I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur bygger man ett personligt varumärke?

Vad vill du att folk ska tänka på när de hör ditt namn? Är det ett speciellt ämne du vill att de ska tycka att du är expert på eller är det speciella personliga kvaliteter du vill ska kopplas till ditt namn?
Vi har ju redan pratat om att du är en egen företagare som säljer in din tid till det företag du är anställd hos. För att bli den som de aldrig kan sparka ut eller neråt utan bara uppåt är det viktigt att du tänker igenom ditt personliga varumärke, det som skiljer dig från resten av gruppen på jobbet och som gör att ditt namn alltid kommer upp i positiva och aldrig i negativa sammanhang. På samma sätt som ett personligt varumärke ska vara designat för dig så ska meddelandet också vara riktat till en särskild publik. Idén med ett personligt varumärke är att du skapar en fantastisk bild av dig själv i omvärldens hjärnor. Med andra ord – har du inte gjort det förut så är det hög tid att börja tänka på dig själv som ett vandrande varumärke som du ska ta kontroll över.

De goda nyheterna är att du redan har ett personligt varumärke. Du kan ha skapat det medvetet eller inte, men du har ett redan. Folk runt omkring dig har redan format sina intryck av dig, men vilka intryck har du givit dem? Det kan nästan vara lite läskigt att tänka på men det är så många saker som påverkar vad andra tänker om ditt varumärke:

• Alla mail du skickar till andra
• Alla röstmeddelanden du spelar in
• Röstmeddelandet andra hör när de försöker nå dig
• Din e-postsignatur
• Alla sociala medieprofiler du har på sajter som LinkedIn, Twitter, Facebook och de mer branschspecifika.
• Allt skrivet du skickar till andra – rapporter, analyser, artiklar, nyhetsbrev, brev, broschyrer etc
• Hur du behandlar andra
• Vilken självdisciplin du har
• Vilken arbetsmoral du har
• Hur det känns att komma till dig med problem
• Hur bra du fungerar som stöd för andra
• Alla presentationer du gör framför andra
• Hur tillförlitligt du levererar
• Alla visitkort du delar ut
• Hur du beter dig när du hälsar på någon för första gången
• Hur du ser ut och för dig, hur du klär och tar hand om dig
• Alla konversationer du har med andra
• Kvaliteten på dem du umgås med
• Rollen du spelar i branschen
• Graden av vänlighet och passion du visar varje gång du kommunicerar i varje situation du hamnar i.
• Vad de hittar på nätet när de söker på ditt namn hos Google t. ex
• Allt annat du gör som skapar intryck på olika sätt

Sanningen är att ditt personliga varumärke antingen jobbar för eller emot dig 365 dagar om årer, 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan. Om du inte tar kontroll över det genom att medvetet definiera och kommunicera ett varumärke som ger dig snabbare framgång, så kan du faktiskt förstöra det och till och med sätta hinder i vägen för din egen framgång.


Här är strategierna du behöver nu:

Börja från början - Vad tänker folk om dig idag?
För att ta reda på vad som ligger i ditt varumärke idag måste du fråga. Fråga några du litar särskilt mycket på. Om du tycker att det känns konstigt så säg att du har läst en bok om personligt varumärke och började tänka på just den person du frågar och säg vad du kommit fram till när det gäller honom/henne. Frågan är alltså: Vad är personen x känd för och hur uppfattas han/hon av andra. Det är nyckelord vi är ute efter här. Vilka är styrkorna och vad behöver förbättras eller jobbas mer med? Om du har fantasilösa kollegor så kan du ge dem en lista över ord att välja mellan.

Håll koll på ditt eget beteende
Mycket mer än man tror handlar om hur man beter sig. Om vi lägger bort din kunskap, ditt utseende, ditt fasta handslag och dina snygga kläder ett tag och tittar närmare på dig och hur du hanterar din omgivning – vad är det vi ser då? Är du en juste person, visar du respekt för andra. Kommer du i tid, lyssnar du på andra och är en person som hjälper folk? Om du inte har de sidorna är det inte konstigt att du sitter fast. Skärp dig. Står du ut bland de andra anställda på ett positivt sätt? Gör du ditt jobb bättre än dina kollegor gör sina? Ser cheferna det? Att prestera som alla andra kommer inte att ge dig det erkännande du behöver för att komma framåt. Har du funderat på att du kanske kan behöver förändra något i ditt beteende, dina arbetsvanor och din produktivitet för att du ska märkas mer? Åk upp i luften och titta ner på hur det ser ut på ditt jobb. Finns det en tydlig väg uppför karriärstegen? Känns den vägen spännande för dig? Är det något du vill sätta fart efter? I så fall är det en bra idé att hitta sätt att göra ditt jobb bättre än dina kollegor gör sina.

