I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du undviker negativ stämning på jobbet

Det finns få saker som påverkar moralen och motivationen lika mycket som en negativ arbetsplats och de finns i tiotusental över hela landet. Jag hör alltid anställda vänner och bekanta hela tiden beklaga sig över sina arbetsplatser, kollegor och chefer.

Jag fattar inte sådant här.
Hur kan en människa som år efter år uttrycker att hon hatar sitt jobb vara kvar där? Det går över min horisont. Jag skulle aldrig stanna kvar eftersom livet är för kort.

Om nu chefen är en sådan idiot – varför inte gå vidare?
Vem är egentligen idioten då, tänker jag. Men jag säger det inte. I Sverige får man inte säga sådant, så jag skriver det nu istället och hoppas att de flyktigt bekanta jag ibland träffar på fester inte läser den här artikeln.

Hur som helst - negativitet på jobbet stjäl energin från organisationen och på sätt och vis är allt ditt fel.
Du är chef och borde ha tagit pulsen på arbetsplatsen för länge sedan för att stämma i bäcken. Det finns tidiga varningssignaler som att du får klagomål från anställda, folk slutar eller pratar om att sluta och jobbet blir inte gjort ordentligt eftersom folk inte verkar kunna samarbeta.

Negativ stämning är ofta resultatet av att folk känner sig maktlösa över någon särskild situation. Ditt jobb är att ta reda på exakt vad det är som ligger bakom de negativa känslorna och prata med de som är direkt inblandade.

Det kan bero på ett beslut som har påverkat personalen på ett negativt sätt. En avdelningschef kanske har langat fram beslutet och sedan inte funnits tillgänglig för att besvara personalens rättmätiga frågor och funderingar. Personalen kan känna sig överkörd, helt enkelt. Det kan också handla om rykten som sprids om t ex nedskärningar och personalen känner att de givit företaget mer än de fått tillbaka.

Vad det än handlar om så måste du lägga undan allt annat och ta tag i det här direkt. Det sprider sig snabbt och hos dem som redan är drabbade blir besvikelsen bara djupare ju längre tiden går.

Det bästa sättet att undvika negativitet och dålig stämning på jobbet är att redan från början se till så att det inte uppstår några sådana vibrationer.


Här kommer några tips som hjälper dig att stämma i bäcken:

• Ge folk en chans att fatta egna beslut om hur de ska kontrollera och påverka sina jobb och hur de gör dem. En vanlig orsak till negativitet på arbetsplatser är just att chefer bestämmer hur en person ska göra sitt jobb utan att prata med personen ifråga. Intressera dig för resultatet mer än för hur de löser sina uppgifter.

• Se till så att det finns ett lätt sätt för folk att säga vad de tycker om jobbfrågor. Idealiskt är att de kan vara med och påverka saker som arbetstid, lön och förmåner, arbetsförhållanden och som sagt HUR de gör jobbet.

• Behandla vuxna människor som vuxna människor. Skapa inte nya regler för alla om det bara är några som bryter mot reglerna.

• Hjälp alla i personalen att känna sig som medlemmar av ”innegänget”. Alla har rätt att få samma information lika snabbt. Om något nytt är på gång, berätta allt du vet direkt när du fått veta det.

• Ta dig råd att låta personalen växa och utvecklas. Utbildning och möjligheter till befordran är tecken på ett företag som bryr sig om sin personal.

• Se till så att alla vet vilka mål ni jobbar mot. Under min tid som anställd fick jag aldrig riktigt veta vilken affärsidé något av företagen hade. Resultatet blev att jag inte riktigt såg uppgiften jag hade framför mig. Det blev ett jobb, ibland ett kul jobb, men knappast något mer än det. Så är det på - jag gissar här - 98 % av alla svenska företag. Skrämmande! En affärsidé måste kunna uttryckas i en enda enkel mening. Den meningen ska vara idiotsäker så att den kan förmedlas till alla, tjatas in varje dag, varje vecka - alltid. Varför finns ditt företag? Det måste alla veta för att också veta vad det är som ni ska åstadkomma. Inget flum. Inget managementsnack. Inget "Nu ska vi leka formulera-en-snitsig-affärsidé-leken" som man gör när man ska söka banklån. Raka rör ska det vara. Sedan skjutsar du ut den meningen till all personal, alla leverantörer (så att de kan hjälpa till att uppfylla den) och till alla som har en relation till ditt företag, inte minst kunderna. Alla ska kunna väckas klockan halv tre på natten och direkt kunna svara på frågan vad företaget de jobbar på har för uppgift här i världen. Alla som jobbar med något vill känna att man är med och bygger något som är större än man själv.

• Belöna folk så att de känner att deras insats värderas. Det finns tiotusentals företag i Sverige som satsar ”hela må-bra-budgeten” på den årliga Ålandsresan istället för att ge folk några klappar på axeln under året.

• Nå, vem var det de pratade om på den där middagen?
Jag skojar lite, det var ju i alla fall inte dig!

Hemläxa
Fundera lite över hur ditt företag ser ut ställt mot ovanstående punkter och tänk gärna ut fler för att behålla en positiv stämning på jobbet.

Konflikthantering för dig som vill bli ett proffs

Konsten att hantera superjobbiga människor

"De kan vara kompisar, arbetskollegor, kunder eller chefer; de jobbiga människorna som förpestar ditt liv. Stefan Ekberg vet vad du ska göra med dem"
Metro

"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."
Expressen

"Tycker boken hade ett suveränt upplägg, den var mycket lättläst och texterna flöt på mycket bra. Roligt att man verkligen känner igen vissa personlighetstyper i boken. Det är även lätt att gå tillbaka i boken om man stött på någon jobbig typ för att läsa om hur det var man skulle försöka göra. Den har hjälpt mig med att förstå vissa situationer med personer som jag har irriterat mig på och hur jag faktiskt ska bemöta dem. Otroligt bra bok att ha hemma, för alla, jag ska snart läsa igenom den en gång till!"
Emelie Blomqvist

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.