I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Det absolut bästa (och enda) sätt som finns att bygga en framgångsrik sajt!


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Alla framgångsrika sajter har en sak gemensamt - de är byggda för att få oss besökare att göra en speciell sak när vi kommer dit. Vad den speciella saken är varierar men den finns där som ett genomgående tema, var så säker.

Låt oss kalla det MMB - Mål Med Besöket.

Enkelt uttryckt: Vad är det du vill att en besökare ska göra på din sajt innan han/hon lämnar den?

Och här är det smarta
Om du bygger hela din sajt kring tankarna på vad du vill att besökaren ska göra så kommer han/hon att göra det mycket oftare.
Det låter självklart, men om du tittar på din egen sajt - kan du då ärligt säga att allt är byggt efter ett enda supertydligt syfte? Inte många kan säga det.

Idén med att tänka på MMB är att samtidigt som du besvarar besökarens fråga "Vad kan du göra för mig? också hjälpa besökaren vidare mot vad du vill att han/hon ska göra. Och det är bra för båda parter.

De riktigt framgångsrika sajterna har dessutom två, eller i en del fall, tre MMB i prioriteringsordning:

Till exempel:
MMB 1 - De vill att du ska köpa något eller fylla i ett formulär för att de ska ta kontakt med dig.
...Men om du inte vill det så:
MMB 2 - De vill att du ska börja prenumerera på deras nyhetsbrev.
...Och om du inte vill det:
MMB 3 - De vill att du ska lägga deras sajt bland dina favoriter.

Nu är det din tur
De här frågorna hjälper dig att komma fram till vilka MMB du ska ha för din sajt:
  • Vad vill jag att mina besökare ska göra på sajten - vilket är målet?
  • Hur kan min MMB hjälpa besökarna att nå sina mål?
  • Hur kan jag mäta effektiviteten med min MMB?
  • Hur kan jag förbättra min MMB för att få bättre resultat?


  • När du svarat på frågorna är det antagligen dags att skriva nytt, skriva om, bygga nytt och bygga om på sajten så att allt innehåll stödjer dina MMB. Du kanske behöver lägga ett kontaktformulär på varje sida eller att länkar till ditt nyhetsbrev finns synligare på hela sajten - allt beror på ditt syfte med sajten.

    Och allt det här handlar såklart inte om att försöka lura dina besökare att göra saker, utan att hjälpa oss att nå våra mål samtidigt som du når dina egna.

    Gör om, fixa, få det att hända - NU

    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.