I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Outsorcing eller inte? Här hittar du svaren


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


1. Bestäm först exakt vad det är du behöver hjälp med. Skriv ner problemet och vilket resultat du förväntar dig att nå med hjälp av en konsult. Många gånger kan den här processen faktiskt leda till att du inte ens behöver en konsult eftersom problemet blir tydligare och kanske lättare att se en egen lösning på. Om problemet är större än du kan klara av att lösa själv har du fått en bra kravspecifikation för konsulten.

2. Ta reda på vad det kostar att inte få problemet löst. Det ger dig en tydlig bild av vad det är värt att lägga ner på att låta en konsult komma med lösningen.

3. Skapa en budget och tidsramar för lösningen. Det ger dig utrymmet för att planera bättre och veta mer om hur mycket du själv och andra måste blandas in i konsultens arbete när han/hon är igång.

4. Undersök vilka alternativ du har. Om du har bra kontakter kanske du kan hitta en konsult den vägen. Annars är en sökning på internet det bästa alternativet eftersom du får chansen att se vad olika konsulter har gjort tidigare och vad deras expertis är - utan att behöva sitta och lyssna på det i telefonsamtal.

5. Ring några konsulter och intervjua dem per telefon. Beskriv ditt företags problem och utmaningen ni står inför och be konsulten beskriva sin egen expertis på området. Fråga gärna om gamla kunder till konsulten och vad han/hon hjälpt dem med som liknar det du vill ha hjälp med.

6. Träffa tre av dem du pratat i telefonen med och ta reda på mer av det du tycker är viktigt. En viktig sak kan vara om konsulten gör jobbet själv eller ser till att din personal lär sig att göra det själva. Allt beror på vad som är viktigt för dig på sikt. Fråga också vilka resurser han/hon behöver under arbetet.

7. Välj konsult baserat på de samtal ni haft och på de offerter du begär in från de konsulter du känner mest för. Det kan också vara en bra idé att kontakta konsulternas gamla kunder och prata närmare med dem.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.