Vilken är din målgrupp?
Precis som vilket företag som helst måste göra är det viktigt för dig att definiera till vem du vill skicka ditt meddelande. När du vet det, så vet du också hur du ska vässa meddelandet och dessutom skicka det åt rätt håll.

Uppdatera ditt CV
Gå igenom ditt CV för att avgöra hur det passar med ditt varumärke. Se till så att det stämmer med din definition och dina korta och långa mål.

Kom på vad du vill att andra (målgruppen) ska se hos dig

Lägg lite tid på att tänka på vad skillnaden är mellan dig och dina konkurrenter. Har du en historia bakom ditt varumärke? Vilka är dina styrkor, passioner och mål? Om du lämnade ditt jobb idag, vad skulle företaget och dina kollegor gå miste om? Välj positiva nyckelord som är viktiga för dig och för din framtida karriär. Det är konstigt men den här övningen att sätta etiketter på dig själv hjälper dig att agera och bete sig som du vill uppfattas. Du kanske vill ha etiketter som ”säker”, ”kunnig inom x”, organiserad, ”intelligent”, ”bra på att kommunicera” eller något annat som du anser vara viktigt. Skriv ner de nyckelord du kommer fram till och se till att du får se dem ofta. Jag har till exempel mina på en lapp i fickan och ser den minst varje gång jag byter byxor. Och nej, du får inte veta dem. De förlorar kraft då, ha ha.

Ha ordning på dina prioriteringar
Du är antagligen van vid att ställa dig bakom företaget, dina kollegor och kunder och det är bra att vara lojal mot dem, men se till att vara lojal mot dig själv först.

Låt ditt varumärke växa med dig
Ditt personliga varumärke ska inte vara ristat i sten utan snarare utvecklas organiskt med din utveckling. Genom att vara medveten om din förändring i kunskaper och färdigheter, intressen och erfarenheter – och dina mål, så kan du förändra ditt varumärke efter din nya image. Ditt personliga varumärke håller sig på så sätt relevant och hållbart i förhållande till nya trender genom din karriär.


Strategiska tips som ökar ditt marknadsvärde med flera tusen procent

Var den pålitlige
Svik din chef en gång och det är ett slag mot din trovärdighet. Gör det flera gånger och din karriär blir drabbad av det. Lämna inte efter det ofärdiga uppgifter, brutna löften och färdiga jobb av låg kvalitet. Bygg ett anseende som någon att lita på. Någon som man kan räkna med håller sitt ord och gör jobbet rätt och bra.
Om du säger att du ska göra en sak, gör den. Följ upp till det är färdigt när du antar en utmaningen eller har ansvar för ett projekt. Om du har en deadline, håll den, Om du ger löften, håll dem. När du inte är säker på om du kommer att kunna leverera som du vill, säg det. Se alltid till att du förstår vad som förväntas av dig så du vet om du kan leverera förväntade resultat i tid.
Med andra ord, bli den som chefer kan komma till med viktiga, krävande uppgifter genom att göra dina vanliga uppgifter på ett bra sätt varje dag. Det är så man får chanserna till större uppgifter. Genom ett starkt personligt varumärke.


Bli experten
Det brukar alltid finnas en person som anses vara bättre än alla andra på jobbet. Han/hon visar imponerande kunskaper, proffsighet och förmodligen så är det också en person som de flesta har stor respekt för. Är det du? Om du är den bästa projektledaren, bästa säljaren, bäst på Word, bäst på att programmera Java eller den bästa på att förstå sociala medier – ja då kommer ditt värde att slå i taket. Men om det du är expert på inte värderas av företaget så spelar det ingen roll. Om din expertis behövs för att företaget ska vara framgångsrikt eller bli framgångsrikt på en ny marknad, då kommer du att vara oumbärlig. Här handlar det förstås om att alltid ligga före andra, ta till dig ny information och gärna komma med egen ny information.
Tänk på alla varumärken som omger oss varje dag. De har alla en speciell sak de är kända för: Google (sökmotor), Volvo (en säker bil) osv. Vilken fras eller vilket adjektiv skulle dyka upp i huvudet på dina kollegor när de tänker på eller pratar om dig? Bra lyssnare, Mentor, Rolig, tillförlitlig? Finns det ingen, se till att jobba för att skapa en. Lev din fras helt enkelt.
För att verkligen synas så måste det vara tydligt för dig själv vad du är, vad du vill och sedan bygga och dina kunskaper och färdigheter. Nyckel är att inte bara bygga dem utan att bli känd för dem, på ett sätt som skiljer dig från alla andra. Det räcker inte att du vet att du kan, andra måste veta att du vet det. Det är så man blir en ledare eller expert. Och kom ihåg att vara specifik. Om du tror att du kan bli känd för allt riskerar du att bli känd för inget alls. Var tydlig och bygg din expertis – sedan kan du bli känd för den.


