på sina jobb säger de nästan aldrig att jobbet är för hårt. Istället pratar de om den mänskliga sidan av jobbet. Den mänskliga sidan är nästan alltid det jobbigaste med alla jobb. När man älskar sitt jobb är det för att vi gillar arbetsuppgifterna och folket runt oss på jobbet får oss att känna oss värderade och viktiga. När vi hatar våra jobb beror det oftast på att vi blir illa behandlade på jobbet. Jobbet i sig kan vara bra men människoenergin är hemsk.

På vissa arbetsplatser är det som att vara tillbaka på högstadiet. Det småtjafsas, det finns elaka typer och till och med små innegäng som man måste vara med i för att inte hamna utanför på olika sätt. Det är stressande som bäst och en mardröm när det är som värst. Att gömma sig funkar inte. Det kanske ger lugn och ro ett tag men förr eller senare måste man ut från grottan och interagera med kollegorna. Det här kapitlet handlar om kontorspolitiken och hur du hanterar den bäst. Ja, det kan kännas lite cyniskt ibland men man måste lära sig att hantera folk när man ska göra karriär.

Du kanske bara vill göra ditt jobb och inte bry dig om kontorspolitiken. Du hatar allt tricksande och manövrerandet...stopp! Du kommer inte undan. Det spelar ingen roll om du hatar det, beundrar det, använder det eller undviker det – kontorspolitik finns i alla organisationer och är helt enkelt de strategier folk använder för att få personliga fördelar själva eller för att vinna fördelar för något de tror på.

Varför det är viktigt att kunna spela
Om du förnekar den dåliga politik som finns runt dig och struntar i att hantera den så kan du få lida för det medan andra får orättvisa fördelar. Och om du undviker att praktisera god kontorspolitik så missar du chanser och möjligheter för dig själv och det du tror på. Du måste med andra ord få kontorspolitiken att jobba för dig.

Sommaren 2014 gjorde vi en undersökning bland våra kunder på http://www.redaktionen.se för att se vad det var som retade upp människor mest med sina arbetskamrater. Över 6 000 personer svarade.

Här kommer de 20 mest irriterande saker i ordning - värst först.

1. Folk som tar äran för saker som du har gjort
2. Folk som kommer till jobbet och är sjuka
3. Folk som saknar takt och artighet
4. Folk som alltid tror att de har rätt
5. Folk som pratar för mycket och lyssnar för lite
6. Folk som plågar dig med ointressanta historier ur sitt privatliv
7. Folk som lånar saker och inte lämnar tillbaka dem
8. Folk som är lata
9. Folk som skvallrar
10. Folk som kommer försent till avtalade möten
11. Folk som inte håller rent efter sig i fikarummet
12. Folk som låter dig göra deras jobb
13. Folk som tar det sista av något och inte fyller på
14. Folk som pratar för högt i telefonen
15. Folk som berättar fräckisar eller annat som är under bältet
16. Folk som skickar e-post som inte är relevant
17. Folk som säljer sina barns salamikorvar eller annat som har med insamlingar att göra på jobbet
18. Folk som flirtar fast de har en partner hemma
19. Folk som kallar till möten som inte är relevanta för mig
20. Folk som skryter om sitt privatliv

Gör du något av det här? Sluta med det så är du nästan hemma.

Konflikthantering för dig som vill bli ett proffs

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.