I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om merförsäljning


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Många som säljer saker eller tjänster är överdrivet oroliga för att försöka sälja mer till sina kunder.

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att rekommendera kunder att investera i sånt som hjälper dem framåt.

Sanningen är ju den att du vet massor om det du säljer och vad som kan komplettera det som gör det ännu bättre för kunderna :-)

Du vet redan att jag tror på långsiktighet i relationer med kunder. För mig betyder det att jag hellre talar om för en kund att de inte ska köpa en viss bok av oss än att göra dem missnöjda för den fattiga glädjen att kamma hem några hundringar idag. Jag tror att om vi bara lyssnar på kunderna så kommer vi att kunna hjälpa dem och tjäna pengar tids nog ändå genom att ta fram rätt verktyg i bokform för varje kund.

Med det sagt, här kommer några tips om vad du kan göra för att sluta vara så blyg över att försöka sälja mer av rätt saker/tjänster till dina kunder.



1. Erbjud dina kunder en rabatt om de köper mer än en av samma produkt.
Många kunder som behöver det du säljer framöver kommer att uppskatta det.

2. Ge dina kunder rabatt om de förbinder sig att köpa mer i framtiden.
Samma sak som punkt 1 - alla gillar att spara pengar på sånt de ändå behöver ha.

3. Skicka alltid med information om kompletterande köp med leveransen.
Kunder vet inte alltid vad du har mer som gör deras liv lättare.

4. Sälj en grundprodukt och erbjud dina kunder en uppgradering till en bättre variant.
Många kunder testar den billigare först och när de är blir mer säkra vill de ha den större varianten.

5. Om du säljer på internet – visa kompletterande produkter i samband med köp.
Kunder som är intresserade av en särskild sak vill ofta ha en helt komplett lösning.

6. Skicka en present till dina kunder i samband med broschyrutskick.
Presenten påminner dem om en leverantör som bryr sig om relationen.

7. Ge mängdrabatt över visst antal/viss summa.
Alla älskar en bra deal.

8. Tryck din webbadress på alla dina produkter.
Det gör det lätt för kunder att hitta tillbaka.

9. Lägg en färdigifylld orderblankett för nästa köp längst ner i kartongen med produkten du levererat.
Kunder gillar att du underlättar deras vardag.

10. Ge kunder erbjudanden om att köpa flera av dina produkter till paketpris. Kalla paketen något som tilltalar din tänkta målgrupp.
Ofta känns ett paket mer komplett och många gillar att få den kompletta lösningen.

11. Ge särskilda erbjudanden till stamkunder.
Inget är lika trevligt som att bli positivt särbehandlad. Jag älskar att få känna mig viktig för leverantörerna. Gör inte du?

12. Samarbeta med företag som kompletterar ditt så kan ni nå varandras kunder med bra saker som gör livet lättare och bättre för båda parters kunder.
Kunderna kan få hjälp med hela problemet direkt hos dig och slipper tänka (jag gillar att slippa tänka).

13. Erbjud kunder smakprover på dina produkter och ge dem ett erbjudande på den fullständiga versionen i samband med smakprovet.
Vi vill känna oss säkra och du kan hjälpa oss att göra det.

14. Erbjud kunderna en mer komplett version av det du säljer än vad dina konkurrenter erbjuder (gratis installationshjälp, gratis hemleverans etc).
Leverantörer som förstår att vi vill ha hela paketet vinner i längden.

15. Var snäll och bjud på din kunskap – kunder kommer att komma ihåg dig nästa gång det är dags att köpa.
Det är alltid skönt att känna att man har med generösa företag och människor att göra. Om jag vet att jag blir väl bemött hos dig så tar du direkt toppositionen på ditt område - i alla fall i mitt hjärta.


Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: