I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Rensa på jobbet - 14 tips om att få ordning igen


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ett bra sätt att alltid känna sig redo för uppgifter är att ha ordning. Här kommer tips om hur du kan rensa och börja om på ett bättre sätt.

1. Rensa ditt skrivbord nu direkt innan du läser vidare. I motsats till vad folk verkar tro - att ett rörigt skrivbord visar att man är man inte har någon koll och att man är bra mycket mer stressad än vad som är nyttigt. Även en mindre oreda växer snabbt och tar mer och mer plats. Håll ditt skrivbord rent från allt som du inte jobber med just nu.

2. Om du lätt får panik av att slänga saker, lägg dem i en speciell låda som du skriver ett datum på. Om du inte har öppnat lådan på två månader kan du slänga den.

3. Organisera ditt skrivbord. Om du är högerhänt, se till så att telefonen finns på vänster sida eftersom du behöver plats på höger sida för att skriva ner saker i ditt anteckningsblock.

4. Om ett dokument som inte rör dig landar på ditt skrivbord, så tala omedelbart om för avsändaren att du inte behöver finnas med på utskickslistan. Nyckelfrågan är: ”Skulle jag kunna betala för att få den här informationen”? Om inte, gör dig av med listan.

5. Om du inte känner dig bekväm med att slänga saker ens efter två månader – leta efter hamstern på jobbet. Det finns alltid en person som sparar allt. Bli hans/hennes bästa kompis, så kommer du om du vill att få tillgång till det där som du ändå aldrig kommer att behöva.

6. Lita på mig – det mesta av sånt som arkiveras och som är över ett år gammalt kommer aldrig att behövas igen.

7. Släng saker. Ja, även de gamla biljetterna som skräpar i plånboken. Fråga dig själv, ”Vad är det värsta som kan hända om jag slänger det här?” Svaren du får kommer oftast att leda gammalt skräp dit det hör hemma – i papperskorgen.

8. Skaffa en datumstämpel och datera allt som hamnar på ditt skrivbort direkt när det landar där. Det hjälper dig att bestämma när du ska arkivera eller slänga papper.

9. Nyckeln till att hantera papper är att se till att de rör på sig hela tiden. Flytta papper till din utkorg, ditt arkiv, din ”att läsa-mapp eller till soporna. Låt dem inte bara ligga och ta upp plats i onödan.

10. Gör dig av med papper. Att skyffla runt papper på skrivbordet från hög till hög är tidskrävande och tar bort ditt fokus från vad du har att göra. Leta fram en enormt stor papperskorg och fyll den. Ju större papperskorg du har, desto mer kommer du att använda den. Att slänga saker kan du göra till en konstform. Ha det så kul!

11. Dokument ska inte vara en hinderbana. Lägg dina mest använda filer längst fram i skåpet. Testa sedan genom att se om du inom två minuter kan hitta de dokument du behöver.

12. Rensa aldrig ditt skrivbord genom att bara lägga ner sakerna i en låda. Där åkte du dit, eller hur? Tänk på att du förr eller senare måste gå igenom den där lådan. Ta lite extra tid på dig och skapa ett system för att bättre och mer effektivt förvara saker i ditt skrivbord.

13. När du skickar ett meddelande om något som rör flera personer, se då till att bara de som meddelandet gäller får ditt utskick och inte alla andra i ”hela världen”. På många arbetsplatser är det här ett så stort problem att folk knappt får något gjort på dagarna eftersom de ständigt utsätts för information som de inte behöver, men ändå läser det för att de tror att utskicket gäller dem också (annars hade de ju inte fått det) eller bara för att de är nyfikna.

14. Stopp ett tag. Gör de här tre sakerna innan du går från jobbet: 1) Rensa på skrivbordet, 2) Planera morgondagens aktiviteter och 3) Lägg nästa dags att-göra-lista på ditt tangentbord eller där du tittar först. Gå sedan hem och känn hur skönt det känns.

Lite att tänka på...

Lästips som andra har gillat

100 sidor om hur du vinner tid

"Ännu en tipsbok med korta och koncisa råd från Redaktionens förlag. Stefan Ekberg går igenom allt från hur du undviker tidstjuvar på jobbet som beslut som tar för lång tid att fatta eller perfektionism till hur du hanterar inkommande telefonsamtal eller din e-post mest effektivt. Men det handlar också om att ha det roligare på jobbet"
Svenska Dagbladet

"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet."
Aftonbladet

"Boken "100 sidor om hur du vinner tid" ger konkreta tips på hur du besegrar papperstravar, sätter mål som drar dig framåt och hur du får andra att göra saker åt dig."
City

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.