I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tio tips om att skapa lönsamma samarbeten.


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Samarbeten är oslagbart för alla företagare. Här får du tio tips om att skapa lönsamma samarbeten.


1. Samarbeta på Internet.
Du vet redan att jag tycker att det är ett brott mot ditt företag att inte ge din hemsida en ny chans efter dotcomdöd och tekniskt fumlande. Jag skulle väldigt gärna vilja skriva det här med stora bokstäver men du får tänka dig dem istället, så lyssna här: En bra hemsida är den bästa chans du har oavsett om du vill sälja direkt eller indirekt på nätet. En bra hemsida skapar nämligen samarbeten av sig själv.

Tror du mig inte så börja med att ta bort alla info-adresser och kontaktformulär (konstiga påfund av tekniker) från sidorna. Ersätt alla opersonliga e-postadresser med namn på riktiga människor. Fråga efter kontakt. Om du gör det kommer du snabbt märka en skillnad i e-posten.


2. Öppna ett tredje öga.

Var uppmärksam på vad som händer i din omvärld. Om du läser en artikel om ett företag som du skulle vilja samarbeta med - ring dem. Om du går förbi ett företag som du vill samarbeta med - gå in och prata med dem. Sök samarbeten som en del av din vardag.


3. Samarbeta med dina konkurrenter.

Leta efter konkurrenter som är bättre än du på något av det du redan levererar. Analysera dina konkurrenter. Är du bra på mindre upplagor och din konkurrent bättre på större - plötsligt finns en grund för ett samarbete där ni skickar kunder till varandra.


4. Samarbeta med medierna.

Var en resurs för medierna. Berätta att du finns och vad du kan. Att skicka brev till en tidning och säga att du är bäst i hela världen är fel. Att däremot skriva brev till journalister och berätta vad du kan och att du gärna ger dem din kunskap när de behöver den är rätt.


5. Samarbeta med dina kunder.

Det här är intressant punkt. Hur mycket vet du egentligen om dina kunders mål? Tar du bara käckt emot beställningen och är glad att du fick den eller känner dina kunder att du faktiskt funderar för deras skull?
Att vara intresserad av kundernas mål ger dig en stor fördel i Sverige där intresset för kunder är ungefär på grottmänniskostadiet.

  • Berätta saker som händer i branschen för dina kunder. Berätta om den här artikeln för dina kunder.
  • Berätta vad du gör för dem hela tiden.
  • Om dina kunder lämnar dig ska de märka att de förlorar på det.

  • Läs det där sista igen: Om dina kunder lämnar dig ska de märka att de förlorar på det.


    6. Samarbeta med dina leverantörer.

    Låt dina leverantörer veta dina mål och uppmuntra dem att jobba för att hjälpa dig nå dem. En vaken leverantör som vet vad du vill kommer direkt se fördelarna med att hjälpa dig att nå dit och ser också sin egen roll som din leverantör tydligare.


    7. Samarbeta med dina återförsäljare.

    Har dina återförsäljare allt stöd de kan få från dig? Kan du ge dem mer? Har du frågat vad de saknar? Besök dem. Starta ett nyhetsbrev där du berättar spännande saker utan att hårdsälja. Ge dem en mänsklig vinkel på ditt företag. Ge dem dig själv.


    8. Samarbeta med dem du inte tänker på först.

    Vilka företag finns det som kompletterar ditt? Kan ni samarbeta på något sätt? Kan du sälja deras produkter eller de dina? Kan ni sälja tillsammans? Kan ni göra en gemensam broschyr för att ge kunder ett mer komplett paket av något de vill ha? Tänk hårt och börja med att skicka e-post till företag du respekterar om samarbeten. Det är en bra början.


    9. Samarbeta med dina grannar.

    Finns det företag på din gata eller i huset där du jobbar? Skapa en grupp av personer och se vad ni kan göra tillsammans. Kan ni tillsammans förhandla bra priser när ni ska trycka saker, köpa saker? Kan ni marknadsföra varandras produkter? Kan du få skylta i någon annans skyltfönster? Kan ni göra en broschyr tillsammans? Kan varje granne dela ut information om de andras företag till sina befintliga kunder?
    Nätverk är inte bara ett fint och trendigt sätt att ägna sig åt företagande - det är smart och lönsamt på alla sätt, inte bara ekonomiskt, utan också personligt.


    10. Samarbeta med oss.

    Du vet väl att du lätt kan bli återförsäljare av Redaktionens böcker - ett perfekt sätt för dig med företagarkunder att både tjäna pengar och att erbjuda något som på ett konkret sätt hjälper dina kunder framåt. Läs mer

    Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

    345 smarta sätt att hitta nya kunder

    "När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
    Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

    "Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
    Janne Pettersson, Malmö

    "Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
    Johan Sternberg, LUXOR FINANS

    "Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
    Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

    "Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
    Mårten Smith, Mårtens Nätverk

    "Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
    Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

    ”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
    Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.