I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sex bra lägen att höja priserna


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


- Hur höjer jag mitt timarvode?

Den smarta frågan får jag fler gångar i veckan av kunder och egentligen är det inte så svårt. Idag ska du få tips om hur du ska göra för att få kunderna att förstå att du är värd mycket mer.


Sex bra lägen att höja priserna

1. Du har förbättrat din service och/eller dina kunskaper.
Om du kan ge mer värde till dina kunder på mindre tid och därmed öka kvaliteten för kunderna – då är det rimligt att höja priserna. Utbilda dig mer, förbättra dina tjänster så kunderna känner det. Lägg till mervärden och visa att du bryr dig om dina kunder på riktigt.

2. Tillgång och efterfrågan på dina tjänster har förändrats.
Om du missar chanser, blir överbokad eller måste säga nej till kunder för att efterfrågan på dina tjänster ökat, då är det hög tid att höja priserna.

3. Du vill testa för att få viktig information.
Att testa ett högre pris är alltid företagsekonomiskt vettigt. Men, innan du testar, se till att du har en backup-plan att falla tillbaka på om dina nya priser mötet för stort motstånd.

4. Du vill positionera dig annorlunda.
Du kanske söker efter större kunder eller kunder som inte är lika priskänsliga som dem du har nu. Här måste du naturligtvis se till att du har de nödvändiga kunskaperna som backar upp ditt försök att få en högre profil som toppkraft. Det kanske är dags för lite PR-arbete och att skriva några artiklar som gör dig mer känd. Skaffa också referenskunder och uttalanden från nöjda kunder så hela världen förstår att du är bäst.

5. Du kan visa att du ligger längst fram av alla i din bransch.
Bli en expert på ditt område men glöm inte att visa det för omvärlden också. Du gör det på din sajt, i ditt nyhetsbrev, som talare och genom att publicera kunskap på olika sätt. Den som anses vara bäst kan alltid ta bäst betalt. Hur kan du göra den här veckan för att bli mer omtalad?

6. Du har skapa en tydlig och aktuell nisch.
Att karva ut en nisch som bara är din och som kunderna känner att du ”äger” gör det lätt att höja priserna. Älska förändringar som sker i din bransch och ta dem till dig. Ställ dig längst fram i och se nyfiket på det som händer i världen och se var din speciella nisch finns. Lär dig allt om det som andra vill veta just nu och sälj dina kunskaper. Att vara först inom ett område får det alltid att prassla i kassan.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: