Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

30 smarta innehållsidéer som de flesta internetbutiker inte använder sig av


För att få ett försprång mot andra internetbutiker kan du gör din lite mer kreativ och lite mindre tråkig. Här kommer 30 tips som du kan använda för att hotta upp din internetbutik och göra den mer spännande för besökarna.

1. Artiklar som förklarar hur man gör något särskilt lättare. ”Hur du:” Beskriv stegvis hur man löser problem i artiklarna.

2. Tips av olika slag är bra. De kan komma i två rader eller i en hel text.

3. Topplistor som visar dina mest säljande produkter, gärna inom olika kategorier

4. Nyhetsartiklar. De kan handla om din bransch eller om ditt företag, saker som hänt som kan intressera besökare.

5. Intervjuer. Du kan intervjua kunder, anställda, experter.

6. Publikationer. Du kan skapa särskilda rapporter att ladda ner om särskilt intressanta områden för besökarna.

7. Berätta historien om ditt företag. Det låter tråkigt och kan bli det också om du inte tänker att du ska förföra besökarna med din text.

8. Visuellt innehåll. Du kan ha bilder, grafik eller andra bilder som illustrerar och stöder det du säljer.

9. Underhållning. Det kan vara bra att ha lite lättare innehåll på en sajt, det gör den mer personlig. Tävlingar, frågesport, spel eller roliga bilder kan ge sajten ett lättare intryck.

10. Kroksidor, alltså sådana som kunderna fastnar på och för som ger mer än bara säljer dina grejor. En kroksida är inte sidan där du beskriver din nya tältmodell. Kroksidorna är din samling av fantastiska ställen att tälta på i Sverige. Kroksidor ger en ny dimension av din produkt, ger tips om hur man använder den. Fördelarna är att du visar att du är så engagerad i det du gör att du tillför nya dimensioner. Låt oss stanna kvar vid exemplet med din kroksida om fantastiska ställen att campa på i Sverige. Det är inte bara lätt att få besökare att gilla listan. Det är också lätt att skriva en pressrelease om det i samband med att din nya tältmodell kommer ut. Det är lätt att låta tidningar publicera hela din lista mot att de talar om var den kommer ifrån.

11. Nedladdningsbara bruksanvisningar.Har du en produkt som det krävs bruksanvisning till? Lägg in bruksanvisningen i internetbutiken eller länka till den. Folk köper saker begagnat och bruksanvisningen är borta. Hjälp dem att förstå hur man använder din produkt – och skapa förtroende på köpet.

12. Svar på vanliga frågor –FAQ. FAQ är en förkortning av Frequently Asked Questions. Du ser till att svara på vanliga frågor som kunder brukar ha om dina produkter direkt i internetbutiken. Det här är ett fantastiskt säljverktyg kamouflerat till informationsbank. Dina kunder går in på din FAQ för att se vilka färger soffan ”Sture” har och du berättar att den finns i vitt, svart och rött. Du berättar samtidigt att skälet till att den finns i 3 färger är att era kvalitetskrav gör att andra färger inte passar med det material som soffan är gjord i. Det handvävda tyget absorberar vissa färgpigment lättare än andra. Samla ihop frågor till en FAQ. Ta alla frågor som kunderna ställer ofta och lägg till några andra.

13. Saker som går att skriva ut. Det här skulle kunna bli din mest populära avdelning. Säljer du möbler, erbjud besökarna att skriva ut rutade papper så att de kan planera vardagsrummet. Om du säljer kläder, eller något som behöver mätas, lägg in ett måttband som man kan skriva ut. Vad du än säljer kan du be kunderna skriva ut något att använda för att ta ett köpbeslut. Vad kan dina besökare vilja skriva ut?

14. Nyheter om ditt företag och/eller produkter eller närbesläktade frågor. Ha en nyhetssektion som läsarna kan gå till för att se vad som hänt sedan sist.Ett varningens finger i luften här. Ha inte en länk till nyheter om du inte tänker underhålla den. En länk till nyheter som uppdateras ofta är ett mycket starkt sätt att visa att ni är aktiva i internetbutiken. En länk till nyheter som leder till något som hände för ett år sedan ger dålig trovärdighet, det irriterar kunden att ni lurat dit honom/henne och dessutom visar det att inget händer.

15. Berätta om månadens kund. Ge dina kunder sina 15 minuters berömmelse genom att berätta om månadens kund - inte den kund som köpt mest utan en presentation av en av dina kunder och deras företag. Dina kunder kommer att vilja bli månadens kund. Och dina besökare ser att du har kunder som gillar ditt företag.

