I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

21 tips om produktutveckling


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

När tittade du på din produkt med kundernas ögon senast? Idag ska du få tips om hur du kan utveckla det du säljer och få ett lyft i ditt företag.


21 tips om produktutveckling


1. Bättre kvalitet/längre hållbarhet. Ett bra sätt att kliva bort från priskriget är att göra produkter bättre och därmed rättfärdiga priset mer.

2. Kan du göra det du säljer mer exklusivt? Många är trötta på att se samma massproducerade saker överallt. IKEA tilltalar inte alla. Många människor vill ha något som de inte kan köpa överallt.

3. Lättare att använda. Om en kund kan lista ut hur dina manicker fungerar på två sekunder snarare än på två timmar, så har du ett försprång. Det är därför jag köper TV från Bang och Olufsen. Till och med en teknisk idiot som jag förstår direkt hur den fungerar.

4. Säkrare att använda. Det här är bra om dina kunder har barn – eller själva är barn. Det tar längre tid att göra sådana här tester och få dem godkända, men det är väl värt besväret.

5. Mer effektiv. Kan din produkt göra mer än konkurrenternas? Är den snabbare? Är den lättare att få igång, plocka ihop och isär? Idag är snabbhet viktigare än någonsin förut.

6. Mer kompakt. Underskatta inte magin i att göra saker mindre. Kan det du säljer göras i fickformat eller på något sätt lättare att hantera, transportera, flytta eller ändra, så kan du ha en riktig vinnare på lut.

7. Vattentät? Ja, det beror förstås på vad du säljer, men det kan bli ett argument för många saker som inte är vattentäta idag.

8. Nostalgi. Produkter med mer ”retrostil” kan innehålla nya komponenter, men se äldre ut. Det finns alltid en marknad för nostalgi. Kanske en sidoprodukt till det du säljer idag kan göras i ”retrostil” för att hitta en ny marknad.

9. Mer modern. Om din bransch är konservativ och det du säljer har sett likadant ut jämt, så kan du hitta stora konkurrensfördelar genom att modernisera utseendet.

10. Design som är snyggare/knäppare/roligare/enklare/mönstrad/icke mönstrad osv.
Vem trodde att gummistövlar med blommor på skulle bli högsta mode i vissa kretsar? En enkel ändring av en tråkig gammal design på en praktisk sko gjorde all skillnad i världen. Hur kan du skoja till det du säljer och få upp andras ögon för din produkt – och samtidigt chocka konkurrenterna?

11. Snyggare/knäppare/roligare förpackning. Förpackningar är tysta säljare som verkligen kan göra sitt jobb om de inte ser ut som alla andra förpackningar. Hur skulle du kunna ändra din förpackning för att få den att se ut som om den ler? Förpackningar sätter tonen för hela ditt varumärke. Det är en utmaning, men om du lyckas är det bara att le åt konkurrenterna i backspegeln.

12. Hyr en kändis. Kan du koppla ihop ditt varumärke med en kändis som antingen syns på förpackningen, får sin egen produkt eller bara rekommenderar den, så kan det ge dig en udd som dina konkurrenter inte har.

13. Tystare produkt. Det passar på alla produkter som låter när de används (utom musikspelare). Oljud är irriterande och en del kunder köper till och med tvättmaskiner enbart baserade på hur tysta det är. Kan det passa din produkt?

14. Fräschare/mer smakrik/mer hälsosam/mer organisk. Om du säljer mat eller drycker, så kan du förvandla dem till det alla vill ha idag – en nyttigare produkt.

15. Grönare och mer etiska produkter/tjänster. Oavsett om något är tillverkat av återvunna produkter, kan återvinnas eller hjälper någon utsatt grupp i samhället, så kommer din produkt att tilltala medelklassen mycket mera om du anstränger dig.

16. Tillverkat i Sverige. Till skillnad från dina konkurrenters produkter som tillverkas i asiatiska Sweatshops och sedan belastar miljön genom att fraktas över halva världen, så sätter du ihop det du säljer här hemma. Det är bra för försäljningen.

17. Godkänd av en respekterad organisation. Beroende på vilken bransch du tillhör, så kan det vara bra att anpassa dina produkter så att de blir godkända på något sätt. Ett klistermärke med ett godkännande på det du säljer – säljer.

18. Inte djurtestat. Om det du säljer inte är testat på djur är det bra att säga det.

19. Erbjud gratissaker som konkurrenterna inte erbjuder. Det kan vara något så enkelt som att bjuda kunderna på kaffe när de kommer. Fundera på vad dina kunder skulle uppskatta att få gratis.

20. Mindre lullull. En del människor uppskattar varken service eller mervärden – de vill bara ha det där du säljer och det ska vara billigt. Tänk Ryan Air och plocka bort allt till ett minimum för att sedan kunna sälja det billigare. Du behöver inte göra det med allt du säljer, men du kanske kan ta fram en variant på dina produkter som tilltalar en målgrupp som inte uppskattar mervärden.

21. Mer lullull. För varje minimalist finns det en maximalist. Fundera på vad du kan lägga till i köpet och nu snackar vi mycket saker att lägga till som inte behöver kosta dig pengar.

Lite att börja tänka på idag...

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.