I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du tar hand om kunder som ”bara tittar”

Det sägs att 20 % av kunderna som kommer till din butik vet vad de vill ha och berättar det för dig. De andra 80 % vill ha något men tänker inte tala om vad det är.

Varför talar de inte om det? För att de är rädda kanske. De är rädda för att du ska sälja det till dem. Eller rättare sagt att de ska stå utanför affären och ha köpt en sak som de är påtvingade eller inte kunnat värja sig emot för att säljaren varit för snitsig på att sälja. Det är vad många är rädda för.

Så länge de inte ger sig in i en diskussion behåller de kontrollen i butiken. Och det är just det här med att behålla kontrollen som gör att man försvarar sig med ”jag ska bara titta”. Det viktigaste du kan göra här är att ta bort kundens rädsla och försvarsmekanism. Kunden kanske inte ens vet varför han är där- du vet det i alla fall inte. Och därför är det bästa sättet att presentera vad de kan titta på och var det finns.


Du måste få kunden att slappna av genom att visa hur ofarlig du är. Så här:

1. Så vad du svarar när kunden “bara tittar” är: “Vad bra. Trevligt” eller något som visar att du är glad att de har kommit till dig. Nästa steg är att ställa frågor som inte hotar kunden (Kom ihåg att du fortfarande är ett säljmonster i kundens ögon).

2. Fråga kunden ” Har du handlat här förut? Jag tycker att jag känner igen dig”. Om han/hon har gjort det kan du säga något i stil med ”Kul. Har du sett våra nya… ” eller: ”Vi har en ny avdelning med…” Om kunden inte har handlat tidigare kan du säga: ” Här har vi garnerna och längre ner finns både tyg och symaskiner. Nyheterna hittar du precis bakom hyllan där”.

3. I nästa steg blir du mer specifik: ”Om du vet vad du letar efter kanske jag kan hjälpa dig hitta det?” När det här steget kommer börjar många kunder känna att du är där för att hjälpa till – inte för att kränga saker de inte vill ha. Ofta är det här du får den första livsgnistan från kunden. Det kan vara ” Jag letar faktiskt efter ett tyg till julgardinerna” – och nu är du igång.

Självklart fångar inte de här tipsen upp alla. Många människor söker inspiration och gillar att gå runt och titta för att leta efter saker att köpa. Låt dem titta och var uppmärksam på när de behöver dig.

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.