16. Berätta om månadens anställd. Visa upp månadens anställd och berätta vad han/hon har gjort för att lösa kunders problem. Det här får positiva bieffekter hos personalen också som säkert vill bli nästa månads anställd. Dessutom visar det besökarna att du har duktig personal.

17. Be om innehåll från besökarna. Be folk får skriva in och berätta om det roligaste de haft med din produkt. Ge priser. Det kan bli en intressant samling som ger nya kunder idéer om vad dina produkter är bra för.

18. Utbilda dina besökare. Utbilda folk. Hjälp dem att se ditt företag som en värdefull och verklig resurs för dem och deras företag. Ha en kurs i ditt ämne. Ny lektion varje vecka. Om du säljer garn, erbjud en kurs i avancerad stickning. Alla kan visa hur bra de är på nätet. Gör det du också. Känns det konstigt att du ska dra igång en kurs. Det gör det bara i början. När du har lagt upp kurs 2 eller 3 i din internetbutik och medlemmarna (eleverna) blir fler så kommer det att kännas helt naturligt.

19. Kolumn. Ha en kolumn med en gästexpert som skriver något som stärker din sak. Du kan också utse den som skriver bäst på ditt företag att underhålla en egen kolumn på en sida. Låt alla avdelningar skriva en kolumn. Utnyttja personalens kunskaper.

20. Ta fram eget informationsmaterial inom olika områden. Hitta en vinkel på något som är aktuellt. Det visar att ni är med i matchen. Säljer ni ett redovisningssystem, lova att ge bort ett gratis till någon särskild person som figurerar i pressen för skattebrott (alltid är det något sånt på gång).

21. Ha en speciell medlemsdel. Ha en speciell medlemssida där bara kunderna kan komma in. Där stoppar du in saker som inte andra får. Speciella rabatter eller tips om hur de kan få sina liv att blir bättre. Fördelen med det här är att du kan samla adresser från besökarna och ge dem bra erbjudanden med jämna mellanrum.

22. Ord- och begreppslista. Ta fram eller en lämplig ordlista inom ditt område och lägg i internetbutiken. Om du jobbar i en specifik bransch - gör en ordlista med vanliga begrepp som handlar om branschen. Berätta sedan för fackpressen att alla kan besöka dig som vill veta vad vissa ord betyder. Gör dig till expert helt enkelt. En annan fördel är att ordlistor bidrar till högre placeringar hos sökmotorerna.

23. Frågespalt. Om du vill öka trovärdigheten och skapa interaktion med läsarna kan du ha en frågespalt inom ditt område och uppmuntra läsarna att ställa frågor som du kan svara på. Om de inte ställer några frågor, fundera över vilka de vanligaste frågorna du brukar få och svara på dem. Det kommer att hjälpa dina kunder att välja dig.

24. Erbjudanden. Du MÅSTE ha ett stående erbjudande som gäller "just nu" i internetbutiken. Variera dem och se till så att de bara gäller just nu, den här dagen eller den här veckan.

25. Referenser. Försvinnande få företag använder internetbutiken till att berätta vad kunderna tycker om dem. Om du har hundra kunder som skrivit att de har positiva tankar om dig så lägg ut alltihop (fråga först). Du är inte på nätet för att inte synas.

26. Jobbsida. Det här kan bli ett bra sätt för dig att anställa nya människor på ett kostnadseffektivt sätt. Dessutom visar du att ditt företag är aktivt.

27. Undersökningar. Du ser dem överallt och de skapar en känsla av att sidan är aktuell. Ställ frågorna på ett direkt sätt och ge svarsalternativ.Ämnet måste vara intressant, relevant för din målgrupp och ju mer kontroversiellt ämnet är desto bättre. Om resultatet är intressant kan du skicka det till pressen också.

28. Kuponger. Ha kuponger som man kan skriva ut och använda i din butik offline. Skapa en e-postlista som besökare kan anmäla sig till för att få reda på när nya kuponger finns i internetbutiken. Eftersom du ändå har adresserna så är det nära till hands att skapa en klubb där speciella erbjudanden kommer med jämna mellanrum.

29. Visa din tillverkning. Låt besökarna göra en virtuell tur på ditt kontor eller fabrik och visa en spännande tillverkningsprocess. Stoppa in en tävling för att göra den intressant med frågor som rör turen. Det är inte säkert att så många tar chansen att se tillverkningen men att det finns en möjlighet är hela vitsen. Det visar att ni är seriösa och att man kan räkna med er.

30. Nedräkning. Ha en nedräkning till en ny produkt släpps. Beskriv ett nytt drag på din produkt varje dag. Bygg spänning. Det är inte säkert att alla kunder är intresserade av din nedräkning men de ser att de kommit till en aktiv plats och det gör dem tryggare.

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se