I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 tips om hur man slutar oroa sig


Oro handlar om rädsla för det okända, om tankar på allt hemskt som kan hända. Det handlar om tankar som envisas med att cirkla runt i huvudet. Det är ständiga ”tänk om” – scenarier och hemska förutsägelser som skapas i hjärnan helt i onödan hos alla som inte riktigt har förstått att – och hur – man kan bekämpa dem.

Den goda nyheten är att vi faktiskt kan bli av med vår oro om vi bara kan överbevisa oss själva om att vår ängslan är meningslös och obefogad. Oro stjäl energi, oro tröttar ut oss till både kropp och själ och ökar vår benägenhet att bli sjuka och deppiga. Men oro hindrar oss också från att leva i nuet och att leva våra liv så som vi vill leva.


Här kommer några tips som hjälper dig att sluta oroa dig


1. Fokusera på det du kan kontrollera.
Att tänka på saker som du inte kan göra något åt eller kontrollera, lägger bara en onödig börda på dina axlar. Varför till exempel oroa dig över hur dålig ekonomin i landet är? Du kan ändå inte göra någonting åt det om du inte sitter i regeringen. Det spelar ingen roll hur mycket du oroar dig, det förändrar i alla fall inte tillståndet i landet. Om du är orolig för vad som ska hända med dig och ditt jobb om det blir ännu sämre tider, så koncentrera dig istället på att bygga upp ett större nätverk och att öka ditt värde på arbetsmarknaden genom till exempel att vidareutbilda dig.

2. Lev i nuet.
Typiska ”oroare” jobbar i dåtid och framtid och hatar att höra att de måste fokusera på nuet. De tänker inte här och nu, men det är exakt vad de måste börja göra eftersom man inte kan tänka på dåliga saker som kanske kan hända eller på sånt som redan har hänt om man är fullt upptagen med att leva i nuet. För att bli bättre på att fokusera på livet här och nu gäller det att skärpa sina sinnen. Lyssna på världen runt omkring dig. Försök att höra ljuden som omger dig; ljudet av bilar, fåglar och människor. Om man ger sig själv möjligheten att lyssna på ljuden i tillvaron, så går det inte att oroa sig eftersom man har fullt upp med att koncentrera sig på att befinna sig i nuet. På samma sätt kan man koncentrera sig på vad man ser framför sig just i det här ögonblicket, inte vad som eventuellt kan komma att hända år 2019.

3. Använd din fantasi positivt.
Oro är missbruk av fantasi. Din fantasi är ett tveeggat svärd. Du kan använda den till att drömma stora drömmar och hålla din motivation på topp med, men du kan också använda det för att trycka ner dig själv. Människor oroar sig ofta över saker och ting eftersom de gärna inbillar sig att allt dåligt som kan inträffa faktiskt också kommer att hända. Faktum är att väldigt få av alla de hemska saker som vi tänker på blir till verklighet, men vad hjälper det när vi så ofta fortsätter att låta fantasin skena och att göda våra onda aningar med ny näring som bara får de negativa tankarna att utvecklas och frodas?

4. Var tacksam.
Det är lätt att fokusera så mycket på de få saker som kan gå fel, så att vi glömmer bort allt som faktiskt går rätt. Det är därför viktigt att vara tacksam ibland. Tacksamheten håller ditt perspektiv på problemen i tillvaron i balans. Tacksamhet får dig att inse att för varje sak som går fel, så finns det annat som går helt rätt.

5. Agera!
När du märker att du börjar oroa dig för någonting, så ta tjuren vid hornen. Skriv en lista på allt det där som gör dig bekymrad och sätt igång att bocka av sakerna på listan, en efter en. Sätt upp dina mål och ta reda på vad du behöver göra för att nå dem. Handlingarna distraherar din oro. Dessutom ser listan till så att du inte behöver oroa dig för om du har glömt något viktigt. Positiva handlingar har en fantastisk effekt på vår sinnesstämning. När vi gör något konkret för att lösa ett problem, så börjar vi också känna att vi har makt över vårt eget öde, vilket samtidigt minskar våra rädslor för framtiden.

