I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 steg till ett rent skrivbord


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare

Är ditt skrivbord ett katastrofområde? I så fall är du utsatt för både direkt och indirekt stress. Att sitta i en miljö präglad av oordning gör obehagliga saker med din lust att göra saker. Till slut blir det så att du ska ha tag i ett papper, eller göra något särskilt men bara tanken på att börja leta efter det du behöver gör dig stressad (för att inte tala om vad som händer när du har bråttom om MÅSTE ha tag i det). Det här är otroligt onödigt. Särskilt när det är så lätt att faktiskt ha ordning.

Så här får du ordning:

1. Ta bort allt från ditt skrivbord och ta ut allt från lådorna. Ja, allt ska bort nu direkt. Det är jätteskönt att snabbt få se hur ett rent skrivbord ser ut.

2. Gör rent skrivbordet grundligt. Ta bort all smuts, kaffefläckar och annat som lagrats över tiden.

3. Skaffa en sopsäck och börja slänga. Lägg helt enkelt alla papper i en stor hög och koppla in din hårda sida. Kolla kataloger och manualer. Är de gamla? Behöver du dem verkligen? Har du över huvud taget bläddrat i dem? Släng släng släng. Om det är något du behöver, men inte varje dag, så lägg det i en annan hög. Du kan antagligen slänga mer än 80 % av allt papper på bordet. Det enda du ska behålla på ditt skrivbord är det du jobbar med just nu. Allt annat får du lägga in i lämpliga pärmar.

4. Börja lägg tillbaka din kontorsutrustning på skrivbordet. PC, skrivare, telefon och allt sånt har tillträde till bordet igen. Och samma sak här: Det är bara sånt du använder varje dag som ska vara på ditt skrivbord. Allt annat kan du lägga i lådor, skåp och i förråd. Släng allt som inte fungerar. Om du inte är säker på om en sak hör hemma på skrivbordet, ställ de här frågorna:
• Gillar jag den här saken?
• Är den här saken användbar?
• Hör den här hemma på mitt skrivbord?
Om svaret är nej så ska den inte vara där.

5. Hur många kalendrar och adressböcker har du egentligen? Om det är möjligt ska du ju bara ha en där du har dina kontakter och möten inbokade.

6. Personliga saker. Hur många foton, leksaker och annat har du på ditt skrivbord?
Jag har sett skrivbord som mer ser ut som en byrå hemma hos farmor med bilder på hela tjocka släkten. Och mitt i röran ligger papper och annat så att hela skrivbordsytan är belamrad.

7. Börja tänka på ytan på ditt skrivbord som en plats för saker du behöver varje dag, inte som en förvaringsplats. Förbjud dig själv att ställa av grejor där.

8. Ha en större papperskorg än du känner att du behöver Det är bra eftersom du lättare kan ställa dig de här frågorna när du får papper av olika slag:
• Behöver jag/ vill jag ha det här?
• Är det för sent att agera på det här?
• Är det någon annan som behöver den här informationen?
Om du svarar nej på de här frågorna – släng, släng släng.

9. Fixa ett enkelt system för att hålla reda på saker:
a. Aktuellt – jobb som pågår kan kategoriserar i ämnen, med en pärm eller mapp per ämne för att hålla ihop alla papper på samma ställe (du tackar dig själv varje gång du behöver överblick).
b. Idag – saker att göra idag
c. Arkiveras – Det här kan du lägga någonstans där du inte ser det. Du vet att du kan komma att behöva det, men frestas inte använda det som en sopkorg för fegisar. Släng saker. Ställ dig alltid frågan: Varför kan jag inte slänga det här? Se till att du är hård mot dig själv och verkligen spar av rätt skäl
d. Att läsa – här lägger du tidningar, artiklar och sånt. Och är du smart så avsätter du tid till att läsa också. Jag läser alla mina prenumererade tidningar en timme i veckan och slänger de sedan. Det spelar ingen roll hur förföriskt glatt papper de är tryckta på och hur många smarta artiklar ”jag säkert har användning för senare” – de åker i papperskorgen (eller rättare sagt återvinningspåsen) när de är lästa.

10. Det sista du gör varje dag är att ta hand om ditt skrivbord så att det känns nytt och fräscht när du kommer till jobbet nästa dag. Ditt skrivbord kan göra dig på gott humör och full av arbetslust istället för nedtyngd. Är inte det rätt skönt ändå?

Sådär, nu bör du ha ett snyggt skrivbord och ett framtida sätt att vinna tid. Grattis. Ge dig själv en belöning för att ha sparat in timmar varje vecka.

Lästips som andra har gillat

100 sidor om hur du vinner tid

"Ännu en tipsbok med korta och koncisa råd från Redaktionens förlag. Stefan Ekberg går igenom allt från hur du undviker tidstjuvar på jobbet som beslut som tar för lång tid att fatta eller perfektionism till hur du hanterar inkommande telefonsamtal eller din e-post mest effektivt. Men det handlar också om att ha det roligare på jobbet"
Svenska Dagbladet

"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet."
Aftonbladet

"Boken "100 sidor om hur du vinner tid" ger konkreta tips på hur du besegrar papperstravar, sätter mål som drar dig framåt och hur du får andra att göra saker åt dig."
City

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.