I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Har du också nej-skyltarna framme


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du också nejskyltarna framme?

ENDAST KUNDTOALETT!!
RÖR EJ!!

Många företag har bestämt sig för att det är deras jobb att uppfostra kunder. Man ser det överallt. På restauranger, i butiker och på alldeles för många andra ställen. Jag kan förstå att glass i handen på en fyraåring är de nya produkternas värsta fiende, men din arga skylt gör inte kunderna på köphumör. Man kan inte bygga en butik efter den procent av kunderna som är rättshaverister, som river upp förpackningar, som provsmakar av maten i hyllorna, som saknar all vett och sans.

INGEN MAT OCH DRYCK I BUTIKEN!
ENDAST KUNDPARKERING!
PROVA INTE SJÄLV - INVÄNTA PERSONALEN!
BYGG INTE VARUBERG!

Problemet här är naturligtvis att de 99 % av kunder som inte river upp förpackningar känner sig illa till mods av tonen i meddelandet. Budskapet är att alla kunder är misstänkta. Alla är knarkare och äckliga typer som kommer in för att skjuta i sig en spruta eller oansvariga mammor som släpar in barn med rinnande chokladglassar bland ditt vita linne.

Och missförstå mig rätt. Jag VET att alla de här skyltarna har ett vettigt skäl och en logisk förklaring - FÖR DIG som varje dag ser konstiga beteenden i butiken. För de flesta kunder däremot kan det vara tvärtom.

Ibland hjälper det att bara ta bort utropstecknen, de som bara visar hur arga ni är på folk som inte beter sig. Det kan också vara en bra idé att formulera om skyltarna så att de känns trevligare. Istället för att ha en uppfostrande skylt med att lägga varorna med märkningen mot kassören. Skriv. "Vi ger dig snabbare service om du lägger märkningen mot kassören".

Kunden struntar inte i dina arbetsskador, men det är inte något de tänker på. Kunder vill veta varför något är bättre för dem. Om du kan visa dem det så gör de gärna som du vill

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.