…eller bli den som kan det mesta
En person med många talanger har ibland större chans att klättra i karriären idag eftersom specialister må vara eftertraktade men också mer utbytbara när företag byter riktning eller plötsligt bestämmer sig för att lägga ner en viss del av företaget. Genom att ha många talanger ökar du ditt värde för företaget. En specialist kan bli överflödig över en natt idag. Om du är den som kan många saker i ditt företag blir du en person som kan se hela bilden, den som är osynlig för den som bara gör en sak. Dessutom har du chansen att kliva in i roller som blir lediga eller dyker upp som nya chanser.


Skriv artiklar till ditt företags nyhetsbrev
Ett fantastiskt sätt att få uppmärksamhet internt är att bli publicerad i företagets nyhetsbrev. Beroende på hur nyhetsbrevet ser ut så kan din artikel var allt ifrån en rapport om framstegen inom något ni jobbar med, men förklarat enkelt eller en mer hard coreartikel riktad till mer initierade personer. Gör ett professionellt jobb och om du känner dig osäker på själva skrivprocessen, ta hjälp av någon som dubbelkollar det du gjort. Tänk dig att du skriver en artikel som blir läst av din chef, din chefs chef och alla andra viktiga personer på jobbet. De som har mest inflytande på din karriär kommer att läsa det du skriver och du har chansen att göra ett gott intryck på dem, att sätta ner din flagga i marken och dessutom samtidigt få din chef att se bra ut eftersom hela din avdelning ser bra ut. Gör din chef stolt.


Skriv artiklar i branschtidningar
Tänk dig själv vad det gör för ditt varumärke när du börjar synas utanför företaget. Nu måste firman behålla dig och även om de inte gör det så har du utvecklat ett personligt varumärke – ditt namn för andra arbetsgivare att se vilka fördelar du kommer med. Idéer till artiklar får du genom att ha koll på de senaste trenderna från bloggar, nyhetssidor, tryckta medier. Läs där, men skapa också egna bevakningar på Google alerts (känner du till den tjänsten?). Du kan låta Google bevaka allt som har med ditt område att göra och få nyheter skickade till dig via e-post när nyheter kommer. Sök bara efter Google alerts hos Google så kommer du direkt till en sida där du kan låta Google bevaka nyheter åt dig. Berätta inte om tjänsten för någon annan. Folk kommer snart undra hur fasen du kan vara så uppdaterad hela tiden.


Skriv en bok
En av våra författare Bernd Schmitz, som skrivit PR-handboken fick jobb som presschef för den statliga banken SBAB och när jag frågade honom om han trodde att det faktum att han skrivit boken hade någon inverkan på att han fick jobbet så log han bara och sa: Mycket! Så skriv en bok. Den behöver inte vara på femhundra sidor. Det räcker med att du skriver en hundrasidors-handbok inom något som blir som en handbok inom din expertis. Det får upp ögonen på och imponerar på alla arbetsgivare.


Säg ja till event
Även om du är blyg, missa inte chansen att träffa nya människor på olika event. Ju fler människor du träffar, desto fler LinkedIn-kontakter skapar du, ju fler Twitterföljare får du och ju fler möjligheter kommer du att få. När ditt personliga varumärke utvecklas, får du snart frågor om att vara med i paneldiskussioner, video- eller bloggintervjuer och chanser att bli talare på eventen kommer också. Eftersom du kommer att representera ditt företag som expert på ditt område så kommer du att kunna utveckla ditt personliga varumärke på din arbetstid.