6. Skaffa en annan åsikt.
Vänner och familj fungerar ofta som ett bra stöd när man är orolig - speciellt om de är smarta och kan ge dig sin syn på det du oroar dig över. Vänner och familjemedlemmar kan vara värdefulla resurser för idéer om hur man slutar oroa sig. De kan ha varit i liknande situationer själva och kanske kommit på ett bra sätt att hantera oron på som också kan fungera för dig. Hemligheten här är att du kommer att bli påverkad betydligt mera av din vän eller mamma än du någonsin kommer att bli av en sån här artikel. Dessutom får du chans att dela med dig av din oro. Ibland hjälper det att bara prata om något för att oron ska försvinna av sig själv.

7. Lär dig se problem ur ett större perspektiv.
Om du lär dig att tänka: ”Kommer det här att ha någon betydelse om en månad/ett halvår/ett år?” Om svaret är ”nej” eller ”inte särskilt”, så vad är det då för mening med att oroa sig över det? Om du däremot kommer fram till att någonting kommer att påverka dig om ett år, så kan du använda det för att motivera dig själv till göra något åt problemet. Du kan ändra ditt sätt att hantera vissa saker, du kan lära dig att undvika att göra samma misstag flera gånger och skapa ett nytt perspektiv på problemet.

8. Acceptera det liv du har just nu.
Det finns saker som du inte har kontroll över och det enda du kan göra är att försöka minimera de dåliga effekterna av just de problemen.

9. Försök att ha ett mer öppet sinnelag.
Du behöver inte oroa dig över allt, eller försöka lösa allt, helt själv. Du måste lära dig att lita på att det finns andra människor som också kan hjälpa till.

10. Försök att vara positiv.
Att behålla en positiv och lugn attityd handlar ofta om att motarbeta känslan av att ha kört fast. Det lättaste sättet att komma loss på är att förändra de områden i livet där man brukar köra fast. Det behöver inte vara en perfekt förändring, bara tillräckligt bra för att kunna se på situationer på ett lite annorlunda sätt. Jag brukar alltid fråga mig själv: ”Vilka andra möjligheter finns det här?” och sedan göra en lista över tio olika alternativ till förändring.

...lite att börja med

En välmenande spark i rumpan

Gör det nu - eller ångra dig i graven

”Fem poäng av fem! Perfekt språk – direkt till läsaren. Det finns sammanfattningar, frågeformulär, saker att komma ihåg eller tänka på. Personlig, tydlig och med stor empati. Man får tillit till författare från första raderna – det syns direkt att han vet vad han skriver om. Uppmuntrar och vägleder. Lagom djup, mycket psykologisk och väldigt nyttig. Boken hjälpte mig att förstå mig själv bättre. Jag fastnade i vissa avsnitt och fick läsa om dem, t. ex, om beroende av andra människor, då fick jag tänka om mina relationer med de andra och förstå att det är/var bara bra att släppa taget och gå vidare, att bli mer vuxen och oberoende.”
Marina Wallin, Stocka

”Jag blev lite besvärlig för familjen hemma efter jag läst boken men också otroligt peppad och glad, mycket för att jag förstod att det faktiskt finns fler som är som jag och det går att göra något åt det. Jag började sakta tänka i andra banor. Jag är inte dålig på att genomföra saker, men är av den oroande karaktären som funderar väldigt mycket på "vad som kan hända längre fram" och går in i en ond cirkel som stjäl otroligt mycket energi. Förändringarna började sakta ta form allt efter sidorna i boken och nu känns livet enklare, roligare och nu tar jag rätt steg och gör rätt saker i mitt liv. En bok att ha med sig lång tid.”
Anette Dahlgren, Trekanten

”Man får sig en tankeställare att tiden går men det man lär sig är att det inte är för sent att starta nya projekt och utmaningar... Boken innehåller många tänkvärda kapitel som faktiskt hänger ihop med mental träning också...”
Maud Gradh Karlsson

”Det bästa med boken var sättet den var skriven på, enkel att förstå och gav konkreta tips.
Den har absolut hjälpt mig, den gav mig verkligen en spark i baken och fick mig att inse att det bara var att bestämma sig! Jag kommer förmodligen läsa om den flera gånger. Jag skulle rekommendera den till alla, även den andra boken jag köpte, "Rivstart" var hur bra som helst.”

Emelie Karlsson, Ulricehamn

”Den svenska modellen bygger bland annat på trygghetsnarkomani, och den här boken utmanar oss att lämna detta trygga landskap. Boken har fått mig att tänka till och i högre grad värdera vad jag sysslar med (och inte sysslar med). Den har påverkat mina vägval inför framtiden i en hälsosam riktning (och gjort mig mindre beroende av trygghet). Köp den!”
Lollo Vestlund


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.