I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Starta ett nyhetsbrev och håll kontakten


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

En av de viktigaste hemligheterna med en framgångsrik Internetsatsning är att kunna berätta för tillräckligt många, tillräckligt ofta vad du erbjuder så att ditt företag alltid finns närvarande i dina kunders medvetande. Ett elektroniskt nyhetsbrev gör hela det jobbet åt dig.

Ett elektroniskt nyhetsbrev kan vara så enkelt som att du skickar ett e-postmeddelande från dig till dem som valt att ta emot det. Nyhetsbrev brukar ha ett tema, om ekonomi, IT, eller tips av olika slag – helt enkelt det du är bäst på. Prenumerationen på ett nyhetsbrev är som regel gratis och prenumeranterna tecknar sig för en prenumeration på din hemsida och får sedan brevet via e-post med viss periodicitet, t.ex. två gånger i månaden.

Jag har drivit ett elektroniskt nyhetsbrev som heter Rivstart i åtta år. Brevet ger gratis marknadsföringstips till drygt 16 000 prenumeranter varannan vecka. Det är gratis att prenumerera på Rivstart. Ändå är brevet lönsamt. Hur kan det gå ihop? Vi börjar från början. ¨

Nyhetsbrevet Rivstart har två syften: Det ena är att kunna nå alla kunder med information, tips och nya erbjudanden. Det andra syftet är precis lika viktigt och nödvändigt. Att ge ut ett nyhetsbrev sätter en blåslampa i baken på mig eftersom det tvingar mig att hålla mig uppdaterad om trender inom marknadsföring. Om jag inte kan berätta något nytt och spännande för prenumeranterna på ett intressant sätt så försvinner de. Fördelen för mig är att jag får gratis utbildning hela tiden.”Rivstart” kommer ut varannan vecka och jag lägger ner ungefär en halv dag i veckan för att hålla igång det. Det är tid som är väl disponerad eftersom företaget ofta får mer än hundra beställningar varje gång brevet går ut. En annan fantastisk sak med nyhetsbrevet är att det på sikt kan fylla din hemsida med smart innehåll eftersom du kan publicera gamla nyhetsbrev på sidorna. Är du övertygad om att du ska ha ett nyhetsbrev nu? Här kommer några skäl till:

Nyhetsbrevet hjälper dig att:

• Skapa relationer med dina kunder.
• Etablera dig som expert på ditt område.
• Informera kunder om varför de ska göra affärer med ditt företag.
• Skapa merförsäljning.
• Utöka ditt kundregister.
• Bygga förtroende för ditt företag.
• Göra kundservicen ännu bättre.
• Det skapar naturliga skäl för prenumeranterna att göra återbesök på din webbplats.
• Att jaga på dig att förbättra din webbplats eftersom du vet att det kommer in prenumeranter på den hela tiden.
• Kommunicera med kunderna och bara betala med din tid.


Som du ser och förstår - det är snudd på ett brott att inte ha ett bra nyhetsbrev om du är intresserad av att marknadsföra ditt företag billigt.

Och - ja, du klarar att starta och driva ett nyhetsbrev.

Till att börja med: Du behöver inte vara författare eller journalist för att ge ut ett nyhetsbrev.
Det räcker alldeles utmärkt att du skriver och berättar enkelt om det du kan bäst och att du gör det på ett sätt som du själv skulle vilja ta emot det. Nyhetsbrevet handlar om att ge bort din kunskap eller annan information som prenumeranterna vill ha – precis som en tidning gör.
Det kortsiktiga resultatet blir högre försäljning och det långsiktiga resultatet blir både högre försäljning och fler att sälja till – fantastiskt.

Sju saker du alltid ska ha med i ditt nyhetsbrev

• Se till att alltid ha ett (men bara ett) erbjudande i nyhetsbrevet. Läsarna vet att du har ett vinstdrivande företag och vet att du vill sälja, men låt kunderna bestämma takten. Testa olika erbjudanden, ett i taget och lägg det sist i brevet. Ju bättre du gör erbjudandet desto bättre kommer du att få tiden du ägnar åt nyhetsbrevet att betala för sig själv.
• Skapa en anledning för läsarna att besöka din webbplats. Lägg in en tankenöt till exempel, och placera svaret på en undersida. Du kan också lägga ut särskild information som du berättar om i nyhetsbrevet. Behåll alltid någon del av informationen på din webbplats så att du kan rekommendera läsarna att fortsätta läsa om det spännande ämnet där.
• Nyhetsbrev kan absolut betraktas som en nyhetskälla. Till skillnad från säljbrev så har nyhetsbrev samma status som en tidning. Respektera det och se till så att informationen du förser kunderna med är aktuell, sann och har nyhetsvärde.
• Bra, nyttig och användbar information presenterad på ett snabbt sätt.
• En rad där läsarna lätt kan lämna feedback på nyhetsbrevet. Den som har givit respons en gång gör det gärna igen om du svarar den första gången.
• Ha med en direktlänk till en sida där man kan avbeställa sin prenumeration av brevet.
• Kontaktinformation direkt till dig. Det skapar en personlig och bra känsla.


Att skaffa prenumeranter till ett nyhetsbrev

För att få mig att anmäla mig till ditt nyhetsbrev är det nödvändigt att du visar tydligt vad jag får för att börja prenumerera. Det kan vara allt från att få intressant information till att få speciella rabatter bara riktar sig till prenumeranterna. Det är också viktigt att du talar om vad som händer med min adress så jag vet att du inte säljer den till någon annan.

Till sist – det viktiga är inte vilken teknisk lösning du använder. Det viktiga är att du gör det här med dina kunders bästa för ögonen. Du kommer att bli bättre på ditt jobb men snart skrattar du också hela vägen till banken.

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.