Ta hand om ditt yttre
Ja, det är märkligt att en sån fråga ens ska komma upp i ett land där alla kan hålla sig rena och snygga varje dag. Men det finns exempel på människor som jobbar nära andra och som inte har ens en okej hygien. De tvättar inte håret, har smutsiga naglar, fläckar på kläder och luktar inte gott. Särskilt andedräkten är en viktig sak att ha koll på. Kaffeandedräkt är en klassiker hos många som dricker mycket kaffe och äcklar andra med sina odörer. Vi behöver inte prata mer om det här ämnet eftersom du redan är ren och snygg och luktar gott, men det är viktigt att nämna. Håll din arbetsplats snygg och ren och gör rent efter dig i alla allmänna ytor. Ha stil helt enkelt. Du behöver inte vara en atlet för att din karriär ska gynnas av att du är i form. Den självklara vinsten av att vara i form är såklart att man ser frisk och fräsch ut men ännu viktigare är att en bra form också ger bra ork. Människor som struntar i sin fysiska framtoning ger intrycket av att de inte har någon självdisciplin, speciellt i jämförelsen med personer som tar hand om sig själva. Rättvist eller inte, den som inte är i form orkar mindre och tappar fokus mitt på dagen, är oftare sjuka och en del chefer kan tycka att de inte är bra ansikten för företaget. En annan sak med att hålla sig i form är att den som gör det oftare känner sig nöjda med sig själva och även det märks utåt. Du kan helt enkelt imponera dig fram genom att vara i bra fysisk form.

Se till så att ditt namn associeras med andra starka namn
Ditt personliga varumärke förstärks eller försvagas genom dina kopplingar till andra varumärken. Hitta vägar att koppla ditt namn till starka varumärken inom din bransch. Det kan vara personer eller företag.


Viktigt - Bygg ditt varumärke på nätet
Jag ska börja med att vara lite taskig: Om du googlar ditt namn, vad hittar du då? Var är du placerad. På topp tre, första sidan, andra sidan? Femte sidan? Vilka träffar kommer först? Är det din Facebookprofil eller LinkedIn-profil – i så fall måste du börja jobba med din närvaro på nätet. Varenda okänd människa utan varumärke hamnar i toppen med sina Facebook- och/eller Linkedin-sidor. Chefer vet det här och det gäller att skapa ett avtryck som imponerar inte bara på dem du jobbar med nu utan dem du tänkt att jobba med i framtiden. Om du inte har “googlat” dig själv på ett tag, gör det. Att veta vad som finns om dig när andra letar efter dig, oavsett om det är en framtida arbetsgivare, en ny chef eller en kund är viktigt så att du kan hantera ditt varumärke.

Det här ska du göra:

Bygg en personlig sajt
När du vet vad du vill ha ut av ditt personliga varumärke så är det en bra idé att sprida dig och den till världen. Det är på din personliga sajt du kan lägga länkar till det du gjort och skrivit. Du kan använda den som plattform för hela din karriär och referera till den när du träffar möjliga arbetsgivare, nya kunder och folk du vill imponera på eller nätverka med. Ha med exempel på vad du gjort, bilder och din professionella resa. Visa var du gjort skillnad helt enkelt. Om du inte känner att du gjort skillnad så kan sajten bli motivet till att sätta fart.
Hitta sätt att producera värden för andra. Du kanske är expert på Word, skor eller på trådlösa nätverk. Du är bäst på blommor, korv eller på att städa effektivt. Vad du än är expert på, dela med dig av det på en sajt och visa ditt engagemang för ditt område. Men tänk på värdet för den som kommer. En sajt full av egenkärlek är rent av skadlig för din karriär.


Städa upp din närvaro i sociala medier
Jag vet att människor är människor och har själv en låg tröskel när det handlar om vad folk gör på sin fritid mot vad de gör på sina jobb. Det är okej för mig att min webbkonsult super skallen av sig på Mallorca och visar det i bild och text på Facebook. Men alla därute accepterar inte sånt så jag tycker att han är klantig mot sig själv.. Ska du verkligen visa upp bilder på Tequila-rejset ni hade i somras när du nu söker jobb hos den hyperkonservativa företagsledaren? Eller att du är totalt fixerad vid ”lyx och lax” och bara lägger upp bilder på dig själv i dekadenta slapparmiljöer. Jag säger inte att det alltid blir så, men man kan skada sin karriär genom att vara för offentlig med åsikter och handlingar. Det finns så många som kan störa sig: Kunder, kollegor, chefer,andra för din karriär viktiga personer. Och det är inte bara vad du stödjer eller ”gillar” som påverkar. Att ”gilla” mainstreamsaker på Facebook, sånt som man ska gilla för att inte vara omänsklig kan för en chef bara visa att du inte har något omdöme utan bara gör som alla andra. Var försiktig. Det kan vara så enkelt som att ändra inställningarna i Facebook och Twitter och skilja på privat och publik information.

