I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du skriver bättre i jobbet


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det finns få saker som skapar samma bryderi bland företagare som att skriva. Det kan vara brev till kunder, offerter, annonstexter eller andra texter man måste få ihop på ett säljande sätt. Bökigt för många, jag vet. Idag ska Rivstart handla om att skriva – och att göra det säljande.


En del av problemet är att komma igång
Faktum är att om folk som jobbar med att skriva hade väntat på den gudomliga inspiration varje gång en text ska fram hade de inte fått mycket gjort. Det bästa knepet är att ta reda på och definiera vad du vill åstadkomma innan du sätter dig vid datorn och börjar. Du har tagit reda på all fakta du behöver använda, funderat på motiv och argumentation. Du har ett mål med texten. Du har bestämt vad texten ska göra för jobb.

Tips
Ernest Hemingway hade ett speciellt botemedel mot sin skrivkramp och det var att bestämma sig för att skriva en enda sann mening på pappret framför honom (det enkla tipset har hjälpt mig hundratals gånger). Alla har sitt eget sätt.. Mark Twain behövde känna doften av ruttnande äpplen från skrivbordslådan (hm).


Här kommer åtta tips om hur du skriver bättre i jobbet:

1. Säg det du ska säga. Inget mer. Skippa rundsnacket. Målgruppen attackeras av så många budskap varje dag att du måste fånga uppmärksamheten där konkurrenterna lämnar luckor. Rakt på!

2. Skriv som om allt du skriver ska läsas av "vanligt folk". Skriv på en svenska alla förstår, utan interna ord och fula teknikord. Respektera att det finns ett avstånd mellan vad ditt företag vill berätta - och vad mottagaren i praktiken är beredd att ta till sig.

3. Låt texten sova. Lägg ifrån dig texten på kvällen, och titta på den igen nästa morgon. Du kommer att se nya infallsvinklar dagen efter, men framförallt se vad som kan skrivas bättre.

4. Undvik klyschor. Att använda klyschor är att förolämpa den enda person som verkligen betyder någonting: Läsaren. Här är ett par speciellt avskydda klyschor: "Ingenting är omöjligt för oss." och "Skräddarsydda helhetslösningar."

5. Korrekturläs. Och korrekturläs. En copytext får inte innehålla några stavfel. Punkt. Ändå är det så lätt hänt ...

6. Bolla texten med dina kollegor. Men bolla också med andra som inte jobbar på ditt företag. De bästa reflektionerna kommer ofta från den person som varken bryr sig om era erbjudanden eller vet något om hantverket copywriting.

7. Låt någon annan läsa texten högt för dig. Högläsning är eldprovet. Först när du hör din text läsas upp, märker du om den håller måttet.

8. Kom ihåg att det tar tid att skapa bra texter. Målgruppen kanske ägnar 30 sekunder åt din text, men du har med all säkerhet lagt ner åtskilliga timmar på arbetet med att finna den rätta kombinationen av ord och meningar.

I ett nötskal :-)

Skrivtips som andra har gillat

Skriv som proffsen

”Jag insåg hur enkelt det är att skriva begripligt - och samtidigt hur lätt det är att skriva fel. Att det är viktigt att vara uppmärksam på detaljerna. Det är bra att den är skriven enligt de regler den själv anger: den är lättläst, begriplig och förtroendeingivande. Kapitel 4 och 5 var lysande. En fantastisk bok. Jag använder den som ständig hjälpreda när jag skriver på svenska - när jag skriver protokoll, författar längre texter, skriver för webben.”
Lilita Zalkalns, Solna

"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen

”Jag älskar böcker med konkreta tips! Skriv som proffsen har fått mig att börja skriva på min första bok! Jag har fått fart på kreativiteten och boken har hjälpt mig att ta mig över de första hindren.”
Mats Mårtensson, Österskär

”Jag har använt Skriv som proffsen i en läs- och skrivkurs som jag arbetar med för ett stort tillverkningsföretag. Det handlar om enskild undervisning och varje kurs skräddarsys i samråd med kursdeltagaren. Jag ser främst boken som en trevlig, informativ uppslagsbok där mina kursdeltagare och även jag hittar inspiration och svar på eventuella frågor som dyker upp. Min tanke är också att mina kursdeltagare ska tillägna sig verktyg för att kunna utveckla sitt skrivande även efter avslutad kurs och då kan jag varmt rekommendera Skriv som proffsen.”
Eva Witalisson, Mönsterås

”Kan förklara lite om varför jag köpte boken. Till att börja med så har jag bott i Sverige i 18 år och inte gått så mycket i skolan så jag har en del svårigheter med stavning :) Detta har boken hjälpt
mig med ganska mycket. Jag har också lärt mig en hel del om att skriva bättre vid annonsering, även där hade jag en del problem med att skriva om en produkt.”

Mesut Tortumlu, Modemedia

”Jag har ännu inte läst hela boken, men hunnit använda den som uppslagsbok och som det fungerar den utmärkt! Jag har snabbt och enkelt hittat svar på både större och mindre frågor, både när jag arbetat med längre texter eller enbart mailat. Det är ett signum för de böcker jag beställt från er, att de har en extremt bra layout, är väldisponerade och lätta att läsa. Det gör att böckerna är roliga att läsa och framförallt att de blir lästa och använda! i mitt arbetsrum står alltför många hyllvärmare till ingen nytta! ”Skriv som Proffsen” är dessutom, genom sin höga användarvänlighet, redan uppskattad av mina kollegor!”
Anna Stelling, Ekerö


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.