I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tio tips om en lyckad mässa.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Här kommer en checklista åt dig med några viktiga saker du ska tänka på för ett lyckat deltagande på en mässa:

1. Besök den mässa du vill ställa ut på året innan du ställer ut.
Fråga utställarna vilka erfarenheter de har. Hör om de kommer tillbaka år efter år. Fundera över vilket utförande på monter du antagligen kommer behöva för att göra bäst intryck.

2. När du har bestämt dig för att delta. Se till att få en bra plats.
De bästa platserna är alltid upptagna av stora företag men det finns bra platser kvar. Försök få en plats i triangeln mellan mitten på lokalen och den yttersta vänstra respektive högra delen. Det är i den här triangeln trafiken kommer att vara störst.

3. Skicka ut inbjudningar.
  • På listan har du såklart dina bästa kunder tillsammans med en karta på var din monter är
  • Locka gärna med något speciellt för dem vid ett besök.
  • Föreslå billigt/bra/fint boende för dem så att det blir lätt för dem att ta beslutet att komma.
  • Föreslå gärna andra aktiviteter de kan ägna sig åt också. Går det en teaterföreställning i närheten på kvällen - berätta det och ge dem fler skäl att lägga pengar på en resa.

  • 4. Ordna marknadsföringsmaterial att dela ut på mässan.
  • Prata med dina leverantörer om de har material eller kan fixa det åt dig.
  • Kom ihåg att de flesta broschyrer hamnar i papperskorgen.
  • Ge inte bort dyra broschyrer till höger och vänster. Tryck en billigare flyer som komplement till din broschyr.
  • Försäkra dig om att flyern har dina huvudfördelar tydliga tillsammans med din kontaktinformation.
  • När du träffar på någon som är mer intresserad kan du plocka fram det tunga artilleriet - din snyggaste broschyr.

  • 5. Håll din monter enkel.
    Ta med en eller två av dina bästa produkter eller tjänster. En mässa är gyttrig nog ändå. Låt andra göra misstagen att förvirra besökarna. Det är bra att ha en ny eller förändrar produkt att introducera på mässan.
    Glöm inte att berätta för media om din nya produkt.

    6. Gör ditt budskap lätt att se.
    Sätt upp en stor skylt där du skrivit din huvudfördel. Ljussätt skylten och placera den där alla kan se den och ingen kan stå i vägen för den. Fånga alla som kommer förbi genom att ha godis eller något ätbart i montern. De flesta människor anser att det är oartigt att bara gå förbi och ta och står kvar en stund innan de går vidare.
    Denna "stund" är den tid du har att ta kontakt. Läs gärna den här populära boken om att småprata - smart drag.

    7. Skapa passiv kontakt.
    Alla vill inte prata med dig just nu. Ha en stor skål där intresserade kan droppa ner visitkortet. Fyll skålen till hälften med andra visitkort ( Kanske från din egen visitkortspärm) för att bjuda in till något som andra verkar ha velat ha. Räkna varje kontakt som en vinst. Jobba för fler kontakter. Det är mässans syfte.

    8. Skapa aktiv kontakt.
  • Bestäm dig för att göra det här på allvar. Kämpa!Det sägs att av 20 personer som går förbi din monter finns det 1 person som är en möjlig kund. Bestäm dig för att du ska hitta den kunden.
  • Ställ öppna frågor till alla som passerar. Fråga: "Vilken typ av skor tycker du är bäst?" Om du får rätt svar på din öppna fråga, ställ specifika frågor om personens problem och behov. Använd deras kommentarer till skäl för dig att berätta om hur du kan lösa problemen.
  • De flesta samtal på en mässa är korta. Slösa inte bort tiden. Försök att ta reda på köpintresse och om personen har auktoritet att köpa.
  • Gör anteckningar direkt på personens visitkort så att du inte glömmer vad ni sagt.

  • 9. Gå runt själv när du hinner.
    Även om du bestämmer dig för att inte delta i mässan så gå dit. Det är på mässorna som du har chansen att verkligen studera dina konkurrenters allra bästa argument. Det är här de visar sin spets. Ta med dig broschyrer även om du bara är besökare. Spendera tid och prata med andra utställare och se till att knyt kontakter för möjliga framtida samarbeten. Föreslå gemensamma marknadsaktiviteter med företag som kompletterar ditt - inled samtal om att ha varandras produkter i katalogerna till exempel.

    10. Mycket av mässan sker efteråt Följ upp följ upp följ upp.
    Ring dina mest intresserade besökare direkt efter mässan (medan de fortfarande kommer ihåg dig - och före dina konkurrenter).

    Och du - Även om du kommer att ha ont i ansiktet så le hela tiden. Leenden säljer.

    Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

    Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

    "Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
    Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

    Tina, putasmellonme.com

    "Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
    Elin Eriksson, Malmö

    "Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
    Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

    Anna Bengelsdorff, Ellos

    "Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
    Mia Rieder

    "Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
    Ulf Engerby, Qbranch AB

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.