I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Outsorcing eller inte? Här hittar du svaren


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


1. Bestäm först exakt vad det är du behöver hjälp med. Skriv ner problemet och vilket resultat du förväntar dig att nå med hjälp av en konsult. Många gånger kan den här processen faktiskt leda till att du inte ens behöver en konsult eftersom problemet blir tydligare och kanske lättare att se en egen lösning på. Om problemet är större än du kan klara av att lösa själv har du fått en bra kravspecifikation för konsulten.

2. Ta reda på vad det kostar att inte få problemet löst. Det ger dig en tydlig bild av vad det är värt att lägga ner på att låta en konsult komma med lösningen.

3. Skapa en budget och tidsramar för lösningen. Det ger dig utrymmet för att planera bättre och veta mer om hur mycket du själv och andra måste blandas in i konsultens arbete när han/hon är igång.

4. Undersök vilka alternativ du har. Om du har bra kontakter kanske du kan hitta en konsult den vägen. Annars är en sökning på internet det bästa alternativet eftersom du får chansen att se vad olika konsulter har gjort tidigare och vad deras expertis är - utan att behöva sitta och lyssna på det i telefonsamtal.

5. Ring några konsulter och intervjua dem per telefon. Beskriv ditt företags problem och utmaningen ni står inför och be konsulten beskriva sin egen expertis på området. Fråga gärna om gamla kunder till konsulten och vad han/hon hjälpt dem med som liknar det du vill ha hjälp med.

6. Träffa tre av dem du pratat i telefonen med och ta reda på mer av det du tycker är viktigt. En viktig sak kan vara om konsulten gör jobbet själv eller ser till att din personal lär sig att göra det själva. Allt beror på vad som är viktigt för dig på sikt. Fråga också vilka resurser han/hon behöver under arbetet.

7. Välj konsult baserat på de samtal ni haft och på de offerter du begär in från de konsulter du känner mest för. Det kan också vara en bra idé att kontakta konsulternas gamla kunder och prata närmare med dem.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.