I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sluta be om ursäkt för dina priser - lös problemet så här


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till


Jag träffar alldeles för ofta tjänsteföretagare som ber om ursäkt för sina priser. Det är hemskt att se hur olyckliga de är över att berätta vad något kostar.

Och det är hemskt eftersom det känns som att de inte tror på vad de säljer.

De kan säga konstiga saker som:
- Sitter du ner?
- Det är bäst att du tar ett djupt andetag nu.
- Tycker du att xx kr är för mycket?
- Jag antar att du inte vill betala xx kr va?
- Det är rent sjukt vad de tar betalt för sånt här nuförtiden?
- Just det (suck), och så var det priset, ja.

Frågan är: Har du samma problem? Och det gäller lika mycket även om du inte säger de här sakerna rakt ut till kunderna, men känner det i hjärtat på något sätt. Det finns ett enkelt sätt att testa dig själv. Ställ dig frågan: Gillar jag att prata om mitt pris? Om du säger nej så är det tydligt att du tycker att du är för dyr och att kunderna inte riktigt får valuta för pengarna.

Det här måste vi ändra på direkt, för om du inte tryggt kan kommunicera att dina priser är bra så kommer kunderna att banka på dig från alla håll för att få rabatter eftersom de omedelbart ser dig som en allierad (mot ditt företag). De misstänker att priserna är för höga eftersom du uppenbarligen tycker att de är för höga och att du antagligen har särskilda kunskaper om vad sånt här säljs för ”normalt”.

Handlingsplan
Ditt jobb är antingen att träna på att prata om ditt pris som en riktigt god nyhet eller att se till att det du säljer är mer värt än priset också för dig. Skapa mervärden helt enkelt. Jag vill att du ska ha enorm lust att börja prata med dina kunder om dina fantastiska värden och hur löjligt bra priserna är i förhållande till vad de får. Det är så du börjar tjäna de riktiga pengarna.

Träna på det nu

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här: