I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 tips om att sälja mer effektivt


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag ska vi titta på ett mer systematiskt (inte att förväxla med tråkigt) sätt att öka dina vinster.

Man blir ju så lätt hemmablind och börjar riva i allt på en gång när man ska göra förändringar, så den här listan kan du använda när du har tid att titta närmare på det här området.

Häng med nu.

Steg 1. Plocka fram siffrorna så att du vet hur det står till just nu. Du går igenom fakturor, resultaträkningen. Du måste minst veta dina totala kostnader (fasta och rörliga) och dina totala inkomster per vecka månad och år.

Steg 2. Siffrorna du tagit fram visar din nuvarande vinst (egentligen intäkter minus kostnader inom en viss tidsram) Vilken vinstprocent har du nu? Vad vill du att den ska vara om ett halvår? Om ett år? Om fem år? Sätt upp mål som känns realistiska och trovärdiga att jobba för.

Steg 3. Gör en lista över alla dina kostnader och se på dem kritiskt. Vilka kan du dra ner? Vilka kan du ta bort helt och hållet utan att påverka kvaliteten? Hur köper du saker egentligen? Lägger du ner pengar på annonsering som inte fungerar utan att reflektera över det. Marknadsföring ska ge tillbaka pengar och kunna mätas, annars är det pengar i sjön. Analysera helt enkelt var du häller bort pengar som inte ger något tillbaka. Ställ helt enkelt frågan: Varför går den här summan dit och vad åstadkommer det?

Steg 4. Se på dina kunder. Vilka är dina bästa kunder? Kommer de tillbaka ofta. Om du tittar närmare på dina bästa kunder kommer du att hitta gemensamma nämnare som gör det lätt att hitta fler från samma grupp.

Steg 5. Hur ska du nå fler ur din ideala kundgrupp utan att det kostar skjortan? Fundera över var de rör sig, vad de läser, var på nätet de håller till och gör en plan för att nå dem. Vilken typ av marknadsföringsinsats skulle nå flest ur din idealiska kundgrupp?

Steg 6. Testa dina nya marknadsföringsinsatser men gör det bara med metoder som kan mätas. Jag får utslag av företag som bara slänger iväg pengar på marknadsföring som inte kan mätas. För att öka dina vinster måste du veta vad som funkar och vad som inte funkar. Du kan behöva experimentera lite och förlora lite under resan men kunskaperna du får blir sedan dina allra dyraste hemligheter. Fortsätt att göra det som fungerar.

Steg 7. Betala räkningar i tid så du slipper dumma avgifter. Vägra betala idiotiska saker som faktureringsavgifter, administrationsavgifter och annat konstigt som en del företag hittar på för att ta dina pengar. Det jag säger här är att du ska bli mer medveten generellt var pengarna tar vägen.

Steg 8. Utöka dina erbjudanden till kunderna. Försök att hitta nära relaterade produkter och tjänster som du kan sälja till kunderna och därmed bli en mer komplett leverantör. En annan smart sak att testa är att erbjuda någon eller några produkter till ett mycket billigare pris så att folk vågar testa ditt företag innan de gör ett större ekonomiskt åtagande.

Steg 9. Erbjud medlemskap och/eller hitta andra sätt att belöna trogna kunder så de vill stanna kvar hos dig.

Steg 10. Släpp inte marknadsföringen när det börjar rulla på bättre. Det är ett stort misstag att sluta marknadsföra i goda tider. Testa nya saker när det känns bra i magen. Och var kundernas bästa vän – det är det bästa sättet att öka lönsamheten.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.