I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att skriva på nätet


Allt om hur du säljer mer på nätet

Vill du göra texten på din webbplats bättre anpassad för dina besökare. Här får du 10 tips om vad du främst bör tänka på när du skriver på nätet.


1. Varför ska du skriva något överhuvudtaget?
Först, främst och alltid när du skriver - vad ska din text göra för jobb? Vad vill din besökare veta? Varför skriver du texten och för vem? Det här är det allra viktigaste för dig innan du börjar skriva. Det finns ett skäl till varför din besökare har kommit till dig. Han/Hon vill veta något speciellt. Vad är det du ska berätta på ett tillfredsställande sätt?

2. Hur vill du att läsaren ska agera?
Bygg din text mot det avslut du vill nå. Vill du att din besökare ska kontakta dig för mer information eller vill du att han/hon ska börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev? Alla dina texter ska ha ett inbyggt mål.

3. Typsnitt och storlekar.
Välj rätt typsnitt och rätt storlek på typsnittet så att det blir lätt att läsa. Bra typsnitt för webben är Arial eller Verdana. En bra storlek på texten är motsvarande 10-12 punkter i din dators inställningar.

4. Använd rubriker.
Rubriker är det som får texter lästa. Gör det både med en huvudrubrik överst som talar om vad man kommer att få om man läser vidare, och med underrubriker som ger en sammanfattning av vad man får i nästa stycke.

5. Skapa texter som går att skanna.
När du läser på den här sidan skannar du av den efter det som intresserar dig. Få personer läser all text på en webbsida. Eftersom du kan förvänta dig att dina besökare också tillhör kategorien ”skannare” så ska du ha korta stycken, korta meningar och gärna fetmarkera nyckelord som du tror att din besökare är mer intresserade av. Allt för att göra det lättare för dina besökare att hitta vad de söker.

6. Svart text mot vit bakgrund syns bäst.
Grundregeln är – Svart text mot så ljus bakgrund som möjligt.

7. Prata om besökaren och inte om dig.
Skriv kort och ge information snabbt. Nätet är ett stressigt ställe. Babbla inte. Försök inte göra dig smartare än din besökare. Tala till en person i taget.

8. Hur ska du länka?
Ska du länka inne i texten eller skriv ”klicka här”? Det finns två sätt att se på det här: Många använder länkar bara genom att skriva vad man länkar till.
Ex: Läs mer om Gerillaföretagaren
Har du kunder eller besökare som är kan mindra om webbkultur är det kanske bättre att skriva: Läs om Gerillaföretagaren Klicka här

Ditt jobb är att lotsa alla besökare rätt, inte bara dem som vet hur det brukar vara.

9. Statistik.
Skaffa en bra statistiktjänst så märker du snart vilka sidor och vilken länktext som drar flest besökare. På det sättet får du direkt ett betyg på vad som fungerar för dina besökare.

10. Kontrollera texten.
Stava rätt. Var ordentligt. Låt någon utomstående läsa din text innan du tankar upp den på din sida.

Skrivtips som andra har gillat

Skriv som proffsen

”Jag insåg hur enkelt det är att skriva begripligt - och samtidigt hur lätt det är att skriva fel. Att det är viktigt att vara uppmärksam på detaljerna. Det är bra att den är skriven enligt de regler den själv anger: den är lättläst, begriplig och förtroendeingivande. Kapitel 4 och 5 var lysande. En fantastisk bok. Jag använder den som ständig hjälpreda när jag skriver på svenska - när jag skriver protokoll, författar längre texter, skriver för webben.”
Lilita Zalkalns, Solna

"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen

”Jag älskar böcker med konkreta tips! Skriv som proffsen har fått mig att börja skriva på min första bok! Jag har fått fart på kreativiteten och boken har hjälpt mig att ta mig över de första hindren.”
Mats Mårtensson, Österskär

”Jag har använt Skriv som proffsen i en läs- och skrivkurs som jag arbetar med för ett stort tillverkningsföretag. Det handlar om enskild undervisning och varje kurs skräddarsys i samråd med kursdeltagaren. Jag ser främst boken som en trevlig, informativ uppslagsbok där mina kursdeltagare och även jag hittar inspiration och svar på eventuella frågor som dyker upp. Min tanke är också att mina kursdeltagare ska tillägna sig verktyg för att kunna utveckla sitt skrivande även efter avslutad kurs och då kan jag varmt rekommendera Skriv som proffsen.”
Eva Witalisson, Mönsterås

”Kan förklara lite om varför jag köpte boken. Till att börja med så har jag bott i Sverige i 18 år och inte gått så mycket i skolan så jag har en del svårigheter med stavning :) Detta har boken hjälpt
mig med ganska mycket. Jag har också lärt mig en hel del om att skriva bättre vid annonsering, även där hade jag en del problem med att skriva om en produkt.”

Mesut Tortumlu, Modemedia

”Jag har ännu inte läst hela boken, men hunnit använda den som uppslagsbok och som det fungerar den utmärkt! Jag har snabbt och enkelt hittat svar på både större och mindre frågor, både när jag arbetat med längre texter eller enbart mailat. Det är ett signum för de böcker jag beställt från er, att de har en extremt bra layout, är väldisponerade och lätta att läsa. Det gör att böckerna är roliga att läsa och framförallt att de blir lästa och använda! i mitt arbetsrum står alltför många hyllvärmare till ingen nytta! ”Skriv som Proffsen” är dessutom, genom sin höga användarvänlighet, redan uppskattad av mina kollegor!”
Anna Stelling, Ekerö


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.