I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Åtta tips om att göra säljande adwordsannonser


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

När du annonserar med Adwords så betalar du ju för varje klick. Det är därför det är så viktigt att du når in rätt personer på din sajt. Här kommer tipsen som får folk att vilja klicka på din annons:

1. Rikta dig till rätt målgrupp – de som brukar köpa av dig, inte till “alla”.

2. Ha med nyckelord i själva annonsen, gärna i både rubrik och text. Sök själv på några sökord så kommer du att märka att Google gör sökord i fetstil och då syns din annons bättre.

3. Sälj fördelarna i din annons. En bok om sökmotorpositionering visar hur man gör för att hamna högre hos sökmotorerna men fördelarna är att man tjänar pengar. Ta fram fördelar med det du säljer och prata om dem.

4. Ha med ord som väcker den som ser annonsen. ”Gratis”, ”Nyhet”, ”Rea” är exempel på väckarklockor.

5. Ha med ord som får läsaren att reagera med känslorna och få lite bråttom. Exempel: ”50 % rabatt om du köper idag”, ”Rean tar slut imorgon”.

6. Du har inte mycket utrymme. Ta bort ord som inte måste vara med. Ex: Och, en, i, på osv.

7. Skräm bort gratisgänget (en särskild art som bara är ute efter gratissaker) genom att sätta ditt pris längst ner i annonsen. Om du gör det kommer de allra flesta som klickar vara beredda att betala om de gillar det de ser. De andra, snåljåparna, går vidare till någon som erbjuder något gratis istället.

8. När du skriver annonsen kan du börja med en längre text och därefter korta ner den. Så här till exempel:

”Vill du bli etta på Google. Nu har det kommit en ny bok som visar hur din sajt kan placera sig högre hos sökmotorerna. Du får tips om hur du gör jobbet själv på ett lätt sätt. Boken innehåller de allra senaste metoderna för sökmotorpositionering beskrivet på ett lätt sätt. Du får lära dig alla metoder som får en sajt att klättra högre. Om du inte blir nöjd eller får din sajt att klättra inom två månader får du pengarna tillbaka. Pris 396 kronor”

Den här texten är lätt att korta ner till det mer kärnfulla:

Etta på Google?
Ny bok visar hur du ska göra! Pengarna
tillbaka om du inte blir nöjd - 396 kr
http://www.redaktionen.se - Länken ska såklart leda direkt till det du ska sälja

Sådär, nu är det bara att börja annonsera med adwords

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.