I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad är kreativitet?


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Att vara kreativ innebär att ha förmågan att ta kunskap som redan finns och stoppa in den in i ett nytt sammanhang och snabbt kunna se nya möjliga resultat. Kunskap som redan finns är något som vem som helst med normal intelligens kan hitta och ta till sig och om du läser det här, så är du minst normalintelligent. Alltså kan du vara kreativ. Så enkelt är det.

Men det behövs tre saker till:
1. Tekniska kunskaper inom området. (Du behöver kunna måla, skriva, laga mat, använda Photoshop, svetsa, använda ett labb eller meka med bilar).
2. Kunskaper om kreativt tänkande – hur kommer man igång? Hur gör man när man kör fast? Hur testar man sin idé? Och inte minst alla trick som finns för att tänka kreativt och föra en idé framåt.
3. Inre motivation (läs: entusiasm, vilja, egen motor, jävlar anamma).

Om man parar ihop de här tre sakerna med kunskap inom ett område, så kan man skapa storverk inom det området. Ju mer man kan om sitt område, desto mer kreativ kan man bli eftersom det är först när man behärskar ett ämne som man verkligen kan börja experimentera med det. Det är lite som min farmor som aldrig skulle kunnat skriva en bok, men som kunde trolla fram fantastiska maträtter, baserat på vad som råkade finnas i kylen eftersom hon hade kunskapen och erfarenheten av vad som gick ihop vad. Eller som min kompis Anders som spenderade hela sin tonårstid i garaget istället för i skolan och som aldrig har läst en bok, men som nu bygger om amerikanska skrotbilar till nya mästerverk med ny touch och som är snyggare än originalen.

Där har vi kreativitet som i en liten ask, så nu avlivar vi myten om medfödd kreativitet och konstaterar att det enda man behöver är kunskaperna om ämnet, tekniska färdigheter, träning i kreativt tänkande och motivation för att utveckla samma kreativa förmåga som vilket geni som helst.

Eller som Steve Jobs sa:
”Kreativitet handlar bara om att koppla ihop saker. När man frågar kreativa personer hur de gjorde något, så känner de sig lite skyldiga eftersom de egentligen inte gjorde det, de bara såg något. Det verkade uppenbart för dem efter ett tag. Det är för att de hade förmågan att koppla ihop egna erfarenheter de haft och kunde skapa nya saker. Skälet till att de kunde göra det var att de hade mer erfarenhet eller hade tänkt på problemet mer än andra människor.”

Med andra ord: Skickliga kreatörer behöver inte vara smartare än genomsnittet. De gör bara tre saker flitigare än andra: De skaffar mer erfarenheter, de tänker på problemet oftare och på nya sätt och när de letar efter lösningar, så jobbar de mer med idéerna de får fram medan andra ger upp efter att ha testat en eller två lösningar.

Okej, det hjälper att ha något speciellt i bagaget också
Du är knäpp. Jag är knäpp. Det är just det där knäppa med dig och mig som skapar udden som skiljer dig från andra och från vad de gör. Din bakgrund, din utbildning och dina erfarenheter. Allt ger dig udden som skiljer dig från andra människor. De flesta jag känner som jobbar kreativt och är duktiga på det de gör är också känsliga (inte att förväxla med svaga) människor med väldigt mycket toppar och dalar i huvudena av olika skäl. Antingen är allt skit eller så är allt underbart. Jag själv kan ha ett fantastiskt självförtroende ibland, men bara ibland. Oftast struntar jag i det och gör saker i alla fall. Min egen kreativa lust kommer förmodligen från en trasig barndom, andras från att de blev mobbade i plugget eller upplevde andra tillkortakommanden. Den enda gemensamma nämnaren är att de här personerna har en annorlunda syn på saker och ting. Det är bra att ha det. Det är bra att ha en oförmåga att bli stursk. Det är bra att ha ett behov av att kompensera en brist. Det är bra att ha dålig självkänsla och använda sin kreativitet för att försöka reparera eller uttrycka den. Det låter ju sorgligt, men så är det.

Lyssna här: Jag har skrivit nästan 40 böcker, men när journalister frågar vad de ska skriva att jag har för titel i slutet av en artikel och själva föreslår ”författare”, så blir jag tvungen att skämta och lägga till ”expert”, ”allvetare”, ”geni” och annat för att jag inte känner mig som en författare (det är ju ett ouppnåeligt jobb för kändisar). Journalisterna fattar aldrig det skämtet. Men det här är en bra sak. Utan den där taskiga självkänslan och behovet av att bevisa saker för dig och mig själv, så skulle jag antagligen bara bli sittande och glo tomt framför mig hela dagarna.

Med andra ord – har du något att bevisa för dig själv eller andra, har du någon att hämnas på eller sätta på plats? Har du ett mörker i dig? Allt det fungerar perfekt som en drivkraft för kreativitet.

Konsten att bli ett kreativt geni

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a

"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det är lättare att läsa böcker om kreativitet än att vara kreativ på egen kammare. Därför har jag läst den härliga och utmanande boken ”Kreativitet utan flum”, och inte skrivit en egen. Av många hundra kreativa tips i den här boken fastnar framför allt två godbitar: om att ifrågasätta auktoriteter, speciellt auktoriteten i dina egna långvariga övertygelser (sidan 138). Mycket användbar (för alla, tror jag). Sedan är det ett eminent tips på sidan 104 som jag tog till mig direkt, om att se möjligheter i allt utom när det är riktigt trångt. Detaljerna i det avlånga tipset får du läsa om själv. Sedan jag läste ”Gerillaföretagaren” för drygt 10 år sedan har drygt tjugo av Redaktionens böcker passerat. Man kan nästan påstå att jag gillar deras böcker :). ”Kreativitet utan flum” är den mest inspirerande, men också den mest krävande, då jag tydligare inser de sidor hos mig själv som behöver släppas lösa. Bra, nyttigt och kanske inte det roligaste. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund, Falun


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.