I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 tips om att spara pengar i ditt företag


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Den nya konjunkturen knackar på dörren. Hos en del företag har den redan klivit innanför men vi ska hålla den utanför.

Här får du sju snabba tips om hur du kan spara pengar i ditt företag

1. Titta närmare på dina administrativa kostnader. Leta efter saker som kan slås ihop. Leta efter kostnader som är onödiga och som bara hängt med för att ni inte behövt tänka på dem förut. Ta reda på vem som blandas in i saker som egentligen är onödigt (alla företag har den typen av problem som slösar tid och pengar).

2. Håll koll på den ekonomiska hälsan hos dina närmaste. Du är inte den enda som märker eller kommer att märka av nedgången. Dina kunder och leverantörer kan också komma att gå igenom hårda tider. Om du har några få kunder som står för den största delen av dina inkomster, måste du veta hur det går för dem. Samma sak med dina leverantörer. Du vill inte få ett telefonsamtal från någon av dem där de säger att de gått omkull.

3. Få fördelar av nya möjligheter. När en dörr stängs brukar en annan öppna sig. Det kanske är svårare att få folk att köpa i sämre tider, men när ekonomin blir sämre så sjunker också priserna på annat, som till exempel annonsutrymme. Kontakta de tidningar du alltid velat annonsera i och kolla hur läget är.


4. Intressera dig för och prioritera bygget av en pengareserv. Det kan låta lite förmätet så här i lågkonjunktur, men varje tusenlapp hjälper till så försök att hitta dem och få dem att föröka sig. Skälet är enkelt: företag går omkull av bara ett skäl – de får slut på pengar.

5. Se till att du vet vad du måste dra in för att klara dig. I lågkonjunktur är det lätt att bara jaga vidare efter varje beställning och aldrig riktigt bli nöjd. Om du vet vad du behöver dra in så har du en siffra att mäta dina ansträngningar mot och i alla fall ta ett djupt andetag och le en smula när du nått den siffran – innan du hastar vidare för att dra in mer pengar.

6. Tänk så här varje gång du ska betala för något eller funderar på att köpa något: På vilket sätt kommer den här kostnaden resultera i att vi tjänar mer pengar?

7. Skicka fakturor direkt när jobbet är gjort – vänta inte till du har din faktureringsdag. Varje dag är faktureringsdag.

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.