Skriv gästinlägg på relevanta ställen
De bästa ställen att skriva på är förstås branschnära. Du kan skriva gästinlägg på bloggar, nyhetssajter eller direkt på företags sajter. Jobbet du gör leder till att både du och företaget hamnar i fokus. Du får en länk tillbaka till ditt företag och därmed mer trafik och intresse. Med andra ord så kan du marknadsföra dig själv samtidigt som du gör företaget du jobbar för just nu en tjänst. Sprid sedan vidare informationen, kanske i ett internt nyhetsbrev eller sätt ihop en veckorapport och distribuera till alla som behöver informationen (inklusive dina chefer).

Skriv en företagsblogg
Starta en blogg på ditt företag om ni inte har en eller erbjud dig att skriva i den ni har. Skriv i den en gång i veckan så får du snart fart. Du kan göra det på arbetstid så du slår två flugor i en smäll.


Glöm inte:
• Konsekventa handlingar är nyckel till konsekventa framgångar
• Ditt varumärke byggs inte över en natt. Jobba, odla och arbeta med det så kommer dörrarna att öppnas.

• Fråga dig själv hur du kan kommunicera ett unikt och värdefullt meddelande varje dag

• Det är aldrig för tidigt att börja bygga ditt varumärke och det är aldrig för sent.

• Fåfänga är självmord för ditt personliga varumärke

• Sluta fråga vad du får och börja ge bort saker som förändrar och förbättrar för andra. Det är bara då du har nått din riktiga potential

• Förmedla ditt personliga varumärke. Det sista steget är förstås att leva och var och förmedla ditt varumärke så mycket du kan. Kom ihåg att ditt varumärke är både ditt rykte och dina meriter. Visa ditt varumärke konstant genom hur du uppträder, klär dig och hur du kommunicerar. Ditt personliga varumärke måste finns med i allt du gör.


Så där, gör en plan nu…


För dig som tröttnat på att följa strömmen

Skit i jantelagen

”Som flygvärdinna har jag små korta pauser bak i gallyt och varje minut ägnade jag till boken, även lunchrasten. När jag senare åkte till stallet satt jag med boken i handen under skrittturen med hästen och nu sitter jag här i boxen men spån i rumpan och har just slagit ihop boken efter att ha läst sista bladet. Tack för en fruktansvärt meningsfull, välskriven och viktig bok. Den inspirerade mig långt in i själen och min motivation stärktes ytterligare. Det är bannemej det bästa jag läst på länge, Grymt!”
Johanna Lassnack

"När jag läser boken så är det nästan som om jag sitter och diskuterar med författaren eftersom den är så lätt skriven med spontana kommentarer instuckna emellanåt. Det är mycket levande att läsa alla Stefans böcker men den här är nog en av de bästa som han har skrivit. Innan jag började läsa boken så tänkte jag att jag inte var så mycket smittad av Jantesjukan men ju mer jag läste så såg jag fler och fler saker som jag gjorde som jag nu idag har börjat med att ändra på för att minska Jantelagens inverkan på mitt liv. Och sedan så är det riktigt skrämmande att se sig omkring och se andra människor vältra sig i Jantelagens påverkan."
Roger Hökerud, JHP-Kommunikation AB

”Jag har köpt flera böcker ifrån Redaktionen! Det som jag lockas av är att budskapen är skrivna i lättsam klang och går direkt in i hjärtat och hjärnan! Jag brukar rekommendera böckerna till mina vänner! De är de bästa i sitt slag.”
Ulla-Kajsa Karlsson, Sandvik Materials Technology

"I jämförelse med andra böcker i kategorin ”personlig utveckling” är den konkret och rakt på utan långa bakgrundsbeskrivningar och teorier. Man förstår ändå vad det handlar om - vad Jantelagen innebär och hur man kan göra sig fri. Att gå tillbaka till vissa avsnitt i boken ger mig inspiration när jag känner att jag behöver det. Att minska behovet av att söka andras bekräftelse ger integritet och respekt."
Kjell Andersson, Karita

”Sanningar bekräftas som man ofta själv tänker men som man kan bli osäker på när man är ensam i en grupp och alla andra ger efter för grupptrycket. Boken hjälper mig att våga mer! Man genomskådar bättre sådana som enbart vill segla medströms.”
Lars Dahlberg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.