I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur snabba måste ni vara för att behålla kunderna?


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Alla människor har olika livstempo. Det som är snabbt för en person är plågsamt långsamt för en annan.

Det här vet alla, men vet du att också tempot i ditt företag kan behöva ses över för att det ska passa kunderna bättre?


Tempo och vinst är ihopkopplade så här:

1. Vad dina kunder förväntar sig för tempo
Om kunden förväntar sig snabbhet och du levererar långsamt så kommer dina vinster att drabbas utan att du ens märker vad du missar. Säg att du säljer en tjänst och en otålig kund ringer för att fråga något. Efter att ha vevat omkring bland knapparna ”tryck här och tryck där för att komma hit eller dit” slutar det kanske med att kunden lämnar ett meddelande till den som verkar kunna svara på frågan. Men den här kunden nöjer sig inte med det. Han väntar inte utan ringer en annan leverantör där de kanske svarar direkt. Det blir där han köper. I sin iver att automatisera missar företag massor av otåliga kunder idag.

2. Förändringar på marknaden
Om du har varit van vid ett sävligt tempo på din marknad och förändringar sker och kunderna börjar förvänta sig större snabbhet (vanligt när en uppstickare som sett en lucka kommer in) , då gäller det att hänga med i svängarna. Nya konkurrenter med snabbare service, lättare sätt att köpa och kvickare metoder att lösa problem brukar bli problem för mognare företag med långsamhet i blodet. Först förnekar de problemet. Sedan blir de deprimerade och slutligen gör de något åt det. Men då har konkurrenten redan ätit upp halva deras lunch.

Fyra avgörande frågor:
1. Vilket är egentligen dina kunders tempo?
Gör de typiska konsumentinköp där de egentligen bara vill ha det du säljer men utan att det är kris och de är helt nöjda bara det inte blir något strul. Eller säljer du till kunder som tar hundra år på sig att bestämma sig men när de väl gjort det vill de ha allting NU!

2. Hur stora krav på snabb service har dina kunder?
Är det NU! som gäller eller kan de vänta ett par dagar? Att tillfredsställa NU-kunderna är en enorm guldgruva idag när de flesta företag automatiserar mer och det blir svårare att få tag i en riktig människa.

3. Vilket tempo har dina konkurrenter?
Finns det någon ny aktör som sett att man kan vinna på att vara snabbare? Dansar du vals medan de dansar bugg?

4. Har din marknad förändrats på senare tid?
Har det kommit ny teknik, nya verktyg, nya system, nya sätt att göra saker på (som du – erkänn nu – tycker är småjobbigt att börja använda)?

Fundera på de här sakerna och ta dem på allvar så att det inte blir en fråga om tempo om en viktig kund lämnar dig.


Gasa på nu (ja, eller ta det lugnare - det som passar bäst)

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.