I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så gör du din sajt fantastisk för både besökarna och dig


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag ska du få lära dig ett idiotsäkert system för att göra din sajt fantastisk för både besökarna och dig. Ja, det är sant. Du ska få lära dig ett förhållningssätt som gör det lättare att göra sidorna intressanta för den som kommer dit, samtidigt som det också ger resultat för dig.

Ok, lyssna här: Du kan redan allt om vikten av att sticka ut, men hur ska man tänka för att sticka ut och skapa den sajt som jag och andra vill återkomma till. Det finns några saker att tänka på:


Här är din checklista. Öppna din sajt och fråga dig det här:


Har du tänkt "kunder" – istället för riktiga människor?
"Kunder" är en stor odefinierad grå massa, medan människor är dina kompisar, dina barn, din fru eller man. Om de skulle besöka din sajt – skulle de få förtroende för den? Den här frågan är viktig eftersom det är så lätt att snöa in på att göra likadant som andra gör och leka hemsida och företag. Ja, du har ett företag men dina kunder är ju människor och dessutom vana vid trista saker i sina jobb - liva upp dem, visa lite mod. Helt enkelt - visa upp dig själv.


Har du tänkt hårdfakta – istället för sköna upplevelser?
Vi, (du och jag), köper vår upplevelse av en tjänst snabbare än vi köper hårdfakta om den. Vi vill känna positivitet och hopp. Erbjuder din sajt upplevelsen av ett köp eller är den bara en faktaspäckad tråkmåns? Besökare stannar längre på en sajt som ger inspiration och upplevelser och ofta är längre vistelser = fler köp/kontakter.


Har du tänkt logik – istället för känslor?
Vi tror gärna att vi är personer som alltid fattar beslut baserade på logik. Om vi vore det så skulle vi inte ha köpt den där platteven och de där coola 1300-kronorsbrallorna (eller skorna, eller…ja, du fattar). Faktum är att de flesta av oss fattar beslut mer baserade på vad vi vill ha och berättigar dem sedan med något som verkar vara logiskt inför oss själva (eller våra fruar/män).

- Vi behövde verkligen den där platteven eftersom....(valfritt påhittat logiskt skäl).

Det är just därför du ska börja intressera dig för mer känslomässiga skäl för köp på sajten. Vad är det besökaren får känna om han/hon köper? Kommer det fram hos dig? Återigen - var en människa!


Har du tänkt slipsar och kostymer – istället för ett varmt mottagande
Det är lätt att gå i fällan och börja göra sajten mer avancerad än vad den behöver vara. Det är lätt att gå i fällan att bli för snitsig med ord och bild. Vi är fåfänga och tycker att det är kul att visa den nya sajtens alla finesser och lösningar för våra vänner (och för omvärlden) Det känns lite småläckert att leka med titlar och svåra ord. Helt enkelt – det är lätt att börja leka företag, istället för att visa de bästa människorna som finns – våra kunder – att de har kommit rätt.


Och resultatet?
Meningen med allt det här är förstås att du ska sticka ut framför dina mycket tråkigare konkurrenter. Att besökare ska känna att de har hamnat rätt. Att du ska tjäna mer pengar på din webbsatsning.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.