I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tycker du också att det är jobbigt att prata pengar med kunderna?


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag träffar många företagare som älskar sina jobb ända fram till den punkt då de ska börja prata med kunderna om vad det kostar.

Känner du igen dig?

Idag ska du få tips som kan lösa det problemet :-)


8 tips som gör dig bekväm med att prata pengar

1. Gör dig själv trygg med dina priser.
Undersök branschens priser så att dina ligger ungefär där kunderna förväntar sig att de ska ligga. Om du har mer erfarenhet än dina konkurrenter, höj priserna så att de reflekterar din kunskap och erfarenhet. Var inte blyg om du är bäst.

2. Bygg en trygg grund.
Innan du pratar priser med en kund, kolla först så att kunden verkligen behöver det du säljer. Du kommer att känna dig mycket bekvämare att prata priser om du vet att kunden verkligen behöver det du erbjuder. Ställ massor av frågor för att se om deras problem och din lösning verkligen passar ihop. Det gör dig tryggare.

3. Var öppen.
Visa dina priser på sajten och/eller i din broschyr. Då vet kunderna redan vad du tar betalt innan ni pratar affär.

4. Var ärlig.
Berätta för kunden vilka alternativ som finns, vilka eventuella kvantitetsrabatter du erbjuder och hur de förväntas betala. Öva på att säga det här högt många gånger så att fraserna känns bekväma när du säger dem.

5. Visa självförtroende när du berättar om ditt pris.
Den som flackar osäkert med blicken och beter sig osäkert på andra sätt verkar be om ursäkt för sitt pris. Gör inte det.

6. Erbjud inte rabatter automatiskt.
Om du alltid ger rabatter känner kunderna att dina priser alltid är förhandlingsbara och till slut börjar de undra om det du erbjuder verkligen är värt pengarna.

7. Bete dig “som om”.
Hur skulle den mest kända personen i din bransch bete sig när han/hon berättar om sina priser? Bete dig som den personen så får du bättre självförtroende.

8. Utbilda dig.
Om du är över huvudtaget är obekväm i säljsituationer, läs en bok, gå en försäljningskurs så att du känner dig tryggare i rollen som säljare.


Lycka till nu – och var inte blyg.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: